قیمتگذاری دارو برای داروهای تولید داخل، بر اساس نهادهای تولید است و در آن هزینههای مربوط به ماده اولیه بهعلاوه درصدی سود برای تولیدکننده و یک درصد ناچیز برای بازاریابی را موردنظر قرار میدهند.

شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد دارو با اشاره به اینکه داروها به این شرط وارد نظام سلامت می شوند که هزینه اثربخشی آنها ثابت شده باشد، گفت: نباید داروهای تولید داخل و خارج را با هم مقایسه کنیم، بلکه باید هزینه اثربخشی داروها را مورد قضاوت قرار دهیم.به گزارش شفا آنلاین،سید حسامالدین شریف نیا داروساز و عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد دارو با
اشاره به اینکه بحث قیمتگذاری دارو یکی از مقولههایی است که دغدغههای
زیادی را برای تولیدکنندگان محصولات و فراوردههای دارویی ایجاد کرده است؛
اظهار داشت: در توضیح این مسئله توجه به این نکته ضروری است که ما نباید
داروهای تولید داخل و خارج را با هم مقایسه کنیم، بلکه باید هزینه اثربخشی
داروها را مورد قضاوت قرار دهیم.
وی افزود:
قیمتگذاری دارو برای داروهای تولید داخل، بر اساس نهادهای تولید است و
در آن هزینههای مربوط به ماده اولیه بهعلاوه درصدی سود برای تولیدکننده و
یک درصد ناچیز برای بازاریابی را موردنظر قرار میدهند.
وی
با اشاره به این که اگر دارویی بخواهد وارد کشور شود، روش قیمتگذاری به
این شکل نخواهد بود، ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا دارو با این مصلحت
قیمتگذاری میشود که 15 درصد از درآمدهای آن صرف هزینههای تحقیق و توسعه
برای تولید داروهای جدیدتر شود و 20 درصد از قیمت آن را برای هزینههای
بازاریابی در نظر میگیرند که متأسفانه در ایران به این برگ خریدها برای
قیمتگذاری دارو توجهی نمیشود.
شریف نیا
با بیان اینکه سازوکار قیمتگذاری دارو در ایران به شکلی است که تولیدکننده
توان رقابت خود را از دست میدهد، بیان داشت: دلیل این مساله آن است که
تولید کننده درآمد خوبی ندارد که بتواند بخشی از آن را اختصاص به جیام پی
داده و خطوط تولید را نونوار کند و از این طریق بتواند وارد عرصههای
بازاری بینالمللی شود.
این دکترای داروسازی
اذعان داشت: ما یک بازار منطقهای وسیع داریم که متأسفانه هیچگاه
نتوانستهایم از آن به نحو اصولی استفاده کنیم و مهمترین دلیل این عدم
توانایی در بهرهوری از فرصتها هم همین بوده که نتوانستهایم درآمد کسب و
آن را هزینه ارتقا کنیم که همه این موارد به دلیل روش نامناسب قیمتگذاری
داروهای تولید داخل است.