متاسفانه بر اساس آمار در 10 ماهه نخست سال و تا پایان دیماه 14 هزار و 680 نفر بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادهاند و این رقم مربوط به افرادی است که در 24 ساعت اول بعد از حوادث فوت کردهاند. اگر محاسبه شود در هر نیم ساعت یک نفر جان خود را بر اثر این حوادث از دست میدهد

شفاآنلاین>سلامت> معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در 10 ماهه اول امسال 14 هزار و 680 نفر جان خود را بر اثر حوادث ترافیکی از دست دادهاند، گفت: «این رقم مربوط به افرادی است که در 24 ساعت اول بعد از حادثه فوت میکنند و این یعنی هر نیم ساعت یک نفر جان خود را بر اثر این حوادث از دست میدهد.»به گزارش شفاآنلاین، ایرج حریرچی در آیین اختتامیه دومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث با محوریت پویش ملی 60:30 (توجه به بروز 60 درصد از تصادفات منجر به فوت در فاصله 30 کیلومتری شهرهای مقصد) با تشکر از سازمان صداوسیما به جهت برگزاری این جشنواره، اظهار داشت: «امیدواریم این کمپین نتایج خوبی در کاهش آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی در بخشهای مرگومیر و جراحات داشته باشد.»
وی افزود: «متاسفانه بر اساس آمار در 10 ماهه نخست سال و تا پایان دیماه 14 هزار و 680 نفر بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادهاند و این رقم مربوط به افرادی است که در 24 ساعت اول بعد از حوادث فوت کردهاند. اگر محاسبه شود در هر نیم ساعت یک نفر جان خود را بر اثر این حوادث از دست میدهد.»
حریرچی با بیان اینکه چندین برابر این تعداد، مصدومینی هستند که دچار جراحات و معلولیتها شدهاند، اضافه کرد: «حوادث ترافیکی در کشور ما دومین علت از دست رفتن سالهای مفید عمر است زیرا این حوادث در اکثر موارد برای افرادی اتفاق میافتد که در سنین جوانی و کار مفید هستند. همچنین حوادث ترافیکی و جادهای سومین عامل مرگومیر ایرانیها بعد از بیماریهای قلبی و عروقی و سرطانها، است. البته در بسیاری از کشورهای دنیا دو معیار سالهای از دست رفته عمر و حوادث ترافیکی ارقام دو رقمی هستند و بعضی از کشورها ازجمله کشورهای حوزه اسکاندیناوی هدفگیری کردهاند تا رقم تلفات ناشی از حوادث ترافیکی را به صفر برسانند.»
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: «خوشبختانه در یک دهه اخیر با کمک راهنمایی و رانندگی، صداوسیما و سایر نهادهای کمککننده در فرهنگسازی و همچنین مراقبتهای بهتری که انجام شده و انتقال بیماران به بیمارستانها و افزایش تعداد آمبولانسها شاهد کاهش معناداری در مرگومیر بودهایم در حالی است که در این مدت تعداد وسایل نقلیه و مسافرتها افزایش داشتهاند و رقمها تلفات کاهش محسوسی داشته است.»
حریرچی افزود: «متاسفانه در دو سال اخیر و بهویژه در 10 ماهه اول امسال میزان تلفات ناشی از حوادث ترافیکی نزدیک به 8 درصد افزایش داشته که این برای ما زنگ خطر است.» وی اضافه کرد: «از لحاظ رتبه مرگومیر در حوادث ترافیکی به ازای تعداد خودرو و به ازای 100 هزار نفر رتبه ما در مقطعی بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت هشتم بود ولی خوشبختانه امروز به رتبه 50 رسیدهایم که این نشان از کاهش معنادار تلفات دارد ولی به دلیل اینکه این نوع مرگومیر سومین عامل مرگومیر و دومین عامل از دست رفتن سالهای از دست رفته عمر است، رقم بسیار بالایی است.» وی در پایان گفت: «در بسیاری از حوادث ترافیکی علت حادثه مربوط به خطای انسانی است و باید به این نکته توجه کنیم که 40 درصد از حوادث رانندگی در نقاط حادثه خیر رخ میدهد؛ بنابراین باید به این نقطه توجه کنیم که تا زمانی که اکثر سفرهای ما بهصورت جادهای است موفقیت بزرگی به دست نخواهیم آورد و لازمه پیشگیری از این خطر این است که حملونقل را به سمت حملونقل ایمن که عمدتاً ریلی است ببریم و افزایش این نوع حملونقل یکی از راههای کاهش حوادث و تلفات است.»
راهاندازی ایستگاههای سیار اورژانس(Emergency) در ورودی شهرها
رئیس اورژانس کشور نیز در این همایش اظهار داشت: «در سالیان گذشته تعداد کشتههای حوادث ترافیکی روند نزولی داشته، اما متاسفانه طی 2 سال اخیر این روند افزایش پیدا کرد. پس ما باید تلاش بیشتری در زمینه پیشگیری و فرهنگسازی انجام دهیم.»
پیرحسین کولیوند افزود: «ایران در برههای از زمان طبق آمار سازمان بهداشت جهانی جزو گروه 10 بود زیرا بهازای هر 100 هزار نفر 34.2 کشته در کشور داشتیم که این آمار در حال حاضر به 20 فوتی کاهش پیدا کرده و امروزه با کاهش آمار فوتشدگان در گروه الف قرار داریم.» وی اضافه کرد: «بر اساس برنامه ششم توسعه، تعداد فوتیهای کشور باید حدود 30 درصد کاهش پیدا کند که در این راستا اورژانس کشور قرارگاهی را در زمینه کاهش تلفات جادهای تشکیل داده و عوامل بروز این تلفات را بررسی میکند.» کولیوند اظهار داشت: «ما باید خدمات پیش بیمارستانی و آموزش فوریتهای پزشکی را ارتقا بخشیم و خوشبختانه طی سالیان گذشته کیفیت خدمات پیش بیمارستانی افزایش پیدا کرده است.» وی گفت: «هماکنون اورژانس کشور دارای پنج هزار و 500 دستگاه آمبولانس و 330 موتورلانس است و بیش از 24 هزار مصدوم بهوسیله اورژانس هوایی به بیمارستانها و مراکز درمانی منتقل شدهاند.»
رئیس اورژانس کشور افزود: «وزیر سابق بهداشت تحول بزرگی در بخش درمان و بهخصوص مصدومان ترافیکی ایجاد کردند که از این بابت از ایشان و وزیر فعلی بهداشت به خاطر حمایت همهجانبه از اورژانس، تشکر میکنم.»
هرسال 25 هزار نفر در حوادث چار ضایعه نخاعی میشوند
دبیر کل جمعیت هلالاحمر نیز در آیین اختتامیه دومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث گفت: «ضایعه نخاعی متاسفانه در هیچ جای دنیا درمانپذیر نیست و در رابطه با بیماران تروما و ضربهمغزی هم به این شکل است.» محمودرضا پیروی افزود: متاسفانه مشاهده میشود که برخی افراد موثر در جامعه این تصور را دارند که نیروهای امدادرسان هلالاحمر و اورژانس میتوانند در هنگام حضور و امدادرسانی به مصدومان حوادث رانندگی و ترافیکی برای مصدومین ضایعه نخاعی معجزه کنند.
مشاور عالی در امور اجرایی جمعیت هلالاحمر توضیح داد: ما باید برای کاهش تعداد مصدومان حوادث و سوانح رانندگی و ترافیکی در دو مورد فرهنگسازی و آگاهسازی کنیم که نخست آگاهسازی مردم نسبت به آن چیزی است که پیش رو دارند و دوم آگاهسازی مسئولین و اجرای قانون است.
وی اضافه کرد: «سالیانه ۲۵ هزار نفر در کشور دچار ضایعه نخاعی میشوند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر به دلیل سوانح ترافیکی دچار ضایعات نخاعی شدهاند.» پیروی گفت: «متاسفانه تعداد فوتیهای حوادث جادهای طی ۲ سال گذشته افزایش داشته است که ما باید در این راستا برنامهریزی بهتری انجام دهیم.» پیروی افزود: «ما باید قوانین را رعایت کنیم و وسایل نقلیه کمکی نمیکنند؛ مرحوم نوربخش با ایمنترین ماشین تصادف کرد و به رحمت ایزدی پیوست.»
راهاندازی رادیو سفر از 20 اسفندماه
معاون صدای رسانه ملی نیز در این آیین با اشاره به اینکه بیش از شصت درصد تصادفات در سی کیلومتری ورودی شهرها رخ میدهد، اظهار داشت: «همین امر باعث شد پویش «60:30» با محوریت رادیو سلامت شکل بگیرد.»
حمید شاهآبادی افزود: «استانداران آذربایجان شرقی، اصفهان، مازندران و خراسان رضوی ازجمله استانهایی هستند که با اقدام اجرایی دوسویه با رادیو سفر همکاری میکنند.» وی اضافه کرد: «رادیو سفر بیستوچهارساعته با برنامه زنده به مسافران (passengers)هشدارها و اطلاعات لازم را ارائه میدهد.» وی اظهار داشت: «در رادیو سفر، در شش نوبت چهارساعته شش گروه تخصصی برنامهسازی میکنند.»
پویش ملی 60:30 با هدف تبیین راهکارها و بررسی دلایل بروز و مهمترین مشکلات مربوط به سوانح جادهای با تمرکز بر فاصله 30 کیلومتری شهرها تشکیل شده است تا با اطلاعرسانی و تغییر رفتار شاهد کاهش حوادث جادهای در این نقاط باشیم.
گفتنی است بر اساس آمار 60 درصد تصادفات منجر به فوت در فاصله 30 کیلومتری شهرهای مقصد اتفاق میافتد.
این پویش ملی در نظر دارد ضمن مطالبه تغییر مبلمان جادهای در 30 کیلومتری محدوده شهرها، خطرات و دلایل بروز حوادث در این مناطق را متذکر شود تا با اطلاعرسانی و رفع آنان شاهد کاهش حوادث و تلفات باشیم.
عواملی همچون خوابآلودگی و نبود تمرکز، رعایت نکردن مهندسی استاندارد مبلمان جادهای، افزایش تردد در 30 کیلومتری شهرها و همچنین بیتوجهی بهسرعت مناسب ازجمله علل افزایش تصادفهای جادهای در فاصله 30 کیلومتری شهرهاست که بهمنظور کاهش تصادفات جادهای در این فاصله از شهرها، پویش (30-60) فعال شده است.سپید