شفا آنلاين-پرونده پالم همچنان باز است، اما زیرپوشه این پرونده پوشههای دیگری هم هست که یکی یکی باید گشوده شود. در پی ممنوعیت استفاده از روغن پالم در مواد لبنی از سوی وزارت بهداشت، این وزارتخانه فهرست شرکتهای متخلف را در اختیار قوه قضائیه قرار داد تا در صورت اجازه مراجع قضایی نام این شرکتها در اختیار رسانهها قرار گیرد، اما شرکتهای متخلف زودتر دست به کار شدند و با چاپ آگهی در برخی نشریات و روزنامههای پرشمارگان داستان را به گونهای دیگر روایت کردند.

به گزارش
شفا آنلاين،گزارشی در این زمینه با عنوان «روغن پالم سفره چه کسانی را
چرب میکند» منتشر کردیم و در پی آن وزارت بهداشت با ارسال نامهای به وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا برای همراهی با اهداف کلان سلامت
جامعه و پیشگیری از سوءاستفاده برخی از سودجویان، در یک حرکت فرهنگی همراه
با کمپینی که در این زمینه شکل گرفته و برای سلامت مردم، تمامی مطبوعات و
نشریات کشور از چاپ تبلیغات کالاهای آسیبرسان به سلامت مانند فراوردههای
غذایی پرچرب و پرنمک خودداری کنند.
در تماسی که با وزارت ارشاد داشتیم، مسئولان مربوطه اعلام کردند آنها فقط
به کالاهایی اجازه چاپ آگهی در مطبوعات میدهند که سازمان نظام پزشکی آن را
تأیید و مجوز تولید داده باشد، از سوی دیگر مرجع سازمان نظام پزشکی نیز
سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است. همه چیز روی کاغذ درست است، اما
همچنان در این میان خلأهای بسیاری وجود دارد، نقطه کورهایی که سودجویان
آنها را خوب میشناسند.
دکتر شهریار خاقانی مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی پیرامون این موضوع
با اشاره به آماری از سال 92 به ایران میگوید: سال گذشته عملکرد 15 روزه
10 نشریه پر شمارگان که در حوزه پزشکی و سلامت آگهی چاپ میکنند مورد بررسی
قرار گرفت. نتیجه این تحقیق نشان داد 25 آگهی این نشریات با مجوز سازمان
نظام پزشکی، 61 آگهی تبلیغاتی فاقد مجوز و 31 آگهی مغایر با مجوزی که
دریافت کرده بودند اقدام به تبلیغ کردهاند. در این میان 8 تبلیغ هم به طور
کلی فاقد هر گونه صلاحیت بود.
وی در پاسخ به اینکه چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع با جدیت
ورود نمیکند، میگوید: متأسفانه وزارت ارشاد بعد از درج تبلیغات در
نشریات میتواند وارد عمل شود و درستی و نادرستی آن تبلیغ را تشخیص دهد.
بنابراین لازم است برنامهریزی شود تا رسانهها ملزم شوند قبل از درج آگهی
تبلیغاتی کالا یا خدمات مورد نظرخود، برای اطمینان از سلامت آن کالا یا
خدمت از سازمان نظام پزشکی تأییدیه لازم را دریافت کنند. وی میگوید:
خوشبختانه سازمان نظام پزشکی در این زمینه با وزارت ارشاد به توافقاتی
رسیده است که امیدواریم هر چه زودتر جامه عمل بپوشد.
وی میافزاید: متأسفانه نه سازمان نظام پزشکی و نه وزارت بهداشت هیچ
ابزاری برای مقابله با تبلیغات نادرست و بدون مجوز در رسانه ملی ندارند.
دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه چرا لبنیات
پر چرب مجوز تولید از سازمان غذا و دارو دریافت میکند تا این مجوز باعث
شود سازمان نظام پزشکی نیز اجازه تبلیغ آن را به رسانهها بدهد،
میگوید: پیش از این دستورالعملی برای میزان مصرف چربی استاندارد در
فراوردههای لبنی که حاوی چربی گیاهی هستند، وجود نداشت، اما با توجه به
تشکیل کارگروهی در وزارت بهداشت به این منظور، میزان استاندارد مصرف چربی
در فراوردههای لبنی مشخص شد، البته هنوز این استانداردها که تعیینکننده
راه خواهد بود، به تصویب نرسیده است.
دیناروند میافزاید: با تصویب و ابلاغ
دستورالعمل مصرف چربی در فراوردههای لبنی، هیچ تولیدکنندهای اجازه
تولید یا تبلیغ فراوردههای لبنی را خارج از این استاندارد نخواهد داشت و
در صورت چنین اقدامی متخلف محسوب میشود.
وی از توافق با برخی شرکتهای تولیدکننده لبنیات در کشور خبرداده و
میگوید: براساس این توافق که به درخواست خود شرکتها صورت گرفت از ابتدای
مهر ماه سالجاری فراوردههایی مانند پنیر خامهای که مجوز استفاده از چربی
گیاهی داشتند، بدون چربی گیاهی تولید خواهد شد.
همان طور که عنوان شد، بخشی از داستان بلندبالای درج آگهی را باید در
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جستوجو کرد. احسانالله حجتی، مدیرکل دفتر
تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایران میگوید: اگر
تبلیغات در زمینههایی باشد که به نوعی با سلامت مردم در ارتباط باشد، باید
ابتدا از سوی وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشکی استعلام شده و سپس اجازه
تبلیغ داده شود. وی میافزاید: براساس قانون، هر نوع تبلیغی که قرار است در
زمینههای آگهیهای دارویی، مواد خوراکی، بهداشتی و غیره صورت بگیرد،
براساس موضوع بند «ب» ماده 3 از فصل دوم قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی
برعهده این سازمان است.
حجتی تصریح میکند: این بدان معنی است که هر فردی علاقهمند به تبلیغات در
حوزه سلامت باشد، ملزم است از سازمان نظام پزشکی مجوز بگیرد، در غیر این
صورت اجازه تبلیغ به او داده نمیشود. این توپ همچنان بین وزارت فرهنگ و
ارشاد اسلامی، سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در حال
رفت و برگشت است. قاعدتاً در انتظار گل نیستیم اما این داستان تا کجا
میتواند ادامه داشته باشد؟
ایران