کد خبر: ۳۴۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 19
حجامت خشک یا بادکش‌درمانی،خون‌گیری ندارد و در کودکان هم می‌توان انجام داد
شفا آنلاین:سلامت> تبلیغات برخی فعالان حوزه طب سنتی توصیه به انجام حجامت برای کودکان است؛ اتفاقی که شاید چندان مطلوب خانواده‌ها نباشد و تصور کنند که منجر به آسیب به کودکان‌شان خواهد شد؛ اما برخی خانواده‌ها هم هستند که کودکان خود را به تیغ حجامت می‌سپارند. فریبا علی‌میری، کارشناس طب ایرانی اما بروز خطر در کودکان به‌دلیل حجامت را تأیید نمی‌کند ولي آن را مشروط به این می‌داند که چنین اقدامی حتما با توصیه و تجویز متخصص صورت بگیرد. او دراین باره بیشتر توضیح می‌دهد: «عمده متخصصان طب سنتی، دوره پزشکی عمومی را گذرانده‌اند و بعد از آن تخصص خود را در طب سنتی تکمیل کرده‌اند؛ به همین دلیل در ارائه خدمات به‌راحتی می‌توانند شرایط بالینی فرد و حتی کودک را درنظر بگیرند.» علی‌میری درباره حجامت کودکان به چند نکته تأکید می‌کند که در ادامه آمده است.
 به گزارش شفا آنلاین یک نکته قابل توجه اینکه درمان برخی بیماری‌ها در کودکان از طریق آنتی‌بیوتیک‌ها صورت می‌گیرد و می‌تواند در آینده آنها را با مشکلاتی مواجه کند به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه برای تقویت سیستم ایمنی آنها مناسب است. از سوی دیگر اکنون با مسئله ناباروری بیش از زمان‌های گذشته مواجه هستیم و حجامت می‌تواند منجر به تنظیم هورمون‌ها در کودکان شود و توانایی باروری آنها را در آینده افزایش دهد.

فواید حجامت برای کودکان
با وجود اینکه تصور می‌شود حجامت یک کمک درمانی برای افراد بزرگسال است اما درباره کودکان هم می‌توان آن را انجام داد. به‌طور کلی حجامت می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی و گردش خون بهتر شود. همچنین باعث تصفیه‌ خون، کاهش التهاب و درد، رفع بیماری‌های پوستی و... می‌شود. در کودکان هم اینها بررسی شده و براساس تجویز و توصیه متخصصان، می‌تواند انجام شود.

حجامت، کمک درمان است
حجامت، به‌جز متخصصان طب سنتی، مورد تأیید سایر پزشکان هم قرار دارد. بر اساس تحقیقات علمی متخصصان داخل و خارج از کشور، حجامت اصولی و با تشخیص متخصص باعث افزایش توان سیستم ایمنی و قدرت دفاعی بدن چه در کودک و چه فرد بزرگسال می‌شود و یک روش مؤثر و کمک درمان برای برخی از بیماری‌هاست.

تأیید در ۴۰کشور
بیش از ۴۰کشور در جهان حجامت را تأیید کرده‌اند و بخش بزرگی از اعتقادات مردم ایران هم آن را تأیید و تشویق به انجام آن حتی برای کودکان می‌كند.

درمان اختلالات خلقی
کودکانی که براساس تشخیص متخصص، حجامت می‌شوند، درصد سرماخوردگی، عفونت گوش و گلو و ریه در آنها کاهش پیدا می‌کند چون باعث افزایش سیستم ایمنی بدن است. حجامت در کودکان همچنین افزایش قد، وزن و جهش رشد را هم در پي دارد. کودکانی هم که دچار کاهش اشتها هستند، از این طریق می‌توان افزایش اشتها را در آنها ایجاد کرد. کودکان و نوجوانانی هم که رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه دارند، یا دچار اختلالات رفتاری هستند، می‌توان با استفاده از بادکش و در برخی موارد حجامت، ماساژ و رژیم‌های خاص روش‌های درمانی‌اي را برایشان درنظر گرفت. به همین دلیل این کودکان را از خوردن فست‌فودها، خوراکی‌های حاوی شکر، پفک و سایر تنقلات پرهیز می‌دهيم.


حجامت‌تر فقط با شرایط خاص
حجامت به ۲صورت انجام می‌شود؛ خشک و تر. حجامت خشک همان بادکش‌درمانی با حرارت یا سرماست که خون‌گیری ندارد و در کودکان هم می‌توان انجام داد. حجامت‌تر با خون‌گیری انجام می‌شود و در شرایط خاص و برای برخی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضرورت ابلاغ پوشش بیمه‌ای
هنوز دستورالعمل پوشش بیمه‌ای حجامت و سایر اعمال یداوی طب سنتی ایرانی به مراکز ابلاغ نشده اما اگر محقق شود، اتفاق خوبی است که می‌تواند منجر به ساماندهی این حوزه شود. در این شرایط چون فرد می‌خواهد هزینه حجامت او تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، این اقدام را تحت نظر و تأیید پزشک انجام می‌دهد، چون تنها متخصص طب ایرانی است که می‌تواند تشخیص دهد که کدام افراد بزرگسال یا کودک شرایط انجام حجامت را دارند. از سوی دیگر مراکز غیرمعتبر قطعا پوشش بیمه‌ای برای خدمات‌شان ندارند و بیماران متوجه می‌شوند که ارائه خدماتی مثل حجامت در این مراکز از سوی فرد دارای مجوز وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشکی صورت نمی‌گیرد.


حجامت اطفال نیاز به تجربه بسیار دارد
حجامت برای کودکان هم قابل انجام است اما نکته مهم این است که نباید آن را جایگزین درمان کرد، بلکه با طی‌شدن مراحل درمانی، طب سنتی می‌تواند به‌عنوان مکمل ورود کند. زمانی که کودک بیمار می‌شود براساس سن، جنس و مزاج مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ شدت بیماری و تب و درگیری جسمی‌اش ارزیابی می‌شود تا درمان‌های اولیه صورت بگیرد و زمانی که ضعف بیماری کمتر شد، در کنار آن می‌توان به‌عنوان کمک درمان از حجامت هم استفاده کرد تا درگیری بعدی یا شدت ابتلا به بیماری در آینده کمتر شود.
به همین دلیل هیچ پدر و مادری نمی‌تواند از طرف خودش تصمیم بگیرد که در زمان بروز بیماری  خودسرانه حجامت يا چنین اقداماتی را انجام دهد و حتي به افراد غیرمتخصص مراجعه کند. باید این آگاهی برای خانواده‌ها ایجاد شود که هر مرکزی مجاز به ارائه این خدمات نیست و نباید جان کودک‌شان را به خطر بیندازند.
مهم‌ترین مسیر برای تشخیص پزشک معتبر در این حوزه هم این است که حتما دارای شماره سازمان نظام پزشکی باشد. با واردکردن کد در سایت نظام پزشکی، مشخصات افراد دارای مجوز از سوی این سازمان ارائه می‌شود. به مراکزی هم که برای ارائه چنین خدماتی تابلو و مجوز وزارت بهداشت ندارند، نباید مراجعه کرد. پیش از انجام حجامت هم باید توجه کرد که محیط به لحاظ بهداشتی استانداردهای لازم را داشته باشد. همچنین وسایلی که استفاده می‌شود، استریل و یک‌بار مصرف باشند. ابزار حجامت کودکان هم با ابزار حجامت بزرگسالان متفاوت است. نکته دیگر اینکه حجامت اطفال نیاز به تجربه بسیار دارد و کسی که حجامت بزرگسالان را انجام می‌دهد نمی‌تواند کودکان را هم حجامت کند. به همین دلیل باید کودکان را برای حجامت به کلینیک‌ها و مراکز معتبر طب سنتی برد.
اتاق حجامت هم باید جداگانه در این مراکز تعبیه شده باشد و با سایر خدمات اشتراک فضایی نداشته باشد. همان میزان که توصیه به انجام حجامت در صورت تشخیص پزشک متخصص می‌شود، انجام آن در محیط عاری از آلودگی هم ضرورت دارد تا منجر به انتقال بیماری یا عفونت‌های پوستی نشود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: