به گزارش شفا آنلاین، سازماني که از سال 1370 به صورت اداره کل درآمده است، اما هنوز راه به جايي نبرده است. تجلي اين ضعف سازماني نيز در استان تهران خودنمايي ميکند.
کلانشهري که بالغ بر 5هزار و600واحد آموزشي دارد که حدود 2هزار و550واحد آن در شهر تهران و مابقي در شهرستانهاي استان تهران واقع شده، اما از حجم گستردهاي از فرسودگيها رنج ميبرد.
هرچند که اين وضع و حال يک سوم مدارس کشور نيز
است که بيش از دو و نيم ميليون دانشآموز را در خود جاي دادهاند. کلاسهاي
درسي که بيشترين فرسودگي بنا را در اکثر شهرها به خود اختصاص دادهاند
وهر روز زنگهاي خطر را به صدا در ميآورند.
مدارس، با اهميتترين مکانهاي شهر
«با توجه به اينکه مدارس بايد از جمله با اهميتترين مکانهاي شهرها باشند، در کشورهاي ديگر ابتداييترين کار اين است که بهترين مکانها به فضاهاي آموزشي اختصاص مييابند. اما اين مهم در ايران و در کلانشهري همچون تهران که ساختمانهاي آموزشياش بيشترين ميزان فرسودگيها را نسبت به ساير شهرهاي ايران دارد، شکل عکس به خود گرفته است.»
اين بخشي از انتقاد جبار
کوچکينژاد، نايب رئيس کميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي که وضع کنوني
ساختمانهاي مدارس تهران را چندان دلچسب ارزيابي نميکند و
ميگويد: «امروزه در تمام شهرهاي توسعه يافته دنيا، جانمايي مدارس در
مکانهاي گرانقيمت صورت ميگيرد، اما در کلانشهر تهران مدارس در شلوغترين
محلها جانمايي ميشوند. حال آنکه مدارس بايد در مکانهاي آرام واقع شوند.»
تحقق40درصدي مدارس با مشارکت خيرين
بر
اساس قانون اساسي، مدرسهسازي به عهده دولتها است، اما در حال حاضر خيرين
بخش قابل توجهي از اين بار را به دوش ميکشند. در همين رابطه مرتضي رئيسي،
رئيس سازمان نوسازي مدارس کشور، با اعلام اينکه پس از پيروزي انقلاب
اسلامي تاکنون، يکصد هزار کلاس درس توسط خيرين ساخته شده است، متذکر
ميشود:
«روند ساخت مدارس از سوي خيران سبب شده که 2 ميليون و500هزار دانش آموز در اين مدارس مشغول به تحصيل شوند. دستاورد مهمي که نتيجه روند مدرسه سازي از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا پايان سال 93 در کشور است و منجر به احداث 490 هزار کلاس درس در سراسر کشور شده است.»
وي با
تاکيد بر اينکه سهم خيران مدرسه ساز از نضهت مدرسه سازي کشور 98 هزار
کلاس درس بوده است، متذکر ميشود: «علاوه بر اين تعداد کلاس درس،9 ميليون
و 800 هزار متر مربع فضاي آموزشي نيز به همت خيران احداث شده و به
بهره برداري رسيده است.»
رئيسي
با يادآوري اينکه 98 هزار کلاس درس ساخته شده از سوي خيران منجر به
توسعه زيربناي فضاهاي آموزشي بالغ بر يک ميليون و 300 هزار متر مربع
شده است، عنوان کرد: «در سال93حدود 920ميليارد تومان اعتبارات عمراني ملي
مصوب صرف نهضت مدرسه سازي کشور شد که در مجموع 89درصد اعتبارات عمراني
آموزش و پرورش را در برميگيرد.
اما مسئله مهم آن است که حدود 60درصد
هزينههاي مدرسه سازي کل کشور از سوي خيران پرداخته ميشود، حتي با وجود
آنکه89درصد اعتبارات عمراني صرف توسعه فضاهاي آموزشي کشور ميشود.»
حداقل25درصد مدارس تهران، خطرسازند
«بر
اساس آخرين آمار وزارت آموزش و پرورش، از مجموع61هزار کلاس درس استان
تهران،5025درصد استاندارد، حدود 50 درصد داراي استحکام نسبي و 25
درصد در بافت فرسوده قرار دارند و هر لحظه جان دانشآموزان را به خطر
مياندازند.»
اين خبر را داريوش ورناصري، مديرکل نوسازي مدارس استان تهران
درباره وضعيت مدارس شهرستانهاي استان تهران، اعلام
ميکند و ميافزايد: «در بررسيهاي صورت گرفته مشخص شده است که شمار مدارسي
که به طور کامل دچار فرسودگياند، به يک هزار و400واحد آموزشي ميرسد که
عمري بالاي 40 سال دارند و بيش از هر زمان ديگري خطرسازند.»
وي
با بيان اينکه در اين مدارس روزانه در دو نوبت، کلاسهاي درس داير ميشود،
به اين مهم اشاره ميکند که شمار دانشآموزاني که در اين مدارس درس
ميخوانند، بيش از 2 هزار محصل است. به دليل همين آمار قابل توجه است که
مسئولان آموزش و پرورش با آغاز به کار دولت يازدهم، بارها بحث فرسودگي
مدارس را مطرح کردهاند و تسريع در روند نوسازيها را در اولويت
برنامهريزيهاي آموزشي قرار دادهاند. هرچند که روند کند نوسازيها، ريشه
در نبود بودجه و امکانات لازمه ريشه دارد.
تخريب، لازمه استانداردسازي مدارس تهران
«در
حال حاضر 220 پروژه آموزشي، پرورشي و ورزشي با 2 هزار
و 600 کلاس درس در دست اجرا است که با بهرهبرداري از آن حدود 160هزار
دانشآموز در 2شيفت تحت پوشش قرار ميگيرد.» خبري خوش که به تازگي از سوي
علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش اعلام شده است و بر اين مهم تاکيد دارد
که پروژه ساخت مدارس جديد با سرعت در حال پيشروي است. اما آنچه همچنان
دغدغه مسئولان و کارشناسان حوزه آموزش و اولياست، کند بودن بهسازي و
نوسازي مدارس کنوني کشور است.
ورناصري ميگويد: «در حالت خوشبينانه
ميتوانيم بگوييم که نيمي از مدارس تهران از استحکام لازمه برخوردارند، اما
واقعيت اين است که 75 درصد مدارس استان تهران يا از استحکام نسبي
برخوردار نيستند يا نياز مبرم به مقاوم سازي دارند.
هرچند که حدود 25 درصد اين مدارس، عمرشان حتي از 50 سال نيز بيشتر است و نياز به تخريب و بازسازي دارند.» آنهم در شرايطي که 20 درصد از 520 هزار کلاس درسي مدارس کشور، خيرساز است. مسئله مهمي که نشان ميدهد، نقش خيران در ساخت و ساز کلاسهاي درس کشور بسيار مهم و اثرگذار است.»
از همين رو است که چشم اميد مدارس فرسوده کشور، به دستان پرمهر خيران دوخته شده است. خيراني که در سالهاي اخير، بيهيچ چشمداشتي، بخشي از ثروت خود را وقف تحصيل و ارتقا شاخصهاي علمي کشور کردهاند، هرچند که در سنوات گذشته بارها مورد بيمهري و کم توجهي نيز واقع شدهاند.سپید