به گزارش شفا آنلاین، محمد آقاجانی در نخستین نشست مدیران پرستاری صف و ستاد دانشگاههای علوم پزشکی کشور، اجرای خدمات درمانی به منظور بازگشت سلامتی به بیماران را اقدامی گروهی و چند وجهی دانست و اظهار داشت: بدون همراهی و مودت نزدیک اعضای تیم درمانی، تقسیم وظایف و آشنایی کامل با مسئولیتهای درمانی ارئه خدمات درمانی به نحو احسن میسر نمیشود.
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه جوامعی که از لحاظ فرهنگی و تمدن توسعه یافته تر هستند، کار تیمی را بهتر انجام میدهند، افزود: کار تیمی نیازمند درک متقابل، پذیرش مسئولیت و بردباری است که در جوامع توسعه یافته این موارد دیده میشود.
حاجیآقاجانی در ادامه با اشاره به کمبود نیروی انسانی و تاخیر در دریافتهای گروه پرستاری در گذشته عنوان کرد: خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت توانستیم از بار مشکلات، اندکی کاهش دهیم. البته همچنان نسبت پرستار به تخت، استاندارد نبوده و متاسفانه نمیتوانیم این حجم عظیم از فعالیتها را متوجه تعداد محدود کادر پرستاری کنیم.
وی گفت: با دستور وزیر بهداشت و به منظور رفع کمبود نیروی پرستاری، قرار است نیروی پرستار به صورت قراردادی برای بخشهای اورژانس، ICU و سوختگی جذب شود.
حاجیآقاجانی با تاکید بر توسعه آموزش پرستاری در کشور، افزود: امیدواریم با استفاده از مدلهای مختلف برای جذب پرستار بخشی از مشکلات کمبود نیروی پرستاری مرتفع شود.
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به تجارب بیمارستانهای دنیا در استفاده از داوطلبانی دلسوز برای انجام کارهای غیر حرفه ای مانند کارهایی که همراه بیمار میتواند انجام دهد، افزود: جمعیت هلال احمر کشورمان به منظور حمایت از این بیماران، از نیروهای داوطلب برای این منظور استقبال میکند.
به گفته وی، 10 بیمارستان برای این منظور به صورت پایلوت انتخاب شدند و در صورت موفق بودن این طرح در این 10 بیمارستان، در سایر بیمارستانهای کشور اجرا میشود.
حاجیآقاجانی در ادامه در خصوص طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، گفت: این طرح با همراهی پرستاران در 75 درصد مجموعه بیمارستانها و تختهای کشور اجرا میشود.
معاون درمان وزارت بهداشت طرح مبتنی بر عملکرد را موجب پویاتر شدن کیفیت خدمات بیمارستانی بیان کرد و افزود: این طرح باعث شد تا پرداختها عادلانه تر شود و کیفیت خدمات بهبود یابد.
وی تاکید کرد: با بها دادن جدی به نمره کیفی و شاخصهای طرح مبتنی بر عملکرد برای سنجش افراد باید این طرح را عمیقتر کنیم.
به گفته حاجیآقاجانی، تساوی عدالت نیست و قرار گرفتن هر چیز و هر موضوعی در جای خود عدالت است.
معاون درمان وزارت بهداشت افزود: لازم است آن پرستاری که تعداد شیفت بیشتری دارد و یا در بخشهایی که سخت است فعالیت میکند دریافتی بیشتری داشته باشد.
حاجیآقاجانی با تاکید بر اینکه افراد موثرتر، بهتر و با کیفیتتر باید دریافتیشان بیشتر باشد، گفت: فرهنگ سازمانی باید فرهنگ بها دادن به کار کیفی و بها دادن برای تشویق به پرسنل باشد.
وی در ادامه در خصوص پاویونهای پرستاری گفت: برای 12 هزار و 500 پاویون پرستاری 10 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شد که باید این اعتبار در تمامی بیمارستانها صرف پاویونها شود.
معاون درمان وزارت بهداشت همچنین بر لزوم عدم دریافت وجه در بخش اورژانس تاکید کرد و گفت: در این بخش دقایق و ثانیهها بسیار مهم و حیاتی است بنابراین ارائه خدمات درمانی باید در اولویت باشد، چرا که رسالت حوزه سلامت خدمت رسانی به مردم است.
حاجیآقاجانی، با بیان اینکه اورژانس، ویترین هر بیمارستان و در نهایت، ویترین دانشگاههای علوم پزشکی کشور است، تاکید کرد: چنانچه مشکلی در بیمارستانی ایجاد شد نباید روی آن سرپوش گذاشته شود و باید با معاونت درمان دانشگاه مربوطه و مدیران بیمارستان در میان گذاشته شود، چرا که به هیچ عنوان خوشایند نیست که مسئله را از رسانهها متوجه شویم.
معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر جذب بهترین نیروها در اورژانس بیمارستانی، گفت: از نظر تخصیص هر منبعی باید اورژانس بیمارستان در اولویت باشد و از نظر کمبود منابع باید جزو آخرین بخشها باشد.
به گزارش وزارت بهداشت، حاجی آقاجانی در ادامه با بیان اینکه حوزه اعتبار بخشی باعث رشد و ارتقا کیفیت خدمات پرستاری میشود، افزود: یک مدل به نام اعتبار بخشی ملی را انتخاب کردیم و به منظور سهولت در کار، سنجهها را از 8 هزار که به 2 هزار رسانده بودیم به 1100 سنجه کاهش دادیم.
به گفته حاجیآقاجانی، سنجهها به سمت سنجههای عملکردی رفته و از حجم سنجههای فرایندی و ساختاری کم کردیم.
معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه، به نظر سنجی خبرگزاری صدا و سیما در خصوص میزان رضایتمندی مردم از حوزه سلامت، اشاه کرد و گفت: براساس این نظر سنجی، بیش از 80 درصد مردم از خدمات حوزه سلامت نسبت به سایر دستگاهها رضایت دارند.
حاجیآقاجانی افزود: تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت بیمارستانها علاوه بر شهرداریها بیشترین میزان نارضایتی را شامل میشدند. در حال حاضر بیشترین میزان رضایت مردم از بیمارستانهای دولتی است.
به گفته وی، کیفیت و رضایتمندی یک امر مستمر است.
حاجیآقاجانی با بیان اینکه 70 تا 80 درصد منابع بیمارستانها توسط بیمهها تامین میشود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمانهای بیمه گر در تامین منابع مالی مشکل دارند. البته متوسط پرداختی مطالبات از بیمهها تا مرداد ماه بوده است.