کد خبر: ۳۷۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۰۱ آذر ۱۴۰۴ - 2025November 22

چرا بعضی از مسافران هواپیما بلیط‌های گران‌تر می‌خرند؟

کارشناسان معتقدند که خرید بلیط کلاس تجاری هواپیما، یک افزایش هزینه معقول در مقایسه با خرید بلیط کلاس اقتصادی است.

شفاآنلاین »عمومی» «جین لکی» بعد از پشت سر گذاشتن یک سرطان مغز و سینه، تصمیم گرفت که از این به بعد، پولهایش را صرف ولخرجی کند. در نتیجه، در سفر بعدی‌اش، بلیط کلاس تجاری هواپیما را رزرو کرد.

به گزارش شفاآنلاین او که از کیفیت بالایی خدمات هواپیما در قسمت تجاری بسیار راضی بوده، معتقد است که اگر یک بار با پرواز کلاس تجاری سفر کنید و طعم آن را بچشید، دیگر پرواز با کلاس اقتصادی تقریباً برایتان غیرممکن خواهد شد. لکی معتقد است که پرواز با کلاس تجاری برایش یک تجربه عالی بوده و دیدگاه او را به سفر تغییر داده است. او می‌گوید: «سفر سرطان، اهمیت زمان و استفاده بهینه از آن را به من یادآوری کرده است. واقعاً هیچ زمانی بهتر از حال نیست. زیرا فردا تضمین شده نیست».

قیمت معقول بلیط های کلاس تجاری هواپیما

بر اساس گزارش ایر کانادا، درآمد کابین‌های اقتصادی ممتاز در سه ماهه دوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، پنج درصد افزایش یافته است. سخنگوی وست‌جت نیز اعلام کرده است که این شرکت هواپیمایی رشد درآمد دو رقمی سالانه برای کابین‌های اقتصادی ممتاز و تجاری خود را تجربه کرده است.

کارشناسان معتقدند که خرید بلیط کلاس تجاری هواپیما، یک افزایش هزینه معقول در مقایسه با خرید بلیط کلاس اقتصادی است. همچنین در مقایسه با بعضی از هزینه‌های کلاس تجاری، پرداخت چنین هزینه‌ای برای خرید بلیط ممتاز خیلی هم عجیب به نظر نمی‌رسد.

بلیطهای کلاس تجاری هواپیما با قیمت بالاتری ارائه می‌شوند. یک صندلی کلاس تجاری معمولاً چهار تا پنج برابر بیشتر از کلاس اقتصادی هزینه دارد. در حالی که کرایه‌های کلاس اقتصادی ممتاز معمولا حدود دو برابر قیمت یک بلیط استاندارد هستند. با وجود این، قیمت‌ها ممکن است متفاوت باشند.

دلیل خرید بلیط کلاس تجاری هواپیما توسط مسافران چیست؟

به گفته کارشناسان، روندی به وجود آمده که طی آن، مسافران برای داشتن سفری راحت حاضرند هزینه بیشتری برای بلیط پرداخت ‌کنند. در همین راستا، به دلیل اینکه شرایط پرواز با بلیط اقتصادی بسیاری از خطوط هوایی بسیار نامطلوب شده است، افراد بیشتری تمایل به خرید بلیط های کلاس تجاری هواپیما پیدا کرده‌اند.

برای مثال، یکی از نگرانی‌های مسافران در هنگام سفر با کلاس اقتصادی همواره این است که آنها مجبور به تحویل دادن بارهای دستی‌شان شوند. حتی ممکن است پرواز بعدی را از دست بدهند و یا چمدان هایشان در قاره دیگری گیر بیفتد. بنابراین پرداخت هزینه اضافی برای پرواز، به بسیاری از مسافران سطح بالاتری از اعتماد به نفس، آسایش و لذت می‌دهد.

نداشتن فضای کافی در کلاس اقتصادی

مشکل دیگری که در زمینه پرواز با کلاس اقتصادی وجود دارد، این است که خطوط هوایی، در تلاش برای به حداکثر رساندن درآمدشان در هواپیماهای خود صندلی‌های بیشتری را جا داده‌اند. در نتیجه، مسافران باید برای داشتن مزایایی مانند فضای بیشتر برای گنجاندن پاهایشان بین صندلی‌ها و یا سفارش دادن یک فنجان قهوه، هزینه اضافی پرداخت کنند.

برای نمونه، در سال ۲۰۲۴، ایر کانادا امکان داشتن بار دستی را از بعضی پروازهای خود حذف کرد. یا مثلا قرار است که بعضی از صندلی‌های فوق‌العاده ارزان شرکت هواپیمایی وست جت، دیگر حتی قابلیت خم شدن هم نداشته باشند. تمام این موارد، پرواز با کلاس اقتصادی را برای مسافران روز به روز نامطلوب‌تر کرده است.

نقش رسانه‌ها در افزایش خرید بلیط کلاس تجاری توسط مسافران

به عقیده کارشناسان، بخشی از این روند رو به رشدی که برای داشتن سفر راحت‌تر ایجاد شده، در نتیجه فشار همسالان است و رسانه‌های اجتماعی هم در این زمینه نقش ایفا می‌کنند. در واقع، افراد با مشاهده کسانی که با کلاس تجاری یا ممتاز پرواز می‌کنند، تمایل پیدا می کنند که خودشان هم این تجربه را داشته باشند.

تاثیر قیمت‌گذاری پویا

به نظر می‌رسد که اخیراً مسافران تفریحی بیشتری به خرید بلیط کلاس اقتصادی ممتاز روی آورده‌اند. کارشناسان معتقدند که بخش زیادی از این فشار ناشی از قیمت‌گذاری پویا است، که در آن خطوط هوایی قیمت بلیط را به صورت لحظه ای و بر اساس عواملی مانند تقاضا و زمان رزرو تنظیم می‌کنند تا درآمد خود را به حداکثر برسانند. در نتیجه، ممکن است در این فرآیند، قیمت بلیط اقتصادی ممتاز ارزان‌تر از بلیط اقتصادی شود.

کسب سود خطوط هواپیمایی در پرواز کلاس تجاری

خطوط هوایی از صندلی‌های کلاس تجاری پول بیشتری به دست می‌آورند. برای خطوط هوایی، یک صندلی خالی به معنای هدر رفتن پول است. بنابراین آنها همیشه به دنبال راه‌هایی برای به حداکثر رساندن درآمدشان هستند. اگر این شرکت‌ها بتوانند مسافری را که احتمالاً بلیط ارزان رزرو کرده‌ است، متقاعد کنند که یک صندلی با کیفیت بالاتر را بخرد، حالا یک صندلی در کلاس اقتصادی خالی می‌شود که مسافر دیگری می‌تواند آن را خریداری کند.

به همین دلیل است که خطوط هوایی سعی کرده‌اند با ارائه مشوق‌هایی در فرآیند رزرو بلیط، مردم را به ارتقاء صندلی‌هایشان ترغیب کنند. برای مثال، بعضی از شرکت‌های هواپیمایی وست‌جت به مشتریان این امکان را می‌دهند که چند روز قبل از پرواز، برای صندلی خود پیشنهاد قیمت بدهند یا چند ساعت قبل از برخاستن هواپیما، در یک حراجی آنلاین شرکت کنند تا شانس نشستن در ردیف جلو را داشته باشند. زمانی که مسافری در این روند شانس برنده شدن پیدا کند، احتمالا دوباره آن را امتحان خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، انتظار می‌رود که در آینده، گروه خاصی از ولخرجان، هنگام انتخاب نحوه خرج کردن درآمدشان، همچنان بیشتر برای سفر هزینه کنند. البته این مساله بسته به نوع شخصیت مسافران هم دارد.

برچسب ها: کانادا
نظرات بینندگان