کد خبر: ۳۴۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 05
مخازن سدهای استان خوزستان ۸۱ درصد افزایش یافت سدهای زنجیره‌ای کارون ۹۱ درصد و سد دز ۱۰۰ درصد آبگیری شد

شفاآنلاین>عمومی>بارش‌های رگباری و سیل‌آسا در 21 استان و 110 شهرستان، موجب آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌های فصلی و گرفتار شدن خودروها در معابر آبگرفته شد. طبق گفته مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری به «ایران»، خوشبختانه سیلاب اخیر در 6 شهرستان استان، خسارت جانی نداشته ولی تعدادی از دام‌های عشایری تلف شده و به 350 خانوار عشایری امدادرسانی شده است. همچنین طبق گفته معاون عمرانی استانداری خوزستان به «ایران»، اغلب سدها در سطح استان آبگیری شده و احتمالاً طی روزهای آینده شاهد رهاسازی آب از سد دز خواهیم بود. همچنین با اعلام هشدارهای بموقع سازمان هواشناسی و اقدامات ضربتی و بموقع همه دستگاه‌ها و ارگان‌های لجستیک در استان خوزستان، بخش عمده‌ای از گندم‌های برداشت‌شده، جمع‌آوری شده و از خسارات وارده به کشاورزان جلوگیری شده است.
به گزارش شفاآنلاین:«محمد خانچی» معاون عمرانی استانداری خوزستان می‌گوید: «طی چند روز اخیر، بیشترین بارندگی‌ها در شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش (بیش از 100 میلی‌متر) رخ داده است؛ بارش‌هایی رگباری که به دلیل طبیعت بهاری‌اش، کوتاه اما در برخی نقاط سیل‌آسا بود.»

تخلیه آبگرفتگی‌ها
وی ادامه می‌دهد: «روز جمعه در اغلب شهرهای استان باد و طوفان به راه افتاده و به سقوط تعدادی از پایه‌های برق، دکل‌های فشار قوی و سقوط ترانس در سطح استان منجر شد، اما با آمادگی دستگاه‌ها و سازمان‌های امدادرسان، واکنش بموقع صورت گرفت و در کمتر از 20 ساعت، شرایط در همه شهرستان‌های استان به حالت عادی بازگشته و آبگرفتگی رفع شد. در شهرهایی مانند بندر امام و اهواز که در شرایط مشابه کمتر از یک هفته نیز آبگرفتگی‌ها برطرف نمی‌شد، با آمادگی بموقع و اقدامات ضربتی دستگاه‌ها و ارگان‌ها، آبگرفتگی‌ها تخلیه شد.»

جمع‌آوری ضربتی گندم‌ها
خانچی به جمع‌آوری ضربتی گندم‌های برداشت‌شده از فضای باز اشاره کرده و به «ایران» می‌گوید: «برداشت گندم در استان خوزستان از چند هفته پیش آغاز شده و این میزان قابل توجه به دلیل کمبود فضای سیلو در فضای باز نگهداری می‌شد که با اعلام بموقع اداره هواشناسی، وضعیت اضطراری و اقدامات ضربتی و بموقع همه دستگاه‌ها و ارگان‌های لجستیک، بخش عمده‌ای از گندم‌ها جمع‌آوری شده و از خسارات وارده به کشاورزان زحمتکش جلوگیری شد.»طبق گفته این مقام مسئول، «در حال حاضر، در اکثر نقاط استان آبگرفتگی‌ها جمع‌آوری شده و تنها به صورت محدود و در نقاطی که به دلیل توپوگرافی حالت کاسه‌ای دارند، باقی‌مانده است. همه راه‌های مواصلاتی باز است و هیچ مشکلی در تردد وسایل نقلیه وجود ندارد. تنها بخشی از راه‌های روستایی و عشایری بسته شده بود که خوشبختانه همگی بازگشایی شده‌اند.»

رهاسازی آب از سد دز
معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح می‌کند: «اغلب سدها در سطح استان آبگیری شده و احتمالاً طی روزهای آینده شاهد رهاسازی آب از سد دز خواهیم بود. از طرفی، شکستگی خط انتقال آب که پیش‌تر در 3 روستای دزفول رخ داده بود، به همت نیروهای آب و فاضلاب برطرف شده و در حال حاضر هیچ مشکلی در انتقال آب و تأمین آب شرب روستاییان وجود ندارد. همه دستگاه‌ها و نیروهای امدادرسان در سطح استان خوزستان در حال آماده‌باش هستند و طبق پیش‌بینی اداره هواشناسی تا فردا (دوشنبه) هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.» خبر رهاسازی آب از سد دز در حالی از سوی معاون عمرانی استانداری خوزستان مطرح می‌شود که «عباس صدریان‌فر» مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تأکید می‌کند که دریچه‌های سد دز برای رهاسازی آب در حد ایمن باز بوده و آب اضافه در حد سیلاب نیست و با توجه به ظرفیت سد مشکل خاصی وجود ندارد. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون مخازن سدهای استان ۸۱ درصد افزایش یافته است، می‌گوید: «این میزان در سدهای زنجیره‌ای کارون ۹۱ و سد دز ۱۰۰ درصد است.»

امدادرسانی به 350 خانوار عشایری
«خسرو کیانی» مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارندگی شدید و وقوع سیلاب در ۶ شهرستان استان نیز به «ایران» می‌گوید: «پنجشنبه هفته گذشته شاهد بارش‌های رگباری در سطح استان بودیم. برخی از عشایر که از استان خوزستان به سمت استان در حال حرکت بودند، تقویم کوچ را رعایت نکرده و در مناطق صعب‌العبور کوهستانی گیر کرده و به معیشت و دام‌های آنها خسارت وارد شد. ارزیابی نهایی از خسارات وارده به عشایر توسط سازمان‌های ذی‌ربط در حال انجام است، اما طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، بارش‌های رگباری به 350 خانوار عشایری خسارت وارد کرده است. خسارت به دام‌ها نیز در حال ارزیابی بوده و پس از تکمیل اطلاع‌رسانی خواهد شد. در حال حاضر نیز امدادرسانی به خانوارهای عشایری با بهتر شدن وضعیت هوا، به صورت ویژه آغاز شده است.»

بازگشایی راه‌های مواصلاتی
وی می‌گوید: «بارش‌ها آسیب‌هایی را به زیرساخت‌ها و راه‌های روستایی و کوهستانی وارد کرده و در بخش‌های کوهستانی صعب‌العبور، ریزش‌های اندکی را به وجود آورده که خوشبختانه با اقدامات نیروهای راهداری بازگشایی شده است. هم‌اکنون، همه راه‌های مواصلاتی در سطح استان چهارمحال و بختیاری باز است و خوشبختانه هیچ گونه مصدوم و تلفات انسانی گزارش نشده است.»
طبق گفته این مقام مسئول، «قسمت‌های جنوب و غرب استان مانند شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، لردگان، خانمیرزا و... بیشتر تحت تأثیر آبگرفتگی قرار داشتند که با اقدامات بموقع ارگان‌ها و دستگاه‌های خدماتی و امدادرسان، برطرف شده است. همچنین هیچ گونه شکستگی در زیرساخت‌های انتقال آب رخ نداده است.»مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به مقام دوم این استان به لحاظ کمبود بارش‌های زمستانه گفت: «خوشبختانه امسال شاهد بارش‌های بهاری نسبتاً خوبی در سطح استان بودیم که به پرشدگی نسبی سد کارون منجر شده است. در هر صورت، همه ارگان‌ها و دستگاه‌های امدادی و خدمت‌رسان در سطح استان در حال آماده‌باش بوده و هیچ مشکلی در زمینه امدادرسانی بموقع وجود ندارد.»

آماده باش در استان های شمالی
«حسین ظفری» معاون مدیریت بحران کشور از وقوع سیلاب در چند استان و امداد‌رسانی به سیلزدگان خبر داده و می‌گوید: «خوشبختانه گزارشی از تلفات جانی نداشتیم ولی تعدادی از دام‌های عشایر در چهارمحال و بختیاری در سیل تلف شدند. وی ادامه داد: «در پی بارش‌های جمعه‌شب در مناطق غربی و جنوبی کشور برخی از استان‌ها دچار سیل و آبگرفتگی شدند. در مناطقی از استان‌های ایلام، خوزستان و چهارمحال و بختیاری به راه‌های عشایری خسارت جدی وارد شد و در این مناطق تعدادی از دام‌ها تلف شدند. خوشبختانه در حال حاضر تمام راه‌های اصلی باز هستند و برق شهر معمولان که قطع شده بود، وصل شد. روز گذشته نیز به استان‌های شمالی، غربی و شمال‌شرق کشور آماده‌باش داده‌ایم.»
وی ادامه می‌دهد: «در استان‌های ایلام و خراسان جنوبی افرادی که در محاصره سیلاب بودند توسط نیروهای هلال احمر به نقاط امن منتقل شدند و هم‌اکنون هلال احمر، راهداری و پلیس در آمادگی کامل به سر می‌برند و ستاد‌های بحران تشکیل شده است.»

امداد‌رسانی به 2300 نفر
«کبادی» معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در گزارشی از امداد‌رسانی به سیلزدگان در 21 استان کشور خبر داده و می‌گوید: «تا ظهر روز گذشته به 2300 نفر از هموطنان امدادرسانی انجام شد و بیش از 430 نفر از کسانی که در مناطق تحت تأثیر سیل در خطر بودند توسط امدادگران به مناطق امن منتقل شدند. همچنین آبگرفتگی 380 واحد مسکونی تخلیه شد و در حال حاضر 480 تیم عملیاتی در قالب 2400 نیرو در استان‌های مختلف مشغول امدادرسانی هستند.»  

سیلاب در بزرگراه شهید خرازی تهران
بارش‌های جمعه شب در تهران باعث وقوع سیلاب و گرفتار شدن سه خودرو در گل و لای بزرگراه خرازی، ورودی اردستانی در غرب پایتخت شد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با اشاره به  رهاسازی سه خودروی گرفتار شده در گل و لای بزرگراه خرازی گفت : ساعت ۰۱:۳۰ بامداد، حادثه گرفتار شدن چندین دستگاه خودرو در داخل گل و لای ناشی از ورود حجم زیادی از آب در انتهای بزرگراه خرازی، ابتدای خیابان اردستانی به دلیل بارش‌های زیادی که صورت گرفته بود اعلام شد و  مأموران دو ایستگاه آتش نشانی به همراه خودروی نورافشان به محل حادثه اعزام شدند.
سید جلال ملکی  با بیان اینکه عوامل شهرداری منطقه نیز با یک دستگاه لودر در محل حادثه حضور داشتند، افزود: ورودی خیابان اردستانی به دلیل بارش‌های زیادی که اتفاق افتاده بود باعث ریزش گل و لای و سنگ از کوه‌ها و تپه‌های اطراف به معبر شده و سه دستگاه خودرو شامل یک دستگاه وانت مزدا، یک دستگاه ام وی ام و یک دستگاه سمند در این محدوده گرفتار شده بودند.
وی ادامه داد: قبل از اینکه اتفاق ناگواری بیفتد سرنشینان خودروها از خودرو پیاده شده بودند اما حجم زیاد آب باعث شده بود خودروها به حالت نیمه واژگون درآیند که با کمک لودر شهرداری خودروها به حالت اولیه برگشتند و از محیط خارج شدند. خوشبختانه در این حادثه به کسی صدمه‌ای وارد نشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: