
شفاآنلاین »سلامت» از ۳۰۰صفحه تبلیغات پزشکی در اینستاگرام طی نزدیک به ۹ماه امسال ۶۰صفحه با دستور مستقیم قضایی مسدود شدند؛ همانهایی که با تبلیغات اغواکننده و گمراهکننده در فضای مجازی سلامت مردم را تهدید میکنند. به همین دلیل سازمان نظام پزشکی چند روز پیش اعلام کرد از این پس هر بلاگر یا اینفلوئنسری که بخواهد در حوزه پزشکی و زیبایی تبلیغ کند، ملزم به دریافت مجوز از کمیته تبلیغات سازمان نظام پزشکی است.
به گزارش شفاآنلاین در اینباره با دکتر شیرین شجاعی، مدیرکل نظارت، اعتباربخشی و ارزشیابی نظام پزشکی گفتوگو کردهایم.
او از مردم خواست تبلیغات پرزرقوبرق بلاگرها و بازیگران را در اینستاگرام باور نکنند؛ «از مردم میخواهم تبلیغات پیجهایی را که اسم، عکس و شماره نظام پزشکی پزشک در آن نیست و تبلیغات اغواگرانه دارد، مطلقا باور نکنند. بدانید 99/9درصد صاحبان این پیجها افراد شیاد هستند.
این افراد مداخلهگر هستند و اصلا پزشک نیستند؛ یا آرایشگر هستند یا کمکپرستار و کمکبهیار که چیزی در اتاق عمل و جاهای دیگر یاد گرفتهاند و در امر درمان مداخله میکنند. بیشتر این پیجها گاهی مریضها را جذب میکنند و به پزشکان میفروشند و بدتر از آن، خودشان در امر درمان و زیبایی دخالت میکنند و برای کسب سود با سلامت و جان مردم بازی میکنند.»
از نظر دکتر شجاعی، بزرگترین پیامد رواج و گسترش این پیجها، به خطر افتادن سلامت مردم است؛ «کسی که اصلا نمیداند رگ کجاست و استریلبودن یعنی چه، قابل اعتماد نیست. برای پی بردن به اصالت تبلیغات، کافی است در گوگل سایت سازمان نظام پزشکی و در سایت سازمان،اسم و فامیل فرد تبلیغدهنده را جستوجو کنید. اگر مشخصات چنین فردی در سایت نباشد، بدانید که این فرد مداخلهگر و شیاد است.»
دکتر شجاعی گفت که برخی از پیامدهای رجوع به این افراد، ممکن است عوارض جبرانناپذیری داشته باشد؛ از ابتلا به ایدز و هپاتیت گرفته تا نیاز به جراحیهای پلاستیک برای رفع ضایعاتی که این افراد در صورت و بدن آنها ایجاد کردهاند.
او گفت که پلیس علاوه بر ضبطکردن سیم کارت این افراد، حسابهای بانکی آنها را میبندد و در مرحله بعد کد ملی این متخلفان قفل میشود و ممکن است حتی زندانی شوند.