کد خبر: ۳۴۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 04
یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش، زخم معده بوده و علائم آن شامل درد و سوزش معده، نفخ، سوء هاضمه و حالت تهوع است. تغییر شیوه زندگی مانند اجتناب از محرک‌های استرس‌زا و برخی غذاها، می‌تواند به مدیریت این بیماری کمک کند.
شفاآنلاین>سلامت زخم‌ معده چیست؟ آیا زخم معده خطرناک است؟ زخم‌های گوارشی زخم‌هایی باز هستند که در سطح داخل معده یا بخش ابتدایی روده باریک (که به آن دوازدهه هم می‌گویند) ایجاد می‌شوند؛ زخم معده بیماری دردناکی است که لذت غذا خوردن را از شما می‌گیرد و وقت و بی‌وقت با دردهای شدید و خفیف آزارتان می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین: پزشکان تا مدت‌ها تصور می‌کردند عواملی مثل مصرف غذاهای تند، استرس، سیگار کشیدن و عادت‌های تغذیه‌ای غلط و مصرف بعضی از داروها تنها دلایل زخم معده‌اند تا اینکه در سال ۱۹۸۲ دانشمندان نوعی باکتری را در مخاط معده کشف کردند و متوجه شدند که این باکتری در معده بسیاری از افراد وجود دارد. البته اینکه استرس و غذاهای پر ادویه، با اینکه موجب ایجاد زخم گوارشی نمی‌شوند اما علائم آن را بدتر می‌کنند یک حقیقت انکار ناپذیر است. آن‌ها این باکتری را «هلیکوباکتر پیلوری» نامیدند.

به‌عبارت‌دیگر، دو نوع زخم گوارشی داریم: زخم معده و زخم دوازدهه که متداول‌ترین علامت هر دو نوع، درد معده (بالای شکم) است. بعد ازایجاد عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری که شایع‌ترین علت ایجاد زخم‌های گوارشی است؛ مصرف درازمدت داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی مانند آسپیرین در رتبه دوم قرار می‌گیرد.
نشانه های زخم معده کدامند؟ زخم‌ معده همواره با دردهای زیادی همراه است که می‌توانند بین چند دقیقه تا چند ساعت متفاوت طول بکشند. برخی از افراد به دلیل تشابه علائم زخم معده و سرطان معده نگران می‌شوند، به همین دلیل این علائم را بیشتر توضیح می‌دهیم. این دردها موقتی‌اند و زمانی که معده خالی باشد، به علت تاثیر اسید، شدیدتر می‌‌شوند. در نتیجه این درد بین وعده‌های غذایی یا در طول شب بیمار  را بیشتر اذیت می‌کند. زخم ‌معده غیر از درد در ناحیه ی َشکم تخت علائم دیگری هم دارد که از نشانه‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 ۵ نشانه زخم معده:
نفخ
تهوع
استفراغ
کاهش وزن بدون دلیل مشخص
مدفوع تیره و سیاه‌رنگ
سرگیجه
سختی تنفس
احساس خستگی بی‌دلیل
رنگ‌پریدگی پوست
استفراغی که دارای ذرات خونی است.
دل‌درد شدید
قابل مشاهده در دسکتاپ




قابل مشاهده در موبایل

برچسب ها: زخم معده ، استرس ، درد معده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: