کد خبر: ۳۶۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025May 18

هفت ترفند شرکت‌های دخانی برای فریب مخاطبان خاص

مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات، هشدار داد: شرکت‌های دخانی با ترفندهای پنهان، نوجوانان، جوانان و بانوان را هدف قرار داده‌اند.

شفاانلاین»سلامت مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات، در نشست خبری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران که در محل دفتر مرکزی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به مناسبت «هفته ملی بدون دخانیات» برگزار شد، با افشای روش‌های جدید شرکت‌های دخانی هشدار داد: این شرکت‌ها با بهره‌گیری از تکنیک‌های تبلیغاتی پیشرفته، در تلاشند تا نوجوانان، جوانان و بانوان را به دام مصرف دخانیات بیندازند.

به گزارش شفاآنلاین  شریف ترکمن‌نژاد تاکید کرد: این گروه‌ها به‌دلیل تأثیرپذیری بیشتر و ظرفیت تبدیل به مشتریان دائمی، در صدر اهداف این شرکت‌ها قرار دارند.

ترفند اول؛ تبلیغ، تبلیغ، تبلیغ

ترکمن نژاد ادامه داد: از تبلیغات آشکار در ویترین فروشگاه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و استندهای خیابانی گرفته تا تبلیغات پنهان در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، اپلیکیشن‌های موبایلی و محتوای کودکان؛ این شرکت‌ها با استفاده از این فضاها، محصولات خود را جذاب جلوه می‌دهند.

ترفند دوم؛ بازاریابی دیجیتال و فروش آنلاین

وی ادامه داد: ادغام تبلیغات با فروشگاه‌های آنلاین، باعث شده نوجوانان به راحتی بتوانند محصولات نیکوتینی را تهیه کنند؛ اغلب بدون اطلاع والدین و با پوشش‌های فریبنده است.

ترفند سوم؛ استفاده از نام برندها در محصولات غیر دخانی

ترکمن نژاد خاطرنشان کرد: قرار دادن نام شرکت‌های تولیدکننده دخانیات بر روی عطر، ادکلن و سایر کالاهای روزمره باعث می‌شود ذهن افراد بویژه جوانان با برند دخانیات خو بگیرد.

ترفند چهارم؛ تبلیغ از طریق فیلم، سریال و رویدادهای ورزشی

وی افزود: از حمایت مالی فرمول ۱ و مسابقات بسکتبال گرفته تا حضور سیگار در صحنه‌های فیلم‌ها؛ دخانیات در قالب فرهنگ و سرگرمی به‌طور ضمنی تبلیغ می‌شوند.

ترفند پنجم؛ ایجاد تنوع و طعم در محصولات

وی ادامه داد: افزودن عطر، طعم و بسته‌بندی‌های جذاب برای تحریک حس کنجکاوی نوجوانان و ساده‌سازی تجربه مصرف است.

ترفند ششم؛ پرداخت پول برای تست رایگان محصولات

ترکمن نژاد گفت: در برخی کشورها شرکت‌ها افرادی را برای مصرف محصولات جدید خود تشویق می‌کنند و در ازای بازخورد، به آن‌ها پول می‌دهند.

ترفند هفتم؛ تولید محصولات شبیه‌سازی‌شده برای کودکان

وی ادامه داد: ساخت شکلات، آدامس و آب‌نبات‌هایی با ظاهر سیگار یا حاوی نیکوتین، کودکان را به‌طور غیرمستقیم به سمت مصرف دخانیات سوق می‌دهد. اخیراً کیسه‌های نیکوتین (نیکوت) که بین لثه و لب قرار می‌گیرند، در فضای مجازی از طریق اینستاگرام با تبلیغات گسترده‌ای در حال فروش هستند.

برچسب ها: دخانیات
نظرات بینندگان