کد خبر: ۱۷۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۸ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023March 31
فرد مبتلا به دیابت باید سعی کند یک رژیم متعادل و سالم با حداقل 5 قسمت از میوه ها و سبزیجات را دارا باشد.با این حال، هنوز هم مهم است که از شکر و کربوهیدرات میوه مصرفی به طور کامل آگاهی داشته باشند.
شفاآنلاین>سلامت> فرهاد سپه رام- مانند همه میوه ها، هندوانه حاوی مقدار زیادی شکر طبیعی است  در حالی که هندوانه معمولا برای افرادی که دیابت دارند بخشی از رژیم غذایی شان است، اما اینکه چه میزان می توانند مصرف کنند بستگی دارد به عوامل زیادی.

به گزارش اختصاصی شفاآنلاین، افرادی که مبتلا به دیابت هستند از مصرف انواع مواد غذایی مناسب برای خوردن آگاهی دارند چرا که باید سطح قند خون خود را حفظ کنند.

به همین خاطر به دیابتی ها رژیم غذایی میوه و سبزیجات توصیه می شود، اما میوه ها هم حاوی قندهای طبیعی هستند و بنابراین می توانند گیج کننده باشند که یک فرد چه مقدار میوه را می تواند مصرف نماید.

جالب است بدانید یک فنجان کوچک از  هندوانه حاوی حدود 12 گرم کربوهیدرات است به همین خاطر انجمن دیابت آمریکا تا 60 گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی اصلی و تا 20 گرم برای تنقلات برای دیابتی ها را مجاز می داند.

ازسوی دیگر باید توجه داشت که جواب ساده ی "بله" یا "نه" در مورد اینکه آیا میوه ها، مانند هندوانه، برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است وجود ندارد.

مزایای هندوانه

هندوانه یک منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی است، از جمله:

    ویتامین A
    ویتامین سی
    پتاسیم
    منیزیم
    ویتامین B1 و B6
    فیبر
    اهن
    کلسیم
    لیکوپن

ویتامین A به حفظ قلب، کلیه و ریه ها کمک می کند همچنین از بینایی و سلامت چشم پشتیبانی می کند 280 گرم هندوانه 31 درصد از مقدار روزانه ویتامین A را تامین می کند.
ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث تقویت سیستم ایمنیبدن می شود. فردی با سیستم ایمنی خوب  کمتر دچار عارضه سرماخوردگی و عفونت می شود و ممکن است به جلوگیری از انواع مختلف سرطان کمک کند  280 گرم از هندوانه 37 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C را فراهم می کند

رژیم غذایی با فیبر بالا، عملکرد بهتر سیستم گوارشی را به همراه  دارد و باعث خروج سموم از بدن می شود.
هندوانه بیش از 90 درصد آب است، به این معنی که انتخاب خوبی برای هیدراتاسیون است. علاوه بر این، منیزیم و پتاسیم می توانند گردش خون را بهبود بخشند و به عملکرد کلیه کمک کنند
هندوانه همچنین حاوی اسید آمینه غیر ضروری به نام سیترولین است که می تواند به جلوگیری از فشار خون بالا کمک کند. تصور می شود یک رژیم غذایی که به طور مرتب حاوی عصاره هندوانه یا هندوانه است، از بدتر شدن فشار خون بالا در طول زمان پیشگیری نماید.


هندوانه و شاخص گلیسمی


از آنجا که  GI  برای هندوانه بیش از 70 می باشد افراد دیابتی باید در خوردن آن دقت کافی داشته باشند و به مقدار تجویز شده در روز مصرف کنند.


شاخص Glycemic (GI)   یک مقیاس است که نشان می دهد  چقدر قند سریع وارد گردش خون می شود.

به غذاها عددی بین 1 تا 100 داده می شود  عدد بالاتر، سریع تر قند ناشی از غذا وارد جریان خون می شود.

هندوانه دارای  GI  72 در  100 گرم است هر ماده غذایی با GI 70 یا بیشتر باید بیشتر در نظر گرفته  شود به همین علت، افراد مبتلا به دیابت باید با دقت در مورد اینکه هندوانه مصرف کنند را در نظر بگیرند

علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت باید سعی کنند آن را با یک چربی یا پروتئین سالم مانند آجیل یا دانه ها بخورند. این ترکیب می تواند آنها را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و تأثیرات کمتری بر میزان قند خون آنها

دیگر میوه های مفید برای دیابتی ها


فرد مبتلا به دیابت باید سعی کند یک رژیم متعادل و سالم با حداقل 5 قسمت از میوه ها و سبزیجات  را دارا باشد
با این حال، هنوز هم مهم است که از شکر و کربوهیدرات میوه مصرفی به طور کامل آگاهی داشته باشند.

به عنوان یک قاعده کلی، میوه با محتوای کربوهیدرات پایین تر دارای GI پایین تر است، بنابراین فرد مبتلا به دیابت می تواند بیشتر از این میوه ها استفاده کنند.
منبع :مدیکال نیوز

میوه های دارای GI کم شامل:

     آلو - GI 24
     گریپ فروت - GI 25
     هلو  - GI 28
     زردآلو - GI 34
     گلابی -GI 37
برچسب ها: دیابت ، هندوانه ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: