کد خبر: ۱۷۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۶ - 2017December 31
لوزه‌های انسان از سن 2 سالگی رشد خود را آغاز کرده و تا سن 4 سالگی این رشد ادامه پیدا می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص گوش، حلق و بینی درخصوص علل بروز و درمان عارضه سنگ لوزه توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش شفا آنلاین، بابک ساعدی متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص عارضه لوزه‌های سنگی توضیح داد: لوزه‌های انسان از سن 2 سالگی رشد خود را آغاز کرده و تا سن 4 سالگی این رشد ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: بعد از گذشت این چند سال لوزه‌ها به طور خودکار رشدشان کاهش یافته و پس‌رفت می‌کنند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه در برخی از افراد ممکن است این پس‌رفت اتفاق نیفتد، توضیح داد: در برخی از موارد ممکن است به صورت طبیعی یا به دلیل عفونت‌(Infection)ها شاهد پس‌رفت لوزه‌ها نباشیم که این موضوع باعث تغییر ماهیت سطح لوزه می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر ماهیت سطح لوزه‌ها به معنای این است که جنس سلولی لوزه عوض شده و در این افراد ممکن است خللی در لوزه پیدا شود که این امر باعث گیر کردن باقیمانده غذا در لوزه‌ها خواهد شد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) تهران تصریح کرد: اگر این روند طولانی شود و باقیمانده  غذاها تمیز نشود، به تدریج کلسیم و سایر املاح معدنی بر روی باقیمانده مواد غذایی رسوب می‌کنند و این مواد شکل سنگی که به سنگ لوزه معروف است را به خود می‌گیرند.

ساعدی گفت: اگر این عارضه برای یکبار ایجاد شده باشد مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌شود و می‌توان آن را با از بین بردن سنگ‌ها درمان کرد.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه اگر این عارضه به صورت مکرر برای افراد ایجاد شود عوارضی مانند گلودرد و بوی بد دهان را به همراه خواهد داشت،‌گفت: در این زمان بهترین درمان جراحی لوزه‌ها است.

وی در پایان گفت: به طور کلی لوزه‌ها را می‌توان از سن دو سالگی به بعد جراحی کرد و عمل لوزه شایع‌ترین عمل در سنین کودکی محسوب می‌شود اما باید توجه داشته باشیم که سنگ لوزه بیشتر در سنین میانسالی مشاهده می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: