کد خبر: ۳۴۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 18
اگر نوشیدن آب را فراموش می‌کنید،‌ می‌توانید سراغ فناوری مانند یادآوری با موبایل بروید. با این کار، هر بار گوشی به شما یادآوری می‌کند که وقت نوشیدن آب رسیده است
شفا آنلاین:سلامتبا وجود آنکه متخصصان همواره بر نوشیدن آب کافی تاکید می‌کنند، بسیاری از افراد همچنان این توصیه‌ را آنچنان که باید جدی نمی‌گیرند. برای دانستن اینکه آب کافی برای بدن چقدر است، ونسا کینگ، متخصص تغذیه از اوهایو، توصیه می‌کند: «یک قانون ساده این است که هر روز معادل نیمی از وزنتان آب بنوشید، البته به اونس. به عنوان مثال اگر وزن شما ۱۴۰ پوند (۶۳ کیلوگرم) است، معادل۷۰ اونس یا حدود هشت لیوان آب در روز نیاز دارید.»
به گزارش شفا آنلاین البته اینکه روزانه دقیقا به چه مقدار آب نیاز است، به عوامل مختلف مانند سن، سطح فعالیت بدنی، میزان تعرق، وضعیت سلامتی، داروهای مصرفی (برخی می‌توانند باعث کم آبی بدن شوند) و همچنین محل زندگی (در آب‌وهوای گرم به آب بیشتری نیاز است) بستگی دارد.

به گفته کینگ، اگر آب کافی به بدن نرسد، دهان خشک و رنگ ادرار تیره‌تر از حالت طبیعی می‌شود. ممکن است سرگیجه یا سردرد هم بروز کند و علاوه بر این با تشنگی مواجه می‌شوید. کسانی که واقعا با کم‌آبی مواجه‌اند، اغلب افراد مسن، ممکن است با با تغییر وضعیت ذهنی، افت فشار خون، نارسایی کلیه، و عوارضی دیگر که نیازمند بستری ‌شدن در بیمارستان است، روبرو شوند.

 آبرسانی مناسب بدن با بهتر شدن خلق و خو، قدرت شناختی و همچنین عملکرد مطلوب بدن در ارتباط است، به کاهش وزن و رفع یبوست کمک می‌کند و پوست را هم سالم‌تر و شاداب‌تر نشان می‌دهد.

اما واقعا چطور می‌توان هر روز این همه آب نوشید؟‌ مخصوص اگر نوشیدنی محبوبمان هم نباشد. کارشناسان برای آبرسانی مطلوب بدن راهکارهایی را پیشنهاد داده‌اند.

هفته‌ای یک لیوان آب اضافه کنید
بسیاری از مردم از نوشیدن آب اجتناب می‌کنند، چون نمی‌خواهند مدام به دستشویی بروند. راهکار آن این است که بدن را آرام‌آرام عادت داد تا آب بیشتری را تحمل کند. توصیه می‌شود اولین لیوان آب اضافی را پس از بیدار شدن از خواب بنوشید تا وقتی هنوز از خانه بیرون نرفته‌اید بتوانید به دستشویی بروید نه بین راه یا وقتی سر کار رسیدید. بعد از یک هفته، لیوان آب اضافی دوم را بعد از اینکه به خانه برگشتید، به برنامه‌تان بیفزایید. در این حالت بدن خود را با دو لیوان آب اضافی وفق می‌دهد. در هفته سوم هم می‌توانید یک لیوان دیگر را در هر ساعتی از روز اضافه کنید. با این کار، بدن هر بار یک هفته فرصت دارد تا خود را با شرایط جدید سازگار کند.

برای نوشیدن آب در روز برنامه‌ریزی کنید
اگر نوشیدن آب را فراموش می‌کنید،‌ می‌توانید سراغ فناوری مانند یادآوری با موبایل بروید. با این کار، هر بار گوشی به شما یادآوری می‌کند که وقت نوشیدن آب رسیده است.

از آبرسانی گزارش روزانه تهیه کنید
متخصصان توصیه می‌کنند تعیین یک هدف کمک می‌کند بتوانیم شیوه زندگی‌مان را راحت‌تر تغییر بدهیم. برای مثال اینکه مشخص کنیم «روزانه ۱۰۰ اونس آب می‌نوشم» بهتر از آن است بگوییم «آب بیشتری می‌نوشم». تهیه گزارش روزانه از مقدار آب مصرفی و زمان آن در این راه به شما کمک می‌کند، زیرا الگوهای مصرف را آشکار می‌کند و به شما نشان می‌دهد که کجا چه تغییراتی نیاز است.

به آب انواع سبزی‌ یا میوه اضافه کنید
متخصصان می‌گویند اضافه کردن بعضی میوه‌ها مانند تکه‌های آناناس و لیمو به آب حال‌وهوای گرمسیری می‌دهد. می‌توان خیار ورقه‌شده را هم با نعنا یا زنجبیل به لیوان آب افزود تا آن را زیباتر و جذاب‌تر کند. ترکیب آب با هندوانه و ریحان یا شاتوت و رزماری هم پیشنهاد متفاوتی است که طرفداران زیادی دارد.

از لیوان‌ و قمقمه‌های شفاف استفاده کنید
کینگ می‌گوید بسیاری از مردم قمقمه‌های رنگی‌شان را از آب پر می‌کنند و آن‌ها را همان‌طور پر به خانه برمی‌گردانند. در حالی که قمقمه‌ شفاف باعث می‌شود بدانید اوضاع از چه قرار است و چقدر آب نوشیده‌اید. اگر تمام روز یک قمقمه‌ کاملا پر جلو چشمتان باشد، احتمالا بالاخره به این نتیجه می‌رسید که وقتش است یک جرعه از آن بنوشید.

بازی با دما
خیلی‌ها دوست ندارند آب سرد بنوشند. البته این به آب‌وهوای محل سکونتشان هم بستگی دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند نوشیدن آب هم‌دمای اتاق، آب همراه با تکه‌ها یخ یا حتی آب جوشیده را امتحان کنید. اینکه بدانید چه دمایی را برای آب ترجیح می‌دهید، نوشیدن آن را کمی آسان‌تر می‌کند.

وانمود کنید یک گیاهید
کینگ اپلیکیشن Plant Nanny را توصیه می‌کند. با این اپلیکیشن شما مسئول گیاهانی مجازی خواهید بود که هر بار یک لیوان آب می‌نوشید، گیاهان شما نیز آبیاری می‌شود.

گستره آبرسان‌ها به بدن را از آب فراتر ببرید
تنها راه آبرسانی به بدن نوشیدن آب نیست. کینگ اشاره می‌کند که لبنیات و جایگزین‌های آن مانند شیربادام و شیرسویا نیز حاوی آب‌اند. نقش میوه‌ها، سبزیجات و انواع سوپ‌ و آش‌ را هم نادیده نگیرید. طالبی، هندوانه، توت فرنگی، موز، گلابی، پرتقال، آناناس، هویج، آووکادو و سبزیجاتی مانند اسفناج، خیار، کدو سبز و بروکلی انتخاب‌های هوشمندانه دیگری‌اند که می‌توان برای آبرسانی بدن سراغ آن‌ها رفت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: