شفاآنلاین»عمومی» بر اساس دادههای منتشرشده از سوی مرکز آمار کانادا، ثبت خودروهای تمامبرقی در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹.۲ درصد کاهش یافت و ثبت خودروهای هیبریدی شارژی نیز ۲.۲ درصد افت داشت. این در حالی است که مجموع ثبت خودروهای نو به ۵۴۱ هزار و ۵۶۶ دستگاه رسید؛ رقمی که بالاترین میزان از زمان آغاز پاندمی کووید-۱۹ محسوب میشود و نسبت به سال گذشته ۵.۹ درصد رشد نشان میدهد.
به گزارش شفاآنلاین کارشناسان علت اصلی افت فروش خودروهای برقی را توقف یا کاهش برنامههای تشویقی دولتهای فدرال و استانی عنوان کردهاند. برنامه تخفیف فدرال در ماه ژانویه به پایان رسید و کبک نیز در فوریه طرح خود را موقتاً متوقف کرد، هرچند از ماه مه با کاهش میزان یارانه مجدداً اجرا شد. استان بریتیشکلمبیا نیز در همان ماه برنامه تشویقی خود را بهطور کامل لغو کرد.
با وجود این روند، برخی شرکتها همچنان از رشد فروش خودروهای برقی خبر دادهاند. هیوندای کانادا اعلام کرد فروش خودروهای برقی و هیبریدی آن در ماه اوت نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است.
دیوید آدامز، مدیر اجرایی انجمن خودروسازان خارجی کانادا، تأکید کرد که این آمار نشان میدهد وجود مشوقهای مالی برای ترغیب مصرفکنندگان به خرید خودروهای برقی ضروری است.
بر اساس دادهها، مجموع فروش خودروهای برقی (تمامبرقی و هیبریدی شارژی) در سهماهه دوم به ۴۶ هزار و ۳۶۶ دستگاه رسید که ۲۹.۵ درصد کمتر از سال گذشته است. استانهای کبک و بریتیشکلمبیا که پیشتر ۶۰ درصد بازار خودروهای برقی کانادا را در اختیار داشتند، به ترتیب با کاهش ۳۸.۱ و ۲۷.۶ درصدی مواجه شدند. در انتاریو نیز فروش ۱۸.۶ درصد کاهش یافت. تنها استان نیوبرانزویک توانست با رشد ۱.۶ درصدی از این روند مستثنی باشد.
این دادهها همزمان با تصمیم مارک کارنی، نخستوزیر کانادا، برای تعلیق یکساله الزام فدرال مبنی بر فروش ۲۰ درصدی خودروهای صفر آلاینده تا سال ۲۰۲۶ منتشر شد؛ الزامی که در صورت اجرا، خودروسازان متخلف را مشمول جریمه میکرد.
انجمن خودروسازان کانادایی و نمایندگان خودروسازان آمریکایی از این تصمیم استقبال کرده و خواستار لغو کامل این قانون شدند. در حالیکه سهم خودروهای برقی و هیبریدی از کل فروش در پایان سال ۲۰۲۴ به ۱۸.۶ درصد رسیده بود، این رقم در سهماهه نخست ۲۰۲۵ به ۸.۷ درصد و در سهماهه دوم به ۸.۶ درصد کاهش یافته است.