کد خبر: ۲۱۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 12
از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، انجام عمل سزارین از ۱۲ درصد به ۲۱ درصد در سراسر جهان افزایش یافته تا آنجا که در پانزده کشور این رقم از ۴۰ درصد هم فراتر رفته است؛ این امر موجب شد پزشکان متخصص زنان موضوع «شیوع سزارین» را مطرح کنند و در این باره هشدار دهند
شفاآنلاین> سلامت> براساس تحقیقات انجام شده انجام عمل سزارین در جهان رو به افزایش است و ایران جز ۱۵ کشور اول استفاده از این روش محسوب می‌شود.

 به گزارش شفاآنلاین: نتایج مطالعه مجله پزشکی «لانست» انگلیس نشان داد آمار سزارین در جهان در یک بازه زمانی پانزده ساله تقریباً ۲برابر شده و به ۲۱ درصد رسیده است. بر اساس این گزارش ایران در فهرست پانزده کشوری قرار دارد که این رقم حتی از ۴۰ درصد نیز فراتر رفته است؛ میزان سزارین در ایران بیش از ۴۰ است.
پزشکان متخصص زنان و زایمان درباره «شیوع سزارین» در جهان هشدار دادند.

بر اساس این مطالعه که نتایج آن جمعه منتشر شد، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، انجام عمل سزارین از ۱۲ درصد به ۲۱ درصد در سراسر جهان افزایش یافته تا آنجا که در پانزده کشور این رقم از ۴۰ درصد هم فراتر رفته است؛ این امر موجب شد پزشکان متخصص زنان موضوع «شیوع سزارین» را مطرح کنند و در این باره هشدار دهند.

در این مطالعه که بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت و یونیسف صورت گرفته، نسبت سزارین‌هایی که بنا بر دلایل پزشکی ضرورت دارد، ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد شده است؛ اما آمار ۶۰ درصد از ۱۶۹ کشوری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند، فراتر از این رقم است و این در حالی است که تنها در یک چهارم از این کشور‌ها آمار سزارینی که به دلایل پزشکی صورت می‌گیرد، پایین‌تر از رقم اعلام شده است؛ این موضوع زندگی مادر و فرزند را به خطر می‌اندازد.

پانزده کشور از جمله جمهوری دومینیکن، برزیل، مصر، ترکیه، ونزوئلا، شیلی، کلمبیا و ایران، کشور‌هایی هستند که در آن شمار زایمان‌هایی که به روش سزارین انجام می‌شود، بیش از ۴۰ درصد است.

افزایش عمل سزارین مشکل آفرین است
مارلین تمرمن Marleen Temmerman، پزشک هماهنگ کننده این مطالعه از دانشگاه «آغاخان» کنیا و دانشگاه «گنت» بلژیک بیان کرد: افزایش شدید سزارین- که بیشتر این زایمان‌ها در محیط‌های مرفه و بدون دلایل پزشکی انجام می‌شود- به سبب خطراتی که برای مادر و فرزند دارد، مشکل آفرین است.

وی افزود: در مواردی که هنگام زایمان طبیعی مشکلاتی پیش می‌آید که برای مادر و فرزند خطرآفرین است، انجام عمل سزارین جان مادر و فرزندش را نجات می‌دهد و باید در مناطق فقیرنشین دسترسی مادران به این عمل جراحی را فراهم کنیم؛ اما نباید در این مورد افراط کنیم.

در این خصوص اختلاف شایانی میان کشور‌های جنوب صحرای آفریقا که آمار سزارین در آن در سال ۲۰۱۵، ۴/۱ درصد بوده و آمریکای لاتین و کارائیب که آمار سزارین در آن در همین سال به ۴۴/۳ درصد رسیده است، وجود دارد.

در این مطالعه که مجله معتبر و مهم پزشکی «لانست» بر اساس داده‌های جمع آوری شده از سازمان جهانی بهداشت و یونیسف انجام داده است، دادن توضیح برای این افزایش سرسام آور عمل سزارین در برخی از کشور‌ها امکان پذیر نیست.

با این حال عمل سزارین با سطح درآمد و تحصیلات زنان مرتبط است: به عنوان نمونه در برزیل، ۵۴/۴ زایمان‌ها به روش سزارین به زنانی با تحصیلات بالا و ۱۹/۴ درصد به زنانی با تحصیلات پایین مربوط می‌شود؛نرخ سزارین در فرانسه حدود ۲۰ درصد ثابت مانده است.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: