به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی، در حاشیه برگزاری شصت و چهارمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی، درخصوص سطح علمی پزشکان و تاثیر آزمون بورد در ارتقای سطح علمی متخصصان گفت: دانشجویان پزشکی ٧ سال درس می خوانند تا پزشک شوند و بعد یک دوره اجباری طرح خارج از مرکز را به مدت ٢ تا ۴ سال می گذرانند و بعد در سخت ترین آزمون علمی که در جمهوری اسلامی برگزار می شود، شرکت می کنند.

دکتر هاشمی افرود: آزمون بورد از این جهت سخت است که از هر ١٠ نفر یک نفر به دوره های تخصصی راه پیدا می کند، این دوره ها بین ۴ تا ۵ سال زمان می برد و در پایان دوره نیز، آزمونی تحت عنوان آزمون بورد تخصصی برگزار می شود.

وزیربهداشت ادامه داد: امروز ٣۶٠٠ نفر در آزمون شرکت می کنند و بعداز این آزمون نیز متخصص می شوند و باید به مناطق محروم رفته و خدمت کنند و بعداز چهارسال در یک آزمون دیگری برای دوره فوق تخصصی شرکت کنند.

دکتر هاشمی گفت: امروز ۴٠٠ نفر را داریم که آزمون فوق تخصصی می دهند، یعنی ١٢ سال دوره تحصیلی که شامل ٧ سال پزشکی عمومی و ۴ یا ۵ سال تخصص است، را گذرانده اند.

وزیربهداشت خاطرنشان کرد: این آزمون ها در دو بخش برگزار می شود، بخش تئوری که از محفوظات افراد آزمون به عمل می آید و بخش مهارتی که مهارت ها و دانش های عملی شرکت کنندگان سنجیده می شود.

دکتر هاشمی با تاکید براینکه آزمون بورد آزمون سختی است، تصریح کرد: این سختگیری ها برای این است که سلامت مردم مهم ترین موضوع است و افرادی که این مدرک را در اختیار دارند، با جان مردم سرکار دارند.

وزیربهداشت إظهارداشت: از نظر دانش و مهارت اکثر فوق تخصصان ما بهترین هستند، چراکه در طول زمان تجربیات لازم را چه با شرکت در کنگره ها و چه استفاده از تجربیات دیگران، کسب می کنند.

دکتر هاشمی گفت: آزمون تخصصی امروز در ٢٧ رشته تخصصی و در ٢۵ رشته فوق تخصصی برای ۴ هزارنفر برگزار می شود و نتایج آن فردا بعد از ظهر اعلام خواهد شد و افرادی که آزمون کتبی را قبول شوند، وارد آزمون شفاهی و مهارتی می شوند و نتایج نهایی هفته آینده مشخص می شود و این افراد در سراسر کشور جایگزین نیروهایی که طرح نیروی انسانی شان به پایان رسیده می شوند.

وزیربهداشت درخصوص برنامه هایی که برای ارتقای سطح آموزش پزشکی وجود دارد، گفت: در دولت یازدهم در جهت تحول نظام آموزش پزشکی کارهای ارزشمندی آغاز شد که ثمره آن را در این دوره خواهیم دید و یکی از کارهای مهمی که کردیم این بود که از ایجاد بی رویه دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جلوگیری به عمل آمد، یعنی کمیت را رها کردیم و به سمت ارتقای کیفیت حرکت کردیم و خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این راستا حمایت کرد و هچنین طرح آمایش اجرا شد و دانشگاه ها ماموریت محور شدند و روی ارتقای کیفیت آموزشی کارهای زیادی شد.

دکتر هاشمی ادامه داد: یک مشکل جدی که وجود دارد این است که هرچه جمعیت کشور بیشتر می شود، متاسفانه بخش آموزشی بیش از گذشته در خدمت درمان قرار می گیرد ، بنابراین چنانچه امر تحول در آموزش بخواهد اتفاق بیفتد، باید بیمارستان های آموزشی از درمانی جدا شوند و این موضوع مستلزم ایجاد ٢٠ هزار تخت آموزشی است که امیدواریم اگر در دولت دوازدهم انجام نمی شود، حداقل زمینه های آن ایجاد شود و در این راستا می توان از سرمایه گذاران خارجی و داخلی و حمایت دولت و مجلس استفاده کرد.