شفا آنلاين-کسب بیش از 60 درصد رتبههای نخست دانشگاه از سوی دختران و موفقیتهای چشمگیر در رشتههای ورزشی و ... در طول یک سال گذشته حکایت از ارتقای توانمندی، دانش و آگاهی دختران جامعه دارد.

به گزارش
شفا آنلاين،به گفته جامعهشناسان و صاحبنظران اجتماعی گرچه دختران جامعه ایرانی در گذشته با توجه به سنتها و سبک زندگی قدیمی بعضاً تحت تأثیر محدودیتها و موانعی خاص قرار داشتند و این امر موجب بروز نیافتن ظرفیتها و دانش آنها شده بود، اما با ایجاد بسترهای لازم و فراهم کردن امکانات و تأکید بر شعار انتخاباتی رئیس جمهوری مبنی بر رفع تبعیض جنسیتی میتوان در جهت رشد و شکوفایی هر چه بیشتر آنها تلاش کرد.
لیلا فلاحتی عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،
در باره قابلیتهای علمی و مهارتی دختران میگوید: «جامعه ما ظرف
یکی دو دهه گذشته شاهد تحولات چشمگیر در ارتقای تحصیلات زنان و دختران بوده
که به این معنی است که وقتی فرصتهای برابر را بین زنان و مردان در
زمینههای مختلف فراهم میکنیم، زنان و دختران ما نشان میدهند که بخوبی
میتوانند از این فرصتها استفاده بهینه کنند.»
وی که مدیر گروه مطالعات زنان پژوهشکده است معتقد است که دختران ما
توانستهاند در حوزههایی مثل آموزش ریاضیات و ... قابلیتهای خود را به
اثبات برسانند. به گفته وی، اگر در گذشته تصور این بود که توانمندی زنان و
دختران ما در زمینههای تحصیلی با مردان متفاوت است اما امروز ثابت شده
اگر فرصتهای برابر در اختیار آنها گذاشته شود میتوانند در همه حوزهها
با مردان برابری کنند، یعنی به اندازه مردان موفق باشند. فلاحتی تصریح
میکند: امروز تفاوتهای جنسیتی را نمیتوان در توانمندیها دید بلکه در
نقشها و وظایف میتوان آن را حس کرد.
زمانی که برای رشد و توانمندی دختران
فرصت ایجاد کنیم دیگر تفاوتی در حقوق بین زن و مرد باقی نمیماند و این
مسأله در حوزههای علمی کاملاً مشهود است. به اعتقاد وی، دختران ما باید در
توسعه توانمندیها و مهارتهای خود سرمایهگذاری کنند زیرا یکی از مهمترین
چالشهایی که دختران ما با آن روبهرو هستند ضعیف بودن مهارتها و مدیریت
اجتماعی و گروهی آنهاست که ناشی از نبود روحیه جامعهپذیری در کشور در
دورههای گذشته بوده که به آنها تنها نقشهای سنتی واگذار شده است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده وزارت علوم در ادامه خاطرنشان میکند: دختران باید
آگاه باشند که در فضاهای تحصیلی به تمرین بپردازند و از طرفی نظام آموزشی
با یکسری برنامههای آموزشی و گروهی کمک کند تا نقشهای مدیریتی را به
دختران آموزش دهند.
فلاحتی بر این باور است که دختران باید نقادی و نقدپذیری را بیاموزند، چون
یکی از مهمترین ارکان نقش آفرینی مدیریتی، توان نقادی و نقدپذیری است که
اگر این توان را ارتقا دهند بزودی نه تنها در عرصه تحصیلات بلکه در نقشهای
مدیریت کلان هم میتوانند نقشهای مهمی داشته باشند.
وی تأکید میکند: «زنان و دختران ما نباید بر این باور باشند که کسب نکردن
پستهای مدیریتی ناشی از ناتوانیهای آنهاست؛ چرا که آنها نشان دادند
تعدادشان در مقاطع تحصیلات دانشگاهی از مردان پیشی گرفته است. بنابراین
ارتقای جایگاه آنان مستلزم توسعه توان
مدیریتی آنهاست.»
بها دادن به موفقیت دختران
دکتر امانالله قرایی مقدم جامعهشناس هم بر این باور است که میتوان افتخارات و موفقیتها و توان علمی دختران را به جهان عرضه کرد.
به گفته این جامعهشناس، صرف نظر از اینکه 64 درصد از دانشجویان را دختران تشکیل میدهند، کیفیت تحصیلی آنها نیز بهتر از پسران است.
وی میافزاید: «باید به افتخارات و موفقیتهای کشوری و جهانی دختران بها
داد چون علاوه بر اینکه هویت ملی و اقتدار ملی و سیاسی ما تلقی میشوند،
موجب انگیزه در بین جوانان شده و آنها را به شوق میآورند.»
وی تأکید میکند که باید به دختران در همه زمینهها اجازه داده شود وارد
میدان شوند. علیرغم مباحث حاشیهای، باید شوق و انگیزه را در دختران بالا
برد و از موفقیت آنها غافل نشد.
عبور از شرایط سخت
سهیلا جلودارزاده رئیس اتحادیه زنان کارگر کشور نیز میگوید: «وقتی به نقش
زنان در فرهنگ باستانی و تاریخی رجوع میکنیم میبینیم ملت ما در طول
تاریخ در معرض تهاجمات متفاوت قرار گرفته که در همه این هجمهها این ملت
بود که با همت مشارکت اجتماعی بویژه دختران و زنان خود توانسته است از این
بحرانها و شرایط سخت عبور کرده و ملیت خود را حفظ کند.»
وی که مشاور امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت است، میافزاید: «حتی در
اسطورهها نیز داستان سیمرغ که نماد حفظ تمامیت سرزمینها بوده در تاریخ
مطرح و به آن توجه ویژه
شده است.»
به گفته وی، اگر از منظر دیگر به موضوع نگاه کنیم میبینیم که دانایی مقدم
بر توانایی است. افزایش حضور دختران در دانشگاهها خود یک بشارت و پیام
نویدبخش برای جامعه زنان است چون وقتی زنان به دانش مسلط باشند، میتوانند
در اعتلای علمی و اجتماعی کشور تأثیر بگذارند.
وی با اشاره به اینکه امروزه زیرساختهای جامعه ما در معرض آسیب و تهدید
قرار دارد تصریح میکند: «با وجود این آسیبها، شاخص توانایی زنان و دختران
ما میتواند نجات دهنده کشور از این شرایط سخت باشد. زنان ما هم توانایی
دارند و هم میتوانند نقشآفرین باشند.»
به اعتقاد جلودارزاده، امروز باید دختران و زنان ما این نقشآفرینی را به منصه ظهور برسانند و ماهیت خود را نشان دهند؛ چرا که انسان قوی همیشه پایدار است.
به گفته وی، دختران ما توانستهاند از جایگاه گذشته خود عبور و امروز
میتوانند نقش خود را بخوبی ایفا کنند. باوجود تبلیغات سوء که درگذشته
درباره دختران و زنان ما شد یا تلاشهایی که صورت گرفته که زن مسلمان را
ضعیفه قلمداد کنند، اما با این حال شاهد هستیم در جاهایی که مسأله مدیریت و
تخصص مطرح است زنان حضور پررنگ و چشمگیر دارند.
وی تأکید میکند: «اگرچه دختران و زنان ما هنوز تا حدی که شایستهشان است
نتوانستهاند به پستهای مدیریتی بالا برسند، اما توانستهاند موفقیتهای
دانشگاهی را به دست آورند و از مراحل سخت عبور کنند و همچنین در مدیریتهای
میانی شایستگی خود را نشان دهند.»
وی یادآور میشود که جامعه امروز، آماده پذیرش ورود دختران به عرصههای
مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی است و تلاش و حضور آنها را
میطلبد.
وی با اشاره به اینکه آقای روحانی در وعده انتخاباتی خود مطرح کردند به
دنبال رفع تبعیض جنسیتی هستند بیان داشت: این وعده باید برای دختران ما
نویدبخش باشد و آنها از این فرصتها باید نهایت استفاده را ببرند تا
قابلیتهای خود را نشان دهند.
جلودارزاده یادآور میشود: که امروز عصر ارتباطات است و باید با توجه به این موضوع بتوان هر چه بیشتر تلاش کنیم تا به جایگاه واقعی دست یابیم.
به گفته مشاور وزیر صنعت و تجارت، شبکهسازی و برقراری ارتباط با یکدیگر
همواره در اسلام و قرآن تأکید شده است و نسل جوان بویژه دختران میتوانند
با ایجاد شبکههای ارتباطی و تخصصی برای مسائلی مشکلساز راهحل پیدا کنند.
نقشهایی که مغفول مانده
دکتر سعید معیدفر جامعهشناس هم در خصوص سهم زنان و دختران از مدیریتهای
کلان میگوید: «نباید تنها به نامگذاری روزها در تاریخ و تقویم بسنده کنیم
بلکه باید در آن روز به جای توجه به قدردانیهای سنتی، در مسیر ارتقای
دختران گام برداریم.
مثلاً در روز دختران به جای اینکه به ثبات جایگاه آن بیندیشیم، بیشتر به
نقش مادری و همسری آنها میپردازیم اگرچه باید این نقشها نیز مورد توجه
قرار گیرد اما این منافات دارد با نامگذاری این مناسبتها.»
به اعتقاد معیدفر، باید در این روزها و مناسبتها، موفقیتهای آنها در عرصههای علمی و فرهنگی مطرح شود.
به گفته وی، فرصتهایی که در دنیا برای دختران جامعه ما وجود دارد مثل
المپیادها و... موجب شده حداکثر توان خود را به کار برده و صاحب مقام شوند،
بنابراین، نوع نگاه به زنان در چارچوب خاصی تعریف میشود. به نظر میرسد
باید رویکردها تغییر و نگاهها به موضوع دختران در جامعه و در بعد کلانتر
آن، زنان در جامعه عوض شود.
ایران