پزوهش هایی در جهت درمان کودکان اتیسمی در حال انجام می باشد که طی این تحقیقات توانسته اند پروتکل درمانی برای توانبخشی و رشد زبانی این کودکان ارائه دهند.
  	 	شفاآنلاین>سلامت>در زبان فارسی برنامههای درمانی و ابزار سنجش در حوزه مفاهیم انتزاعی و 
استعاری برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار محدود است. به همین دلیل
 مهدی مدنیفرد؛ دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس در قالب رساله دکترای تخصصی 
خود در رشته «علوم شناختی-زبانشناسی» با ارائه یک پروتکل درمانی، گامی به 
سوی توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم فارسی زبان برداشته است.
به گزارش شفاآنلاین: این
 رساله در چهار مرحله و با استفاده از دو نوع آزمون دیداری و شنیداری به 
بررسی درک استعارههای مفهومی بدنمند (Embodied Conceptual Metaphors) بر 
روی دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان عادی پرداخته است. سپس، با 
طراحی یک برنامه تقویتی شامل پنج مجموعه به آموزش مفهوم انتزاعی استعاره و 
اجرای آن در ۲۰ جلسه پرداخته و تأثیر این برنامه را بر روی درک استعارههای
 مفهومی بدنمند در پسران ۷ تا ۱۲ ساله فارسی زبان که مبتلا به اوتیسم خفیف
 هستند، بررسی کرده است.
یکی از شاخصترین دستاوردهای این پژوهش 
دست یافتن به روشی برای تقویت درک استعارههای بدنمند و به طور کلی تقویت 
تفکر انتزاعی در کودکان مبتلا به 
اوتیسم است. در حقیقت، این برنامه 
میتواند نتایج مثبتی بر روی عملکرد زبانی و ارتباطی این کودکان داشته 
باشد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهش با 
راهنمایی دکتر سحر بهرامی عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی این دانشگاه 
انجام شد.