شفاانلاین»عمومی» در حالی که کانادا درگیر یک جنگ تجاری با ایالات متحده است، برخی شهروندان این کشور سعی دارند با خرید محصولات داخلی از تولیدات ملی حمایت کنند. جان مککی، شهروند ۸۱ سالهای از تیلسونبرگ، انتاریو، یکی از این افراد است که تلاش میکند در خریدهای روزمره خود فقط محصولات کانادایی را انتخاب کند.
به گزارش شفاآنلاین با این حال، او چندین بار از فروشگاههای زنجیرهای «مترو» شکایت کرده است، زیرا مشاهده کرده که آب پرتقال از برند Irrésistible که یک برند خصوصی متعلق به مترو است، با نشان برگ افرا در کنار برچسب قیمت عرضه شده است.
مککی با ناراحتی گفت: «از کی تا حالا ما در کانادا پرتقال پرورش میدهیم؟ این موضوع من را عصبانی کرد.»
در وبسایت فروشگاه مترو، در کنار برخی محصولات، یک دایره قرمز با برگ افرا و عبارت «produit d'ici» (محصول از اینجا) دیده میشود که در کنار آن کلمه «کانادا» نوشته شده است. اما این وبسایت تعریفی دقیق از اینکه این عبارت دقیقاً به چه معناست ارائه نکرده است.
شهروندانی مانند مککی از نحوه برچسبگذاری محصولات در فروشگاههای زنجیرهای بزرگ کانادا ابراز نارضایتی کردهاند و این موضوع در مناطق مختلف کشور بحثبرانگیز شده است. بسیاری از مشتریان با برنامه Marketplace سی بی سی تماس گرفته و سؤال کردهاند چه محصولاتی بهعنوان محصول کانادایی برچسبگذاری میشوند و چه کسانی از این روند سود میبرند.
بررسیهای برنامه Marketplace نشان میدهد که برخی فروشگاههای زنجیرهای بهطور گسترده از نمادهای کانادایی روی محصولات خود استفاده میکنند. کارشناسان معتقدند که این موضوع تلاشی برای سوءاستفاده از حس میهنپرستی مردم است.
دیوید سابرمن، استاد بازاریابی در دانشگاه رتمن تورنتو، در این رابطه گفت: «فرصتهای زیادی برای انجام بازاریابی گمراهکننده وجود دارد.»
شرکت مترو در واکنش به این موضوع اعلام کرد که لوگوی «produit d'ici» به اشتباه در صفحات مربوط به استان انتاریو قرار گرفته است و این موضوع در حال اصلاح است. از این پس، تنها واژه «کانادا» روی محصولات درج خواهد شد که به این معناست که محصول در این کشور تولید، فرآوری یا کشت شده است.
مترو همچنین تأکید کرد که بهطور مداوم در حال بررسی و بهروزرسانی روشهای برچسبگذاری محصولات خود است تا از هرگونه اشتباه در ارائه اطلاعات به مشتریان جلوگیری کند.