کد خبر: ۳۴۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 05
رفته رفته باید با تعرفه‌های رای‌گیری و صندوق‌های پلاستیکی و پارچه خداحافظی کنیم چون هم در این دوره و به‌نظر در دوره‌های آینده نوع و روش انتخابات تغییر خواهد کرد

شفاآنلاین>عمومی>همانطور که در خبرهای انتخاباتی هم مشاهده کردید در این دوره از انتخابات، تعدادی از شهرهای ایران انتخابات الکترونیکی موفقی را پشت سر گذاشتند و همین مورد باعث شده تا هم در دوره دوم و هم در انتخابات سال‌های آینده شکل جدیدی به انتخابات بدهند و روند کار را از آرای کاغذی به سمت آرای الکترونیکی می‌برند در این گزارش به تغییرات رخ داده در نوع انتخابات و اهمیت رای گیری الکترونیکی اشاره خواهیم کرد.

مزایای انتخابات الکترونیکی

به گزارش شفاآنلاین:رای گیری الکترونیک دارای مزایای متعددی است که از جمله این مزایا، برخط بودن و سرعت دادن در اعلام نتایج انتخابات است. برعکی رای گیری کاغذی که اعلام نتیجه آن شاید تا چند روز طول بکشد ولی در رای‌گیری الکترونیکی نتایج تقریبا به‌طور آنی به دست می‌آیند. با رای‌گیری الکترونیکی به‌جای روزها تنها نیاز به نهایتا چند ساعت خواهیم بود. مزیت دیگر رای گیری الکترونیکی افزایش میزان مشارکت مردم است. در این روش ثبت رای آسان‌تر شده و مردم می‌توانند از خانه یا محل کار خود به آسانی رای خود را ثبت کنند. رای‌گیری الکترونیکی رای‌دهی افراد با ناتوانی جسمی را نیز آسان‌تر می‌کند. در حال حاضر این افراد برای ثبت رای خود نیاز به کمک داشته و امکان افشای رای ایشان وجود دارد. اما استفاده از فناوری جدید این فرایند را برای این افراد آسان‌تر و شخصی‌تر از قبل می‌کند. صرفه جویی اقتصادی و کاهش چشمگیر هزینه‌ها از مزایای دیگر رای گیری الکترونیکی است.

انتخابات کاغذی نیاز به کاغذ، جوهر، افراد مسئول حوزه و حمل ‌و نقل رای‌ ها داشته که هزینه زیادی را برای کشور به ‌همراه دارند. این هزینه ‌ها می‌تواند باعث کاهش انتخابات‌های گسترده و حتی محلی شده تا امکان برگزاری انتخابات‌های مهم‌تر فراهم باشد. البته توسعه و نگه‌داری سیستم الکترونیکی رای‌گیری هم دارای هزینه است اما این هزینه تنها یک بار بوده و به محض فراهم آمدن زیرساخت مناسب دیگر لازم به هزینه اضافی نیست.

انتخابات الکترونیک در کدام حوزهها برگزار شد

انتخابات ۱۱ اسفند در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار شد.

همچنین دور دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که انتخابات ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود. وزارت کشور برای این ۸ حوزه، تعرفه کاغذی هم ارسال کرده که در صورت بروز هرگونه مشکلی، شیوه رأی‌گیری در آن حوزه تغییر خواهد کرد.

تشریح برگزاری انتخابات الکترونیکی از زبان وزیر کشور

«احمد وحیدی» وزیر کشور، درباره برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در تهران برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: «آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در وزارت کشور وجود دارد. در ۸ حوزه انتخابیه که دو نماینده یا بیشتر باید انتخاب شوند، انتخابات را تمام الکترونیکی برگزار می‌کنیم که بزرگ ترین حوزه در تهران است که باید ۱۶ نماینده انتخاب شوند. شعب اخذ رای و سامانه های اخذ رأی مشخص شده است. در دور اول انتخابات در چهار حوزه انتخابیه، انتخابات تمام الکترونیکی برگزار شد، اما برای اولین بار این انتخابات در این گستردگی اجرا می شود و تحول مهمی در حوزه اخذ رأی است.»

او درباره کوتاه شدن زمان شمارش آرا در انتخابات تمام الکترونیکی، گفت: «در اخذ رأی الکترونیکی آمار در همان جا داده می‌شود. در دور اول که‌در ۴ حوزه انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد، ساعت یک یا دو نصف شب آرای آن حوزه ها جمع بندی و مشخص شد. آموزش رای دادن الکترونیکی قرار است به مردم از طریق صداوسیما و به صورت حضوری در مراکز جمعیت به مردم داده شود که در روزهای آینده شدت بیشتری می گیرد.»

انتخابات الکترونیک درتهران شبیه سازی میشود

«محسن اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری دو مانور انتخاباتی، گفت: «مانور شبیه سازی شعب اخذ رأی و راه اندازی شعب و تست دستگاه‌های احراز هویت و صندوق‌های رأی برگزار شده و اشکالات و نواقص احتمالی مورد بررسی قرار گرفته است. این مانورها با حضور اعضای هیئت‌های نظارت و ناظران شورای نگهبان برگزار شده است. روز یکشنبه هم در استان تهران صندوق‌های الکترونیکی را زیر بار می‌بریم و شبیه سازی انتخابات الکترونیک را اجرا می‌کنیم.» وی در ادامه اضافه کرد: «۱۱هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای داریم که ۶۵ درصد آن مربوط به انتخابات الکترونیکی است. تاکید داریم که در ۸ حوزه انتخابیه که انتخابات الکترونیکی است، آموزش های لازم به مردم داده شود. مردم هم می توانند سوابق داوطلبان را از طریق سامانه «انتخاب ایران» که در اینترنت موجود است، بررسی کنند.» اسلامی در پایان با بیان اینکه در حوزه های الکترونیک تلاش می شود با تایید هیات نظارت، نتایج در اسرع وقت اعلام گردد، گفت: «البته فرایندهای اعتراض و شکایت در هیات های اجرایی و نظارت هم پیش بینی شده و طبق قانون انجام می شود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: