فتیله دغدغه عدالت اموزشی در جامعه ما هر روز پایینتر میآید و مدارسی از لاکچری تا کپری در سراسر کشور درحال ریشه دواندن میباشد.

شفاآنلاین:جامعه>برغم آنکه قانون تأثیر قطعی معدل در کنکور با هدف
بازگرداندن آرامش روانی و مالی به خانوادهها و ممانعت از نفوذ مافیای
کنکور در سیطره حیات علمی کشور بوده است، اما طی سه سال برگزاری این شیوه
ضمن آنکه هیج یک از این اهداف محقق نشدهاند و عملاً اضطراب و استرس و
هزینههای معنوی، مالی و روانی چند برابری را به سبب برگزاری چند امتحان
نهایی و دو کنکور و ملزومات هریک بر دوش دانش اموزان، خانوادهها و دولت
نهاده است.
در این اثتا، امتحانات نهایی دورههای دهم تا دوازدهم خود نوعی
کنکور شدهاند که طی این سه سال علاوه بر ایجاد هزینههای مالی فراوان بر
دوش خانوادهها، انواع مافیا را در این مسیرها در خود پرورانده است که خود
نگرانیها و اضطراب اماده شدن برای هر ازمون با وجود کاسبان امتحانات
نهایی و مؤسسات سودجوی مختلف، ضعف عملکرد برخی از مدارس، اشنا نبودن برخی
از طراحان سؤال به اهداف آموزشی/ امتحانی هر درس و در برخی موارد لحاظ
نمودن متغیرهای نابجای دیگر در طرح سؤال و شاخص مهمتر، عدم نظارت درخور
مرکز سنجش اموزش و پرورش برای طراحی سؤالات و به ویژه مهیا ننمودن و فراهم
نکردن تدارکات اسلوب کاری شایسته براساس سرفصل و اهداف اموزشی برای طراحی
سؤال هردرس و توجه نداشتن به امکانات انواع مدارس کل کشور و عدالت اموزش،
نداشتن پایایی و روایی مناسب سؤالات برخی دروس (که در سنوات گذشته دیده شده
و با مشکلاتی همراه بوده است. )، استرس ناشی از ناکارامد بودن و به موقع
فراهم نمودن ملزومات امتحان از سوی عوامل اداری اموزش و پرورش از بین دیگر
موارد را میتوان نام برد که هر ساله موجب نارضایتیهای فراوان برای
خانوادهها و دانش اموزان شده است که گاه به شکل تجمع اعتراضی و صور دیگر
نمود پیدا کرده است.
این امور مهم افزون بر هزینههای مادی و معنوی، زمان،
انرژی، روحیه و مالی ناشی از خود کنکور میباشد که دوبار برگزاری ان و عدم
هماهنگی اموزش و پرورش در ارایه نمره، کارنامه و نتایج و اشکالات و
ناراساییهای تجمیعیشان بر پیچیدگی این موضوع حیاتی و ملی افزوده است.
مسله مهم دیگر که خود جای بحث میباشد «حباب رتبهها» بواسطه داوطلبینی است
که بدون آنکه در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کرده باشند از نمره و تراز کنکور
۱۴۰۲شان در کنکور امسال برای انتخاب رشته استفاده نمودند و این چالش برای
کنکوریهای ۱۴۰۳ خود یک بیعدالتی تلقی میگردد. از سویی دیگر، این معضلات
موجب ازبین بردن خلاقیت در دانشآموزان شده و به ایجاد تنش و استرس
طولانیمدت در دانشآموزان در سالهای نوجوانی و گاه مزمن شدن ان در
سالهای دیگر بعنوان چالش اجتماعی و روانی خواهد شد در عین حال مافیاهای
متعدد را فربهتر مینماید. مضافا، از دیگر نتایج ملموس چنین رویکردی طی
این سالها در آموزش و پرورش میتوان به موارد زیر اشارد نمود: عدالت گریزی
در فراهم نمودن و مهیا کردن ملزومات اموزش یکسان، نگرش تک ساحتی به دروس
به عنوان بزرگترین تهدید فرهنگی که به سبب آن دانشآموزان بهای چندانی به
دروس عمومی نمیدهند. همچنین هزینههای اجتماعی- معنوی و مالی ایجاد شده از
ترازدهی ناعادلانه و اجبار به ترمیم نمرههای پیاپی برای قبولی در
رشتههای بهتر و رقابتیتر و فراهم نبودن تمام زیرساختهای لازم جهت اعمال
تأثیر قطعی از موارد مشهود دیگر است.
براین اساس، تجمیع این موارد موجبات تبعیض اموزشی (مدارس لاکچری تا کپری)
را نیز رقمزده است. بهرغم اینکه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی رفاه و سعادت
فردی و اجتماعی را به دنبال دارد و جامعهشناسان معتقدند این نوع تعلیم
بهترین موتور پیشران توسعه است و برای توسعه ساحتهای مختلف جامعه راهی به
جز توزیع عادلانه تعلیم و تربیت وجود ندارد. اما، فتیله دغدغه عدالت اموزشی
در جامعه ما هر روز پایینتر میآید و مدارسی از لاکچری تا کپری در سراسر
کشور درحال ریشه دواندن میباشد. از یک طرف، برغم وجود اصل ۳۰ قاتون اساسی
مبنی بر تدارکات و تمهیدات لازم برای تحقق عدالت آموزشی خود اموزش و پرورش
مدارس و دانش اموزان را تحت عنوان نیزهوشان، نمونه دولتی، هیأت امنایی و….
تا مدارس عادی دولتی گروهبندی نموده است که خود با ازمونها و هزینههایی
همراه هستند. بیشک این قطبیسازی و تبعیض نطام اموزشی به نفع ثروتمندان
میباشد و اثبات ان با مشاهده و بررسی پذیرفته شدگان هرساله کنکور صورت
میپذیرد که در ان مدارس عادی دولتی کمترین درصد پذیرفته شدگان به دانشگاه و
رشته مطلوب را شامل میشوند. با این حال، وزیر آموزش و پرورش در گفتوگوی
خبری ۷ شهریور۴۰۳ بیان نمودند که مصوبه تأثیر معدل بصورت قانون است و من
بهعنوان کارشناس هم نمیتوان در ان نظر دهم و یا قضاوت کنم چرا که مجری
هستم و صرفاً میتوانم نظرات و دغدغهها را ارسال نمایم. دبیر شورای عالی
انقلاب فرهنگی نیز در ۹ شهریور اظهار داشتند که اصل مصوبه تأثیر معدل در
کنکور تغییر نخواهد داشت و کنکور ۴۰۴ نیز طبق همین مصوبه برگزار میشود.
برغم ابن نظرات، رئیس جمهور بعنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین
گفتگوی خبری خود در ۱۰ شهریور بیان نمودند «اگراین قانون در زمان تحصیل من
بود به واسطه تأثیر معدل هیچ وقت در این رشته و دانشگاه پذیرفته نمیشدم.
بنابراین قطعاً بازنگری و تغییراتی لازم است تا رقابت عادلانه برقرار شود.»
مدرس و عضو هیأت تحریریه ژورنالهای تخصصی زبان انگلیسی دانشگاههای داخل و خارج