شفا آنلاین>سلامت> رضایتمندی بیمار از بیمارستان مسئلهای چندوجهی و تا اندازهای پیچیده است. چرا که تنها با یک بُعد از کادر درمانی روبهرو نیستیم و از نگهبان بیمارستان گرفته تا خدمه بیمارستان و تیم جراحی، همگی روی رضایت بیمار از بیمارستان تاثیر میگذارند.

به گزارش
شفا آنلاین،به نقل از سپیدبه همین علت پس از سال 90 پژوهشی در 15 بیمارستان در سطح
تهران انجام شد. پنج مورد از این بیمارستانها دولتی، پنج مورد خصوصی و پنج
مورد هم دانشگاهی بودند. چندین شاخص طراحی شد و در بین 80 بیمار از هر
بیمارستان و با میزان بیماری، جنس و سنین متفاوت توزیع و جمعآوری شد. شاخص
رضایتمندی بیمار در بخش متوسط قرار دارد.
ما علاوه بر اینکه مسئله را به
صورت کیفی بررسی کردیم، کمیت را هم مورد توجه قرار دادیم. بیمار میتوانست
به شاخصهای مختلف امتیازی مجزا از 30 تا 110 بدهد.
در نهایت
میانگین
امتیازها و حدود آن تقریباً از 70 گذر میکرد. این رضایتمندی با شغل افراد
ارتباط داشت. هرچه شغل آنها بیشتر با بیماری بیمار در تعامل بود،
پیچیدگیهای بیشتری پیدا میکرد. از سوی دیگر، شغل و حرفه افراد نیز یکی از
مسائلی بود که میتوانست میزان رضایتمندی را تحت تاثیر قرار دهد. اینکه چه
افرادی با چه مشاغلی میزان رضایت کمتری داشتند در این پژوهش به صورت
معنادار بیرون نیامد اما مشخص شد زنان خانهدار بیشترین رضایتمندی را از
کادر درمانی بیمارستان دارند. سن نیز در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.
برای مثال افرادی که میانسال بودند، رضایتمندی بیشتری نسبت به کهنسالان یا
افراد جوان داشتند که در زمان پژوهش در بیمارستان تحت مراقبت قرار گرفته
بودند.
البته میزان رضایتمندی کودکان نیز مورد بررسی قرار گرفت. از سوی
دیگر، جنس را نیز مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم زنان بیش از مردان،
از عملکرد و کیفیت کار بیمارستان راضی هستند. این بررسی جنسی در مورد
پزشکان نیز انجام شد.به این صورت که در نظرسنجی خود بررسی کردیم از پزشکان
مرد رضایت بیشتری وجود دارد یا پزشکان زن که نتیجه رضایت بیشتر از پزشکان
زن بود. نتایج ما همچنین نشان داد سطح رضایتمندی به خصوصی یا دولتی بودن
بیمارستان برنمیگردد و تفاوت معناداری دیده نشد.
بنابراین اینطور نبود که
بیماران بگویند در بیمارستان دولتی وقت کمتری گذاشته میشود و امکانات
کمتری هم وجود دارد. تخصص پزشکان نیز در این پژوهش، بررسی شد اما متوجه
شدیم تخصص و نوع بیماری بیمار هیچ تاثیری در سطح رضایتمندی وی نداشته است و
ارتباطی بین این دو دیده نشد.
علی دولتی متخصص اخلاق پزشکی