شفا آنلاین>اجتماعی> همینکه سال رو به پایان میگذارد و زمزمههای بررسی طرح افزایش نرخ کرایهها در پارلمان پایتخت به گوش مردم و رانندهها میرسد، بهای کرایهها سیر صعودی مییابند.

به گزارش
شفا آنلاین، به نقل از سپید حتی اگر قرار باشد بر اساس قانون نرخ نهایی کرایهها در سال
آینده از سوی فرمانداری تائید و پس از نصب برچسب قیمتها اعمال شود. این
مشکلی است که هر ساله با فرا رسیدن ماه آخر سال به جان شهر و ساکنانش
میافتد و به گفته رانندگان نیز چندان فرقی نمیکند شوراییهای پایتخت
تصمیم به افزایش بگیرند یا تثبیت قیمتهای قبلی؛ چراکه این رانندگان هستند
که نرخ کرایهها را تعیین میکنند.
از همین رو است که هرساله در روزهای
پایانی سال کهنه،
دستمزد جابهجایی مسافران حداقل 10درصد و در روزهای نخست
سال جدید نیز بار دیگر، 10 تا 15 درصد افزایش مییابند. افزایشی که همچون
قانونی نانوشته، در کوچه پس کوچههای کلانشهر تهران اعمال میشود و نه
بازرسیهای وقت و بیوقت گشتهای تاکسیرانی مانع دریافت هزینه اضافی
رانندگان از مسافران است و نه شکایتهای مردمی تاکنون توانسته روند افزایش
نرخ کرایه تاکسیها را متوقف کند.
تکرار تخلف بارز امسال
نیز همچون سالهای گذشته، اوایل دیماه بود که زمزمههای طرح افزایش نرخ
کرایههای تاکسی بار دیگر بر سر زبان شورای شهریهای پایتخت افتاد. افزایشی
که با اجماع اعضا مقرر شد در قالب طرحی یک فوریتی بررسی و شامل مترو،
اتوبوس و تاکسی شده و تصمیم نهایی تا پیش از آغاز سال جدید و نیمه اسفندماه
اعلام عمومی شود، تا نرخهای جدید تنها برای یک بار اطلاعرسانی و
کرایهها به یک باره افزایش یابند.
اما هنوز شایعه افزایش نرخ کرایههای
تاکسی سال95 دهان به دهان نگشته بود که از اواخر بهمنماه و اوایل
اسفندماه، زودتر از موعد مقرر رانندگان تاکسی بسیاری از خطوط، بدون اینکه
افزایش نرخها تائید و تصویب شده باشند، هزینههای جابهجایی را افزایش
دادند.
در همین رابطه ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه و کمیسیون عمران
شورای شهر با تاکید بر اینکه رانندگان تاکسی جزء قشر کم درآمد جامعهاند و
نیاز به حمایت دارند، افزایش بیقانون کرایهها را تخلف بارزی میداند که
هر ساله ناوگان تاکسیرانی با آن مواجه است.
وی با تاکید بر اینکه رانندگان
تاکسی از لحاظ قانونی اجازه ندارند که سر خود و بدون نصب برچسبهای بهاری
کرایهها را افزایش دهند،میگوید: «درست است که بارها اعضای شورای
شهر تهران بر ناکافی بودن درصد رشد کرایهها تاکید داشتند و نبود
حمایتهای لازم از رانندگان را عامل اصلی دریافت وجههای غیرمتعارف و خارج
از چارچوب به تصویب رسیده عنوان کردهاند، اما این بدین معنا نیست که
راننده اجازه دارد کرایه یک ماه باقیمانده از سال جاری را معادل با
افزایشهای سال آینده از مسافران بگیرد.»
رانندگان تاکسی زیر چتر حمایتی نیستند مرتضی
طلایی، نایب رئیس و دیگر عضو شورای چهارم پایتخت نیز با اشاره به اینکه
تاکسیرانان از کم در آمدترین اقشار جامعه هستند نبود پرداخت حقوق ثابت به
رانندگان تاکسی که با آغاز هر سال شامل تعرفههای دولتی و افزایش شود را
عامل بینظمیهای دریافت کرایهها میداند و میگوید: « تاکسیرانان
مانند بخش مترو و اتوبوسرانی تحت حمایتهای شهرداری و دولت قرار ندارند.
از همین رو است بخش خصوصی سیستم حمل و نقل عمومی که شامل تاکسیرانان
میشود، همواره از دریافتیهایشان ناراضیاند و درصد بروز تخلفاتشان نیز
بیش از سایر بخشهاست.»
طلایی
با تاکید بر اینکه پیش از تعیین تکلیف برای رانندگان تاکسی باید ببینیم چه
خدماتی ارائه میدهیم، یادآور میشود: «بارها پیشنهاد شد که رقم افزایش
نرخ کرایهها تا مرز 20درصد را برای جابهجایی مسافران درنظر بگیریم و
5درصد نیز برای حمایت شهرداری از این قشر کم درآمد.
چراکه در تعیین نرخ
کرایه تاکسیها، بحث عرضه و تقاضا مطرح است.» نایب رئیس شورای شهر تهران با
یادآوری اینکه در سنوات قبل بارها شاهد آن بودیم که برخی از تاکسیرانان
نرخهای مصوب شورا را بیعدالتی میدانستند و از همین رو وقعی به رعایت آن
نمیگذاشتند، میافزاید: « از همین رو است که شورای شهر تهران در زمینه
افزایش نرخ کرایه تاکسیها با حساسیت بیشتری جلسات را برگزار کرد تا ارقامی
به تصویب نرسد که باعث تشدید نافرمانی تاکسیرانان شود.»
افزایشها برای سال آینده است نه امسال اسماعیل
دوستی، نایب رییس کمیسیون حمل و نقل شورا نیز با یادآوری اینکه نرخ قطعی
تورم و اعلام شده از سوی فرمانداری تهران، ملاک تعیین نرخ کرایه تاکسیهای
سال آینده است، تاکید میکند: « دو شاخص حمل و نقل و حقوق در معادلات
اقتصاد تعیین کننده است. پس از آنجائیکه دولت نرخ تورم را در سال آینده
همچنان حائز اهمیت اعلام کرده، شوراییها نیز نمیتوانند نرخهای حمل و
نقلی را بیش از این رقم در نظر بگیرند.
از همین رو نیز اهالی بهشت با
حداکثر افزایش و تا حدود 15درصد بهای کرایه تاکسیها موافق هستند تا پس از
تصویب نهایی در صحن علنی و ارجاع آن به فرمانداری تهران، هزینه جابهجایی
مسافران از سال آینده با درصد افزایشها اخذ شود نه از امسال.»
دوستی
با تاکید بر اینکه قانون به سراغ رانندگان خاطی که از هم اکنون نرخ
کرایهها را بیش از مصوبه سال گذشته شورای شهر دریافت میکنند، خواهد رفت،
تصریح میکند: «درست است که لایحه افزایش 20درصدی نرخ کرایههای تاکسی
پایتخت از امروز، ششم بهمنماه به تصویب رسیده، اما این بدین معنا نیست که
رانندگان مجازند در روزهای پایانی سال بیش از نرخ مصوب سال گذشته کرایهای
دریافت کنند. از همین رو واحد بازرسی سازمان تاکسیرانی با جدیت بیشتری در
دو ماه باقیمانده تا پایان سال 93، بر عملکرد رانندگان نظارت و با
کوچکترین خطایی برخورد میکنند.»
خلاء حمایتهای دولتی و مشکلات راننده تاکسی بودن بارها
رسانهها ، در قالب برنامههای مختلف خطاب به رانندگان متخلفی که از
مسافران هزینههای گزاف دریافت میکنند، هشدار دادهاند و کوشیدهاند با
اطلاعرسانیهای لحظه به لحظه، راه را بر رانندگان سودجو سد کنند، اما همین
که پیشنهاد افزایش کرایهها در شورای شهر مطرح میشود، بار دیگر بر شدت
بروز تخلفات از سوی رانندگان افزوده میشود.
رانندگانی که با نزدیک شدن به
روزهای پایانی سال و افزایش قیمتها، خود را محق به آن میدانند که بخشی از
خرجهای جاریشان را از مسافران بگیرند. در اینجاست که بار دیگر نگاهها
به سمت دولت و مسئولان نشانه میرود که چه زمان قرار است، با حمایتهای
مالی از رانندگان تاکسی، خط بطلانی بکشند بر دغدغه دخل و خرج این قشر
آسیبپذیر که شغلی با سختیهای فراوان دارند.