کد خبر: ۱۶۰۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 30
اعتیاد جنسی شامل یک سری اختصاصات است مانند اشتغال فکری و وسواس فکری. یعنی شخص به صورت مداوم در رابطه با موقعیت‌ها و حوادث جنسی دچار اشتغال ذهنی است و همین تمرکز مداوم او به مسائل جنسی باعث سطح بالای تحریک پذیری جنسی در او می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت جنسی>یکی از عوامل برانگیزنده و تشدید کننده اعتیاد به روابط جنسی استرس است. به عبارتی فرد معتاد از طریق روابط جنسی، آلام عاطفی و عقده‌های روانی خود را به طور موقت تسکین می‌دهد چون پس از ارضای جنسی، احساس سرخوشی به وی دست می‌دهد و برای اندک زمانی تسکین می‌یابد.

به گزارش شفاآنلاین،فرد معتاد به روابط جنسی از روابط جنسی خود لذت چندانی نمی‌برد بنابراین پس از آن دچار احساس گناه و شرمساری می‌شود.

مشخصه‌های فرد معتاد به روابط جنسی

خودارضایی، آزار جنسی  و تجاوز جنسی دیگران، داشتن شریک‌های جنسی متعدد، انتقام مداوم از تصاویر، مجلات و فیلم‌های مبتذل، شهوت جنسی مفرط، کاهش ارزش‌های معنوی و نقض مداوم سیستم ارزشی فرد، ارضای جنسی از طریق مشاهده دیگران، تداوم به ارتباط جنسی متعدد بدون توجه به عواقب منفی آن اعم از مشکلات مالی، به خطر افتادن سلامتی و از هم گسیختگی خانوادگی از مشخصه‌های رایج این مشکل است.

مراحل اعتیاد جنسی

مراحلی که شخص به روابط جنسی معتاد می‌شود یا به عبارتی افراط در روابط جنسی در وجود او رشد می‌کند را در چهار بخش می‌توان بررسی کرد:

۱-اشتغال فکری مداوم: تفکرات، تجسمات و خیالبافی‌های پیوسته در خصوص موقعیت‌ها، منظره‌ها و فعالیت‌های جنسی.

۲-ارجحیت بخشیدن: در ارجحیت قرار دادن یک فعالیت یا موقعیت جنسی که به صورت الگو و رفتار کلیشه‌ای در می‌آید.

۳-وسواس: اقدام به فعالیت و موقعیت جنسی که در ارجحیت قرار دارد بدون توجه به عواقب منفی آن و عدم تمایل به متوقف ساختن آن.

۴-احساس ندامت: احساس گناه و شرمساری بر سر ناتوانی در کنترل رفتار خود.


آگاهی از اعتیاد جنسی

در اینجا با خصیصه‌های اعتیاد جنسی آشنا می‌شویم. به طور کلی نواقص رفتاری و اخلاقی در هر فرد به صورت زنجیره‌ای به یکدیگر متصل هستند. وقتی یکی از نواقص انسان به طور مداوم درمی‌آید، نقص‌های دیگر به طور خودکار بروز می‌کنند. در اعتیاد جنسی که از نواقص رفتاری محسوب می‌شود نیز رفتارهای جنسی دیگر تقویت می‌شود به عبارتی شخص معتاد از یک نوع رفتار به نوعی دیگر گرایش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که در اکثر موارد، رفتار جنسی با رفتارهای حاصله از دیگر انواع اعتیاد، مرتبط است مانند اعتیاد به خوردن، کار، مصرف مواد مخدر و…

اعتیاد جنسی شامل یک سری اختصاصات است مانند اشتغال فکری و وسواس فکری. یعنی شخص به صورت مداوم در رابطه با موقعیت‌ها و حوادث جنسی دچار اشتغال ذهنی است و همین تمرکز مداوم او به مسائل جنسی باعث سطح بالای تحریک پذیری جنسی در او می‌شود.

خصیصه دوم در تکراری شدن رفتار است یعنی شخص، رفتار جنسی را برای ارضا شدن ادامه نمی‌دهد بلکه هدف تحریک شدن هر چه بیشتر است و این امر در برنامه‌های روزانه‌اش موجب تداخل می‌شود و عملکرد اجتماعی و فردی او را مختل می‌کند ولی با این وجود این رفتار تداوم پیدا می‌کند.

خصیصه سوم از دست دادن کنترل است. شخص با وجود مشکلات حاصل از این رفتار تکراری نمی‌تواند آن را متوقف کند، با این‌که هر روز وقت بیشتری را صرف متوقف کردنش می‌کند.

خصیصه چهارم خستگی اعتیاد جنسی است. شخص از رفتار شدید و غیرقابل کنترل خود و آسیب‌هایی که به دیگران می‌زند دچار احساس شرمساری می‌شود و کاملا خسته و سرخورده خواهد شد.

درمان اعتیاد جنسی

درمان اعتیاد جنسی شامل آموزش نحوه ارضای تمایلات جنسی به طور سالم و آگاهانه و طبیعی همراه با مشاوره فردی است.

۱-گام نخست درمان پذیرش فرد به اعتیاد و تمایل فرد به ترک آن است.

۲-آموزش تکنیک‌های غلبه بر استرس

حداقل یک بار در روز پنج یا ده دقیقه آرام بنشینید و کاری انجام ندهید. به صداهای اطراف، احساس‌تان و هرگونه کششی در گردن، شانه‌ها، بازوها، سینه و غیره تمرکز کنید.

برخی از تکنیک‌های غلبه بر استرس عبارتند از:

-با صدای بلند بخندید

خندیدن راه دیگری برای درمان استرس(stress) است. همیشه موضوعی برای خنده در ذهن داشته باشید مثل مجموعه‌ای از طنزهای مورد علاقه‌تان یا صداهای بامزه یا کارهای بامزه فرزندتان. حتی فکر کردن در خصوص فیلم یا سریال کمدی که تماشا کردید! حداقل یکی از این کارها را در طی روز انجام دهید.

اگر کمی دقت کنید یکی از موثرترین روش‌های کاهش استرس، شب هنگام و در زمانی است که مشغول تماشای سریال مورد علاقه‌تان پس از یک روز طولانی هستید.

خنده خوب هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد و سیتم دفاعی بدن را بهبود می‌بخشد. علاوه بر آن تاثیرات مفید خنده از ته دل به مدت ۲۴ ساعت باقی می‌ماند.

-موسیقی گوش دهید

در مواجهه با یک کار دلهره‌آور به موسیقی گوش دهید. این کار به کاهش استرس شما کمک می‌کند. در محل کار هم می‌توانید از انواع وسایل صوتی که قابل دسترس‌تان باشد استفاده کنید. در تحقیقی که بین دو گروه از دانشجویان برای تهیه یک نطق شفاهی انجام شد، بعضی در سکوت و عده‌ای به موسیقی گوش دادند.

استرس باعث افزایش فشار خون و بالا رفتن ضربان قلب کسانی که در سکوت کار می‌کردند شد و داوطلبانی که در گروه موسیقی بودند بدون افزایش فشار خون و ضربان قلب بالا و با استرس کمتری کار خود را انجام دادند.

-مثبت اندیشی

به شخص یا چیزی که عمیقا مورد علاقه‌تان است در هر مکان، از ۵ ثانیه تا ۵ دقیقه فکر کنید. این کار می‌تواند استرس شما را کم کند یا دیدن و فکر کردن به منظره‌ای که در آن احساس آرامش می‌کنید مثل تصویر یک رودخانه زلال، آبشاری عظیم، دریا، کوه و… این کار باعث ایجاد احساس مثبت نسبت به خود و جهان اطراف‌تان می‌شود. بدین ترتیب استرس خود را کم کنید. شاد فکر کردن و افکار آرامش‌بخش می‌تواند با تغییرات فیزیولوژیک که هنگام استرس اتفاق می‌افتد مقابله کند.

-قدم زدن

یکی دیگر از راه‌های کاهش استرس، قدم زدن است. از پشت میز، صندلی یا هر موقعیتی که هستید بلند شوید و ۱۰ دقیقه راه بروید. بسیاری از مردم باور دارند که پیاده‌روی، به آرامش آنها کمک می‌کند.

افرادی که ۴ بار در هفته پیاده‌روی می‌کنند استرس (stress)کمتری دارند و راحت‌تر می‌خوابند. همچنین آزمایشات نشان دادند که فشار خون این افراد در هنگام استرس ثابت باقی می‌ماند.

-نفس عمیق بکشید

برای ۵ دقیقه تنفس خود را آهسته‌تر کنید و در حدود ۶ بار در دقیقه نفس بکشید. به عبارتی ۵ ثانیه عمل دم و ۵ ثانیه عمل بازدم را انجام دهید. هنگامی که احساس فشار می‌کنیم. تمایل به تنفس تند و سطحی داریم. چند نفس عمیق شما را مجبور می‌کند شانه‌های خود را بکشید و ماهیچه‌های سفت را شل کنید.

-با آرامش برخیزید

قبل از ترک تختخواب و بعد از زنگ ساعت در صبح ۵ دقیقه برای آرام کردن بدن‌تان وقت صرف کنید. با منقبض کردن انگشت‌های پا شروع کنید. سپس با اختیار خود آنها را شل کنید و بعد ماهیچه‌های کف پا و سپس عضله‌های ساق پا و ران و باسن. همین کار را انجام دهید و به ترتیب به طرف بالای بدن این کار را ادامه دهید تا به عضلات صورت رسیده و خاتمه دهید.

اگر روز خود را با تنش آغاز کنید موقعیت‌ها به گونه‌ای خواهد بود که تمام روز احساس تنش می‌کنید و اگر مشکلات‌تان را با خود به رختخواب ببرید احتمالا خواب شما را مختل می‌کند و این به معنای تنش بیشتر است. طبق تحقیقات به عمل آمده افرادی که از خواب محرومند، میزان هورمون‌های استرس در آنها افزایش پیدا می‌کند. پس هر روز خود را با یک یا دو دقیقه آرامش بخشیدن به خود آغاز کنید و به پایان برسانید.

باید روابط کودکی فرد با افراد مهم زندگی‌اش توسط یک مشاور بررسی شود. این‌که یک فرد در شرایط استرس‌زا به روابط جنسی گرایش پیدا می‌کند و با این روند به آرامش می‌رسد می‌تواند ریشه در کودکی فرد داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: