شفاآنلاین »عمومی» این روزها، فضای آموزش متوسطه، بهجای پرورش استعدادها در مسیر نیازهای استراتژیک کشور، تحتتأثیر تبلیغات سودآور و زنجیرهای از کسبوکارها، تنها بهروی دو یا سه رشته پولساز متمرکز شده است، نتیجه این مهندسی ذائقه، ایجاد تقاضای مصنوعی برای رشتههایی نظیر پزشکی است که ظرفیت جذب و زیرساختهای ملی ما را به ورطه نابودی میکشاند، در حالی که رشتههای حیاتی مانند ریاضی و علوم پایه، متأسفانه داوطلبانی رو به زوال دارند.
به گزارش شفاآنلاین برای واکاوی این ساختار مخرب که منجر به خروج میلیونها دلار ارز و تخلیه مغزهای جوان از بطن نظام علمی کشور میشود، بهسراغ «محمد محمدی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیرکل سابق بورس و اعزام دانشجویان» رفتیم. در ادامه نظر ایشان را میخوانید.
محمد محمدی مسعودی، مدیرکل سابق بورس و اعزام دانشجویان گفت: در روسیه حدود ۹ هزار دانشجو داریم که از میان آنها، ۸۷۰۰ نفر در سه رشتهی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند و فقط حدود ۳۰۰ نفر در سایر رشتهها تحصیل میکنند. چین نیز بعد از کرونا درهایش را باز کرد و به شدت دانشجویان ما در این سه رشته را جذب کرده است، یعنی تقریباً اکثریت مطلق به این رشتهها میروند که خود این روند بهشدت در حال افزایش است و بسیار خطرناک است.
او افزود: در میان دانشجویان ایرانی در چین، موارد خودکشی گزارش شده؛ در روسیه نیز اتفاقات ناگواری داشتیم که از طریق سفارت و رایزنیها گزارش شده است.
او افزود: گاهی خانوادههای روستایی و کشاورز مجبور شدند برای پرداخت هزینهی تحصیل فرزندشان در خارج، زمین یا خانه خود را بفروشند. آنها شاید سال اول را حمایت مالی کنند، اما در ادامه توان آن ندارند و فرزندشان راه پیشرفت روشنی پیشرو نخواهد داشت. این افراد بعضاً گرفتار باندهای مواد مخدر، مافیای قاچاق انسان یا رفتارهای خطرناک در کشور محل اقامت میشوند./فرارو