شفاآنلاین-خداى مهربان در قرآن عظيم راه رشد و هدايت را براى همه روشن نمودهاست. راه رشد راه خداست، چون حضرت او عاشق انسان است و از باب عشق و محبت مىخواهد انسان به تمام كمالات آراسته شده و از رذايل پيراسته گردد، خداوند علاقه دارد انسان با تمام هستى و وجودش به سعادت دنيا و آخرت راه يابد.
  	 	به گزارش شفا آنلاین،ساختمان و سازمان عقل به 
صورتى است كه چون راه رشد را يافت به قبول آن تن مىدهد و از راه ضلالت روى
 برگردانده تنفر پيدا مىكند، اين انسان است كه بايد اراده خويش را به زلف 
عقل گره بزند، تا به آنچه خداوند مىخواهد برسد و به تعبير ديگر، اين انسان
 است كه بايد نيروى كار و عمل و فعاليت و كوشش خويش را در چارچوب راه رشد 
قرار دهد، تا به سلامت دنيا و آخرت دست يابد «1».مسلماً راه هدايت از 
گمراهى [ به وسيله قرآن، پيامبر و امامان معصوم] روشن و آشكار شده است. پس
 هر كه به طاغوت [كه شيطان، بت و هر طغيانگرى است] كفر ورزد و به خدا 
ايمان بياورد، بىترديد به محكمترين دستگيره كه آن را گسستن نيست، چنگ زده
 است؛ و خدا شنوا و داناست.در اين آيه كفر به طاغوت كه در امان بودن از لوث
 كفر، شرك، فسق، فجور و قسمت اعظمى از رذايل درونى است- و اين واقعيت در 
حقيقت روح واقعى ايمان است؛ زيرا بدون كفر به طاغوت، ايمان و عشق به خدا 
ميسّر نيست- به عنوان يك اصل اصيل محورى مطرح است.تمام بدبختىهايى كه در 
طول تاريخ گريبانگير بشر بوده، علت العلل آن اتصال به طاغوت درون و برون و 
انفصالش از حضرت ربّ العزّه بوده و تمام دردهاى درونى، فردى، خانوادگى، 
اجتماعى، مادى و معنوى بشر و درمانش را بايد در همين دو زمينه جستوجو كرد.
 «2».اين قسمت از آيه در حقيقت كلمه طيّبه: «لاإله الّا اللّهُ» را كه بايد
 در تمام امور حيات درونى و برونى ظهور كند و بدون ظهورش به دست آوردن 
سعادت امكان ندارد، مطرح مىكند، كلمهاى كه محور بعثت انبياى الهى و 
امامت امامان عليهمالسلام و خير دنيا و آخرت است و چه سخن حقّى در تمام 
آفرينش پر منفعتتر از اين سخن است.آرى، خدا را در تمام امور محور قرار 
بدهيد كه محور قرار دادن خدا، انسان را از هر شرّى آزاد و بر هر خيرى متصل 
مىسازد. 
	 تبعيت از انبيا و امامان (ع)
	خداوند مهربان از باب خير و مصلحت از انسان مىخواهد، به دامن انبيا و 
امامان عليهم السلام كه معلّمان واقعى و دلسوز بشر هستند چنگ بزند و از راه
 آنان منحرف نگردد كه انحراف از مسير آن بزرگواران علّت شقاوت دنيا و آخرت 
است. «3».گفت: اى قوم من! از اين فرستادگان [خدا] پيروى كنيد، از كسانى 
پيروى كنيد كه پاداشى از شما نمىخواهند و آنان راه يافتهاند.
	 آراستگى به تقوا
	خداوند مهربان، مردم را به تقوا يعنى آراسته شدن به فضايل و انجام واجبات و
 ترك محرّمات امر فرموده؛ سه حقيقتى كه اگر انسان با آنها شكل بگيرد 
آراسته به لباس خلافه اللّهى مىگردد و با اسلام كامل زندگى كرده و با 
اسلام حقيقى از دنيا مىرود: «4».اى اهل ايمان! از خدا آنگونه كه شايسته 
پروا از اوست، پروا كنيد و نميريد مگر در حالى كه [در برابر او و فرمانها و
 احكامش] تسليم باشيد.
	 امر به معروف و نهى از منكر
	پروردگار مهربان براى اينكه صحنه حيات ملت اسلام صحنه معروف و پاك از 
منكرات باشد، در درجه اول معروف و منكر را شناسانده سپس امر به معروف و در 
حقيقت بهپا كردن معروف و نهى از منكر و در حقيقت ريشه كن كردن منكر را 
وظيفه واجب فرد فرد امت اسلامى دانسته و بهپا داشتن اين دو حقيقت را ضامن 
سلامت جامعه مىداند «5».و بايد از شما گروهى باشند كه [همه مردم را] به 
سوى خير [اتحاد، اتفاق، الفت، برادرى، مواسات و درستى] دعوت نمايند، و به 
كار شايسته و پسنديده وادارند و از كار ناپسند و زشت بازدارند؛ و اينانند 
كه يقيناً رستگارند.«6».شما بهترين امتى هستيد كه [براى اصلاح جوامع 
انسانى] پديدار شدهايد، به كار شايسته و پسنديده فرمان مىدهيد و از كار 
ناپسند و زشت بازمىداريد.
	 احسان به پدر و مادر
	خداوند مهربان مردم را تنها به پرستش و عبادت خودش دعوت مىكند و سفارش 
مىنمايد به پدر و مادر احسان كنيد و ذى القربى و ايتام و افتادگان را 
رعايت كرده و با گفتار حسن با مردم روبهرو شويد و نماز را به پا داشته و 
از اداى زكات كه بسيارى از خلأهاى اجتماعى را پر مىكند سر باز نزنيد.«7».و
 [ياد كنيد] زمانى كه از بنىاسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد، و
 به پدر و مادر و خويشان و يتيمان ومستمندان نيكى كنيد و با مردم با خوش 
زبانى سخن گوييد، و نماز را بر پا داريد.
	 هجرت و جهاد
	خداوند مهربان جهت حفظ دين و نشر اسلام، اين فرهنگ انسانساز و سعادتبخش 
دستور به مهاجرت و جهاد مىدهد و هجرت و جهاد را دو عامل بسيار مهم و اساسى
 در حفظ قرآن و اسلام و نشر و تداوم آن مىداند و در كلام پربارش مجاهد و 
مهاجر را شايسته رحمت حضرت حق مىداند: «8».يقيناً كسانى كه ايمان آورده، و
 آنان كه هجرت كرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا اميد 
دارند؛ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.
	 صبر و نماز
	خداوند سبحان به تمام بندگانش جهت پيشرفت در امور الهى و انسانى و براى به
 ثمر رسيدن حركات و افعال آدمى، دستور مىدهد از مقام صبر و استقامت و ذكر و
 نماز يارى بجويند كه صبر و ايستادگى و نماز باعث نظم و حساب در زندگى و 
رسيدن به اهداف عاليه الهيه است:«9».اى اهل ايمان از صبر و نماز [براى حل 
مشكلات خود و پاك ماندن از آلودگىها و رسيدن به رحمت حق] كمك بخواهيد 
زيرا خدا با صابران است.
	 تسليم فرهنگ حق
	خداى عزيز براى آراسته شدن انسان به سلامت واقعى در تمام شؤون حيات اعم از
 شؤون مادى و معنوى، امر مىكند با تمام وجود تسليم فرهنگ حق شويد و از 
وساوس و تفرقهافكنى و دستورهاى شيطان پيروى ننماييد كه شيطان در هر شكلى 
كه هست، دشمن آشكار شماست:«10».اى اهل ايمان! همگى در عرصه تسليم و 
فرمانبرى [از خدا] درآييد و از گامهاى شيطان پيروى نكنيد.
	 وسيله فلاح
	خداوند مهربان در آيات قرآن مجيد به گناهان باطنى و ظاهرى اشاره مىفرمايد
 و هر گناهى را تيشهاى به ريشه انسانيت مىداند و معاصى و خطاها را علت 
خزى دنيا و عذاب آخرت معرفى مىكند و بدبختى انسان را در هر دو جهان معلول 
معصيت به حساب آورده، به طور قاطعانه از آدمى مىخواهد كه تقوا و خوددارى 
از هر گناهى را پيشه خود سازد و جز با آراسته بودن به اسلام حقيقى رخت از 
دنيا به آخرت نكشد. خداوند بزرگ، مسئله تقوا و توسل به عنايت حق و جهاد 
الهى را وسيله فلاح و رستگارى دانسته و از بندگانش مىخواهد در زندگى چنين 
مسيرى را انتخاب كنند.«11».اى اهل ايمان! از خدا پروا كنيد و دستاويز و 
وسيلهاى [از ايمان، عمل صالح و آبروى مقرّبان درگاهش] براى تقرّب به سوى 
او بجوييد؛ و در راه او جهاد كنيد تا رستگار شويد.
	 صداقت، عامل منفعت
	خداوند كريم، صدق و صداقت را در همه امور زندگى عامل منفعت در دنيا و آخرت
 دانسته و آراستگان به اين حقيقت را اهل بهشت و رضوان الهى به حساب آورده و
 اين واقعيت را باعث فوز عظيم مىداند. «13».خدا فرمود: اين روزى است كه 
راستان را راستى و صدقشان سود دهد. براى آنان بهشتهايى است كه از زيرِ 
[درختانِ] آن نهرها جارى است، هميشه در آن جاودانهاند، خدا از آنان خشنود
 و آنان هم از خدا خشنودند؛ اين است رستگارى بزرگ.
	 حيات دنيا و آخرت
	خداوند عزيز، دنيا را جز گذرگاه چيزى نمىداند و از اينكه آن را هدف واقعى
 و اصلى بگيرند منع مىنمايد، آنان كه آن را هدف بگيرند جز بازيچه كودكانه و
 هوسرانى براى آنان چيزى نيست، آنچه حقيقت دارد و هميشگى و جاودانى است 
سراى آخرت است و آن هم جز براى اهل تقوا ميسّر نيست. «14».و زندگى دنيا 
[بدون ايمان و عمل صالح] بازى و سرگرمى است و يقيناً سراى آخرت براى آنان 
كه همواره پرهيزكارى مىكنند، بهتر است. آيا نمىانديشيد؟
	 اعمال انسان در قيامت
	آنان كه در اين دنيا حركات قلب و نفس و اعضاى بدن را هماهنگ دستورهاى حق 
قرار دادند، وزن اعمالشان در قيامت سنگين و به عبارت ديگر حركات و اعمالشان
 داراى ارزش واقعى است، به اندازهاى كه بهشت و رضايت حق مزد برنامههاى 
آنهاست، ولى كسانى كه هماهنگ با آيات الهى عمل نكردند، زحماتشان بىارزش و
 در جهان آخرت غرق در خسارتند، قرآن مجيد در اين زمينه مىفرمايد: «15» 
ميزان [سنجش اعمال] در آن روز حق است؛ پس كسانى كه اعمال وزن شده آنان 
سنگين و با ارزش باشد، رستگارند و كسانى كه اعمال وزن شده آنان سبك و 
بىارزش باشد، به سبب اينكه همواره به آيات ما ستم مىورزيدند، به خود زيان
 زده [و سرمايه وجودشان راتباه كرده] اند.تمام قرآن سخن حق است، بر شماست 
كه تا پايان عمر با قرآن مجيد انس داشته باشيد و در برابر قول حق تسليم و 
خاضع گشته تا در دنيا و آخرت به حظّ وافر و اجر عظيم و بهشت ابدى برسيد.
        
            استاد حسین انصاریان