کد خبر: ۳۴۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 01
با وجود کمبود قابل توجه پرستار در کشور، وزارت بهداشت حاضر نیست 20هزار پرستار را که طرح خود را در دوره کرونا گذرانده‌اند و به پرستاران طرحی شناخته می‌شوند، جذب کند.
شفاآنلاین>سلامت>سید محمد علوی، پرستار بالینی و فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: با وجود کمبود قابل توجه پرستار در کشور، وزارت بهداشت حاضر نیست 20هزار پرستار را که طرح خود را در دوره کرونا گذرانده‌اند و به پرستاران طرحی شناخته می‌شوند، جذب کند. این پرستاران در دوره مخوف کرونا ایثار و به مردم خدمت کردند. آنها می‌توانستند طرح‌شان را به تعویق بیندازند؛ اما از خودگذشتگی کردند و طرح خود را زودهنگام شروع کردند که کارها روی زمین نماند.
 به گزارش شفاآنلاین:این فعال صنفی حوزه پرستاران همچنین درباره حقوق این گروه نیز می‌گوید: پرستاران باید چند جا کار کنند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند. خیلی از آنها هم تغییر شغل داده‌اند؛ در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند، آنلاین‌شاپ زده‌اند و.... فقط هم معیشت پرستاران مشکل ندارد. ما همکار پزشک داریم که هنوز پروانه مطب خود را نگرفته و بعد از شیفت درمانگاه مسافرکشی می‌کند.
او می‌گوید: متأسفانه پرستارانِ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را ایران دارد تامین می‌کند؛ چون الان بیشترین مهاجرت پرستاران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. ما این همه نیرو تربیت نکردیم که راحت، آنها را به حاشیه خلیج‌فارس و اروپا و... بفرستیم و خودمان دچار کمبود باشیم. مسئله این است که کمبود پرستار در نهایت به سلامت مردم آسیب می‌زند.
علوی توضیح می‌دهد: تعرفه خدمات پرستاری، یک قانون است که ده‌ها بار از سوی خود حاکمیت ضمانت اجرایی گرفته است. مقام معظم رهبری بارها در روزهای پرستارِ سال‌های مختلف به مسئولان تأکید کردند که این قانون را اجرا کنند. با این حال این قانون هنوز اجرا نشده است.وزارت بهداشت به تازگی اعلام کرده که در سال 1403قصد استخدام 25هزار نیرو را دارد. در این میان، تعدادی از فعالان صنفی پرستاری در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری از او خواسته‌اند که برای حل مشکل شغلی پرستاران، طرح استفساریه‌ای به مجلس ارائه دهد و این استفساریه پس از دریافت موافقت مجلس، به وزارت بهداشت ابلاغ شود و دستور دهد که وزارت بهداشت از منابع مالی خود، پرستاران طرحی را به کار بگیرد.علوی می‌گوید: وزارت بهداشت، هم توان اجرایی این کار را دارد و هم پولش را. حتی اصرار داریم که این استفساریه در لایحه بودجه سالانه هم گنجانده شود. اگر این اتفاق رخ دهد، گام بزرگی در مسیر کاهش مشکلات جامعه پرستاری برداشته خواهد شد.این فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: در ضمن ما قانونی داریم که در دوران کرونا به نام قانون «حمایت از ایثارگران و مدافعان سلامت در ایام کرونا»‌ در ستاد ملی کرونا وضع شده و خواسته ما احیای این قانون است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: