کد خبر: ۳۴۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 29
افراد یک تا ۷۰ سال، ۶۰۰ واحد، بالای ۷۰ سال، ۸۰۰ واحد باید دریافت کنند و مهم‌ترین منابع ویتامین D، روغن ماهی، زرده تخم مرغ، شیر و غلات غنی شده با ویتامین D، ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن، جگر، غذا‌هایی که در معرض نور آفتاب خشک شده‌اند و نور خورشید است.
شفاآنلاین> سلامت مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در کنترل غلظت پلاسمایی کلسیم و فسفر، رشد، استحکام و معدنی شدن و حفظ تراکم استخوان، عملکرد سیستم ایمنی، تنظیم بیان ژن و نیز کنترل التهاب نقش دارد.

  به گزارش شفاآنلاین: دکتر شیما نصراله‌الحسینی  با اشاره این‌که رنگ پوست بدن بر میزان تولید ویتامین D تاثیر دارد،گفت: افراد با پوست روشن، تنها باید به‌مدت ۴۵ دقیقه در هفته در نور آفتاب بمانند تا بدن بتواند ویتامین D مورد نیاز را جذب کند در حالی که مدت زمان مورد نیاز برای افراد سیاه پوست، بیش از ۳ ساعت است.

وی در خصوص نیاز روزانه به این ویتامین افزود: افراد یک تا ۷۰ سال، ۶۰۰ واحد، بالای ۷۰ سال، ۸۰۰ واحد باید دریافت کنند و مهم‌ترین منابع ویتامین D، روغن ماهی، زرده تخم مرغ، شیر و غلات غنی شده با ویتامین D، ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن، جگر، غذا‌هایی که در معرض نور آفتاب خشک شده‌اند و نور خورشید است.

مدیر غذا و داروی دانشگاه با بیان این‌که افراد مسن، افراد دارای اضافه وزن و آفتاب نگرفتن و کسانی که همیشه در خانه هستند، بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند، گفت: افسردگی و خمودی، ضعف عضلانی، درد مفاصل، عفونت مکرر و کاهش سیستم ایمنی، افزایش بیماری‌های اعصاب و روان، افزایش ابتلا به بیماری‌های اتوایمیون، افزایش بیماری‌های قلب و عروق، آسیب استخوانی و شکستگی، خواب آلودگی، کج خلقی و فشار خون بالا از علائم کمبود این ویتامین در بدن است.
برچسب ها: ویتامین d ، ماهی ، جگر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: