«شب گذشته برای رفتن از میدان گلها تا شهرک والفجربرای آمدن اتوبوس، حدود یک ساعت معطل شدم، در نهایت هم با هزارخواهش از یک راننده شخصی برای رسیدن به منزل کمک گرفتم، عجیب اینکه هیچ اتوبوسی برای خطهای دیگر از صادقیه گرفته تا بیمارستان شهید بهشتی هم پیدا نمیشد» اینها حرفهای خانم کمالی یکی از شهروندان پایتخت نشین است که ادامه میدهد «در چنین شرایطی چطور از مردم میخواهند از ماشین شخصی استفاده نکنند، آن هم زمانیکه پیدا کردن یک تاکسی خطی پس از ساعتها معطلی در هوای سرد غیر ممکن است و اگر هم باشد باید با زور و دعوا از دیگران سبقت گرفت و سوار شد.» ایستگاههای مترو هم در چنین شرایطی حال و روز خوشی ندارند، ازدحام مسافران آنقدر شدید میشودکه برای سوار شدن باید ترفندهای ویژهای بهکاربرد! وانگهی همه خیابانهای تهران هم به شبکه مترو دسترسی ندارند.
آبگرفتگی معابر مشکل اصلی
در آن سوی ماجرا، اما کارشناسان حمل و نقل و برخی نمایندگان مردم در شورای
شهر اعلام میکنند که آبگرفتگی معابر و روان شدن آب نهرها به خیابانها،
دلیل اصلی قفل شدن خیابانهای پایتخت است. آنطور که اقبال شاکری، عضو
شورای شهر تهران به گزارشی که دو روز گذشته از سامانه خدمات شهری تهران
دریافت کرده، استناد میکند، اگرچه مقدارآبگرفتگی در سطح شهر نسبت به
سالهای گذشته کمتر شده است، اما همچنان مشکل سرریز آب به داخل خیابانها و
معابر اصلی پایتخت وجود دارد و کسی نمیتواند آن را کتمان کند.
او البته علت این مسأله را به استاندارد نبودن آبروی جویها و کانالها مرتبط میداند و در این باره میگوید: «متأسفانه جویها و نهرهای تهران دارای اشکالات هندسی زیادی از شیب گرفته تا ارتفاع هستند و به همین علت دچار سرریز آب میشوند، اگرچه شهرداری هر سال مقداری از این اشکالات را رفع میکند، اما همچنان مشکل به قوت خود باقی است، این مشکل بیشتر در بزرگراههای چمران و نیایش به چشم میخورد.»
شاکری تأکید میکند: «این آبروها باید از نظر هیدرولیکی اصلاح شوند تا آب
از آنها عبور کند، ضمن اینکه روباز بودن آنها هم مشکلات زیادی به وجود
آورده و منجر به گیر کردن زباله درسرمنشأ ورودیها میشود.
بنابراین معاونت فنی و عمرانی شهرداری به عنوان متولی این کار باید دراین زمینه اقدام کند.»
وی با مرتبط دانستن آبگرفتگی خیابانها و افزایش حجم ترافیک میگوید: «وقتی
آب از جویها بالا میزند، خودروها دیگر نمیتوانند از همه سطح معابر
استفاده کنند، از طرفی به علت تاری دید سرعت حرکتشان هم کند میشود و همه
اینها موجب کورشدن نقطههای ترافیکی خیابانها میشوند. البته گاهی چالههای
کنده شده برای فاضلاب و مخابرات هم به این مشکل اضافه میشود.»
ابراهیمی، کارشناس حمل و نقل و ترافیک هم با تأکید براینکه بین بارندگی و
ترافیک، ارتباط مستقیمی وجود دارد، میگوید: «در زمان بارندگی سرعت تردد
خودروها کاهش مییابد و همین گرههای مقطعی ترافیکی، سانحه ایجاد میکند،
از طرفی سیستم حمل و نقل عمومی هم با ازدحام مردم، کارایی خود را از دست
میدهد، بنابراین حجم عابران پیاده درگلوگاهها و تقاطعهای اصلی افزایش
مییابد و موجب مسدود شدن چهارراهها و خیابانهای اصلی و فرعی میشود.»
سرتیپ تیمور حسینی در این باره به خبرآنلاین میگوید: آبگرفتگی معابر دست
ما نیست، حجم گسترده خودرویی هم که در تهران تردد میکنند هم دست ما نیست.
روانسازی به طور گسترده توسط پلیس تا آنجا که امکانش هست انجام میشود و
هر کجا که فکر میکنیم مسیر مسدود شده را پوشش میدهیم.
جانشین رئیس پلیس راهور نیز به خبرآنلاین میگوید: نمیتوان از پلیس انتظار معجزه داشت و علاوه بر مدیریت شهری توسط شهرداری، خود مردم هم باید رعایت کنند. تردد بین خطوط، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و تغییر مسیرهای زیاد و ناگهانی موجب بالا بردن حجم ترافیک و البته ایجاد تصادفات شدید در هنگام بارندگی و لغزندگی معابر میشود که حجم بزرگی از ترافیک مربوط به همین هاست. علاوه بر این تمایل زیاد مردم به استفاده از لوازم نقلیه شخصی هم مزید بر علت است. این داستان تکراری است و تنها 10 درصد روانسازی را میشود به عهده پلیس گذاشت.
شهرداری از همه چیز با خبر است
مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران، در واکنش به انتقاداتی درباره بستن
مسیر آبهای سطحی و مسیلها از سوی شهرداری تهران میگوید: «ما
آبگرفتگی برخی نهرها و جویهای تهران بر اثربارندگی را کتمان نمیکنیم، اما
مشکل ترافیک تهران حتی با یک نم باران هم به وجود میآید، چراکه ما به محض
سردی هوا یا شروع باران به سراغ خودروی شخصی میرویمو چون در این زمانها
دید رانندهها کم میشود، وقوع سوانح هم بر شدت ترافیک اضافه میکند.»
اصغرعطایی با اشاره به وجود هزار کیلومتر رود دره، بیش از 500 کیلومتر مسیل و کانالهای اساسی در سطح «شهر تهران میگوید: شهرداری تهران از مردادماه امسال تاکنون، بیش از 4 طرح ویژه بجز برنامه پاکسازی و کنترل کانالها که به طور روزانه انجام میدهد، در دستور کار خود قرار داده است، به طوری که همین دو شب گذشته 15 هزار نفر کارگر با هزار و 800 دستگاه انواع خودرو به حالت آماده باش بودند.»
وی با انتقاد از برخی اظهار نظرها درباره
بسته شدن مسیر کانالهای تهران تأکید میکند: «همه این مسیلها و کانالها
در عمق 5 تا 10 متری زمین و دور از چشم شهروندان قرار دارند و حتی اگر یک
روز به حال خود رها شوند، در زمان بارندگی فاجعه به وجود میآورند،
بنابراین این حرفها غیر کارشناسی است. هماکنون همه کانالها و نهرهای
تهران به صورت شبانه روزی زیر نظر پیمانکاران اداره میشوند و شهرداری
هزینه زیادی بابت پاکسازی و نگهداری آنها پرداخت میکند و از طرفی ما همه
سطح شهر را از طریق دوربین کنترل میکنیم و اینطور نیست که از جایی بیخبر
باشیم.»به گفته عطایی، انجام فعالیتهای عمرانی در برخی مسیرها، بشدت آسیب
زننده است و قرار است در طرح «رفع فعالیتهای عمرانی» که امسال شروع شده
این ایرادها شناسایی و رفع شوند.ایران