کد خبر: ۳۴۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 14
خبرمرگ مرد ۶۲ساله‌ای که در بیمارستان عمومی ماساچوست پیوند کلیه خوک اصلاح‌ ژنتیک شده را دریافت کرده ‌بود بعد از ۲‌ماه فوت شد، امیدها را نسبت به پیوند اعضا بین گونه‌های حیوانی و انسانی کاهش داده است.
شفاآنلاین>سلامت> روز گذشته خبری در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه مرد ۶۲ساله‌ای که در بیمارستان عمومی ماساچوست پیوند کلیه خوک اصلاح‌ ژنتیک شده را دریافت کرده ‌بود بعد از ۲‌ماه فوت شد. این خبر امیدها نسبت به پیوند اعضا بین گونه‌های حیوانی و انسانی را کاهش داده است. این امر، بهانه‌ای شد تا نگاهی به اولین‌ها در حوزه پیوند اعضای بین حیوان و انسان بیندازیم.
به گزارش شفاآنلاین۲۰۲۳ در سال گذشته اخبار ناامید کننده‌ای از پیوند قلب خوک به انسان انتشار یافته بود. بر همین اساس دیوید بنت ۵۷ ساله، که قلب خوک به وی پیوند زده شده ۲‌ماه پس از انجام این پیوند عضو نوین فوت کرده بود.
در مهرماه ۱۴۰۲نیز خبر درگذشت دومین مردی که قلب خوک به وی پیوند زده شده بود، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. دلیل موفق نبودن عمل‌های جراحی پیوند بین گونه‌ای به‌نظر واضح می‌رسد، زیرا سیستم ایمنی انسان بلافاصله بافت حیوانی خارجی را از بین می‌برد.
۱۷۰۰تزریق خون تاریخچه طولانی‌تری نسبت به پیوند بین گونه‌ای دارد. بین قرن‌های هفدهم تا بیستم، خون از گونه‌های مختلف جانوری به بیماران مبتلا به انواع شرایط پاتولوژیک تزریق شد.
۱۹۰۰پیوند پوست در قرن ۱۹ از حیوانات مختلف انجام شد که قورباغه‌ها محبوب‌ترین آنها بودند.
۱۹۲۰در دهه ۱۹۲۰، سرژ ورونوف فرانسوی که از جراحان مشهور زمان خود محسوب می‌شد برش‌هایی از بیضه شامپانزه‌ها را به مردان سالخورده‌ پیوند زد.
۱۹۶۳در سال‌های ۱۹۶۴-۱۹۶۳، زمانی که اندام‌های انسان در دسترس نبود و دیالیز هنوز مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، دکتر کیت ریمتسما کلیه شامپانزه‌ها را به ۱۳بیمار پیوند زد که یکی از آنها تقریبا ۹‌ماه بعد به سر کار خود بازگشت اما ناگهان به‌دلیل اختلالات الکترولیتی جان خود را از دست داد.
۱۹۶۴اولین پیوند قلب حیوان به انسان توسط دکترجیمز هاردی ،جراح مشهور آمریکایی در سال ۱۹۶۴با استفاده از قلب شامپانزه انجام شد، اما بیمار در عرض ۲ساعت جانش را از دست داد..
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: