امروزه شبکههای اجتماعی نقش مهمی در اشاعه اخبار ایفا میکنند و برای مثال در ایالاتمتحده آمریکا حدود 68 درصد از مردم، اخبار و اطلاعات روزانه خود را از شبکههای اجتماعی و بهطور خاص فیسبوک، یوتیوب و توییتر دریافت میکنند.

شفا آنلاین>اجتماعی> انتشار گسترده اخبار جعلی، یکی از معضلات شبکههای مجازی است و در این میان فناوریهای مدرن به منتشرکنندگان اخبار مجازی امکان ساخت و تهیه ویدئوهای غیرواقعی میدهد. در این یادداشت به بررسی راهکارهای تشخیص ویدئوهای جعلی میپردازیم.
به گزارش شفا آنلاین:امروزه شبکههای اجتماعی<Social Networks> نقش مهمی در اشاعه اخبار ایفا میکنند و برای مثال در ایالاتمتحده آمریکا حدود 68 درصد از مردم، اخبار و اطلاعات روزانه خود را از شبکههای اجتماعی و بهطور خاص فیسبوک، یوتیوب و توییتر دریافت میکنند. متأسفانه بیش از نیمی از اخبار منتشرشده در این شبکههای اجتماعی، غیرواقعی و دروغ هستند اما بیشتر این افراد میگویند که این امر بههیچوجه در درک آنها از وقایع کنونی تغییری ایجاد نکرده است. مشکل مهم و اساسی در این میان، این است که منابع خبری مردم محدود هستند. آنها ممکن است تنها توییت های برخی مراکز و سازمانهای دیگر را بازنشر کنند. بهتر است در نخستین قدم هنگام مواجهشدن با یک ویدئو در شبکههای اجتماعی، از خود بپرسید که آیا این ویدئو اصلی و اوریجینال است؟ معمولاً روند انتشار ویدئوها در شبکههای مجازی بهنوعی است که بعید است شما آن را از منابع دستاول دریافت کنید. این فیلمها ممکن است با یکدیگر ترکیبشده و پس از مونتاژ و تغییر محتوا، دوباره ارسال شوند.
این الگوریتم در فیسبوک تغییر میکند و کاربران این شبکه اجتماعی قادر به دیدن پستهای بیشتری از اقوام و دوستانشان هستند و در این شبکه اجتماعی، اخبار خانوادگی بیشتر از اخبار تجاری، سیاسی و رسانهای است. متأسفانه مطالعات پژوهشگران نشان میدهد که اخبار دروغ در مقایسه با اخبار واقعی، با سرعت و شتاب بیشتری در شبکههای اجتماعی منتشرشده و به اطلاع افراد بیشتری میرسند.
علاوه بر این، رسانههای اجتماعی بهعنوان یک سلاح ویژه کشورها و قدرتهای خارجی در انتشار خبر دروغین به نفع آنها تبدیلشدهاند. در این میان فناوریهای جدید باعث شده تا اخبار جعلی تنها به متون و نوشتهها محدود نشده و در حال حاضر شاهد وجود ویدئوهای جعلی فراوانی باشیم. وقتی شما در شبکههای مجازی یک ویدئو را درباره موضوع خاصی میبینید، برای تعیین صحت آن باید به چهار ویژگی مهم توجه داشته باشید:
منشأ ویدئو و خبر
مالاچی براون (Malachy Browne) ویرایشگر اخبار و مسئول تائید اخبار شبکههای اجتماعی در مرکز رسانهای Storyful در این رابطه میگوید: بهتر است در نخستین قدم هنگام مواجهشدن با یک ویدئو در شبکههای اجتماعی، از خود بپرسید که آیا این ویدئو اصلی و اوریجینال است؟ معمولاً روند انتشار ویدئوها در شبکههای مجازی بهنوعی است که بعید است شما آن را از منابع دستاول دریافت کنید. این فیلمها ممکن است با یکدیگر ترکیبشده و پس از مونتاژ و تغییر محتوا، دوباره ارسال شوند. برای بررسی دقیق این موضوع شما میتوانید نسخه اولیه ویدئو را پیدا کنید و برای این کار کافی است در یوتیوب یا گوگل، فیلترهای جستجو را بر اساس تاریخ بارگذاری تنظیم کرده و به ویدئوی اولیه دست پیدا کنید.
2- منبع خبر
برای بررسی منبع خبر باید از خود بپرسید که چه کسی این ویدئو را بارگذاری و منتشر کرده است؟ شما بهراحتی میتوانید پروفایل فرد منتشرکننده ویدئو در شبکههای اجتماعی یا یوتیوب را بررسی کرده و ببینید وی چه تعداد دنبال کننده داشته، چه تاریخی به شبکه اجتماعی موردنظر از قبیل فیسبوک، توییتر یا ... پیوسته و چه فعالیتهای دارد. معمولاً اگر با یک حساب کاربری جدید روبهرو شدید، آن را بهمنزله اخطار جعلی بودن ویدئو در نظر بگیرید. موارد دیگری مانند کم بودن تعداد دنبال کنندگان یا دوستان، عدم نزدیکی جغرافیائی محل زندگی فرد منتشرکننده ویدئو با محل رخ دادن رویداد نیز ازجمله دیگر مواردی هستند که میتوانند به شما نسبت به غیرواقعی بودن یک ویدئوی خاص هشدار دهند.
در توییتر میتوانید با استفاده از Botometer مطمئن شوید که آیا این حساب به یک روبات تعلق دارد یا نه؟ در شبکه توییتر داشتن یک تیک آبیرنگ، نشاندهنده اصالت حساب کاربری است و میتواند گزینه مناسبی برای قبول اخبار محسوب شود.
3- تاریخ تهیه و انتشار ویدئو
برای بررسی صحت یک ویدئو در شبکههای مجازی بهتر است به تاریخ ساخت ویدئو توجه کنید. احتمال ایجاد میکس و مونتاژ و تغییر محتوا در ویدئوهای قدیمیتر بیشتر از ویدئوهای جدید است.
4- محتوای ویدئو:
در هنگام تماشای یک ویدئو در شبکههای مجازی از خود بپرسید که این ویدئو قصد دارد چه چیزی را به من نشان دهد؟ به مواردی که به پسزمینه یا موقعیت ویدئو تعلق ندارد حساس باشید. این موارد نشانههای خبی برای جعلی و ساختگی بودن یک ویدئو محسوب میشوند. freep.com