
شفاآنلاین »سلامت» اخبار رسمی و تائید شده، حاکی از این است فقط در نخستین ماه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید،۴ دانش آموز بنا به دلایل مختلف در مناطق مختلف کشورمان جان خود را از دست داده اند. همچنین پیش از ظهر دیروز دوشنبه ١٢ آبان ماه، دانشآموز ۱۷ سالهای به نام امیرحسین سیستانی، پایه یازدهم رشته ریاضی مدرسه غیرانتفاعی استاد شهریار شهرستان زرند، هنگام ورزش در سالن ورزشی ۲۲ بهمن این شهر جان باخت.
به گزارش شفاآنلاین از ابتدای سال تحصیلی جدید تاکنون، اخبار تاسفباری از مرگ ۵ دانش آموز ناشی عوامل مختلف و همچنین تنبیه بدنی شمار دیگری محصل، رسانه ای شده است که حساسیت این موضوع ایجاب میکند مسئولان ذیربط در وزارت آموزش و پرورش با شناسایی علت حوادث تلخ ،از تکرار آن جلوگیری کنند.
تجربه وقوع حوادث در کشورمان نشان داده است که متاسفانه نه فقط در حوزه آموزش، بلکه در انواع و اقسام حوادث اعم از طبیعی و غیرطبیعی نظیر ریزش معدن و سیلاب و زلزله، تمهیدات جدید برای جلوگیری از تکرار آن اتخاذ و اجرایی نمی شود و پرونده اینگونه حوادث فقط با دستور ویژه قضایی و یا پلیسی بسته میشود؛ بدون این که ریشه یابی لازم انجام شود.
اخبار رسمی و تائید شده، حاکی از این است فقط در نخستین ماه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید،۴ دانش آموز بنا به دلایل مختلف در مناطق مختلف کشورمان جان خود را از دست داده اند. همچنین پیش از ظهر دیروز دوشنبه ١٢ آبان ماه، دانشآموز ۱۷ سالهای به نام امیرحسین سیستانی، پایه یازدهم رشته ریاضی مدرسه غیرانتفاعی استاد شهریار شهرستان زرند، هنگام ورزش در سالن ورزشی ۲۲ بهمن این شهر جان باخت.
مرگهای ناگهانی یاد شده این موضوع میطلبد آموزش و پرورش و مقام عالی این وزارتخانه تدابیر لازم را برای شناسایی عوامل آن به کار گیرد اما متاسفانه انجام این مهم تاکنون محقق نشده یا حداقل اطلاع رسانی نسبت به آن انجام نگرفته است.
از سویی دیگر انتشار تصاویری از تنبیهبدنی دانشآموزان، این سئوال را مطرح کرده است که چرا تناسبی بین مجازات متخلفان و تخلف وجود ندارد و برخی معلمان و مدیران مدارس به راحتی به خود اجازه میدهند به خاطر شیطنتهای کودکان و نوجوانان، آنها را مورد ضربوجرح قرار دهند.
به طور حتم اگر تاکنون اندک معلمان متخلف با مجازات درخوری مواجه میشدند، دیگر هیچ یک از کارکنان مدارس جرأت اجازه شکستن اعضای بدن هیچ دانش آموزی را نداشتند !
خبر مرگ ناگهانی۵ دانشآموز در زنجان، شیراز، مشهد و ایلام و زرند طی ماه نخست سال تحصیلی جدید و همچنین دیروز(زرند)، زنگ خطر سلامت جسمی و روحی روانی دانشآموزان را به صدا درآورده است.
سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵هنوز به نیمه مهر نرسیده بود که خبرهای تلخی یکی پس از دیگری منتشر شد، از زنجان تا شیراز و مشهد و ایلام، ۴ خانواده داغدار شدند و افکار عمومی با پرسشهایی درباره سلامت فرزندان در مدارس مواجه شد.
۹مهر، دانشآموز مقطع اول متوسطه در روستای سهرین زنجان پس از تنبیه بدنی و اجبار به دویدن مکرر، دچار ایست قلبی شد و جان باخت.چند روز بعد، ۱۲مهر، دانشآموز پایه ششم در شیراز، پس از توبیخ در خانه به زندگی خود پایان داد.
۲۱مهر، هم دانشآموز ۹ ساله مشهدی در کلاس دچار عارضه قلبی شد و جانش را از دست داد و سرانجام ۳ آبان، خبر مرگ ناگهانی دانشآموز ۹ سالهای در ایلام در زنگ تفریح منتشر شد.
۵ واقعه یاد شده در فاصلهای حدود ۴۲ روز سال تحصیلی جدید، نه صرفاً آمارهایی تلخ، بلکه شرایط سلامت جسمی و روانی دانشآموزان، میزان آگاهی و آمادگی مدارس برای واکنش سریع و همچنین چگونگی ارتباط میان خانه و مدرسه در اطلاعرسانی وضعیت جسمی دانشآموزان را نشانهگذاری میکند. مرگ در مدرسه، هرچند ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما تکرار آن در مدت کوتاه، ضرورت بازنگری در سازوکارهای مراقبت بهداشتی، روحی روانی و آموزشی را گوشزد میکند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با ایسنا ترجیح داد فقط به موضوع مرگ یکی از دانش آموزان بر اثر ایست قلبی اشاره کند و به موارد دیگر اشاره نکند.
علی فرهادی، گفت: در مواردی اتفاقاتی در مدرسه رخ میدهد و دانشآموز دچار عارضه میشود که ممکن است به دلیل ضعف یا بیماری قلبی و زمینهای باشد. آموزش و پرورش نمیتواند تحرک را از دانشآموزان بگیرد، اما خانوادهها باید هنگام ثبتنام، هرگونه عارضه یا بیماری خاص فرزندشان را به مدیر یا مسئول بهداشت مدرسه اعلام کنند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: فرمی برای این منظور داریم تا اگر ولی دانشآموزی از نارسایی قلبی، کلیوی یا بیماری خاصی اطلاع دارد، آن را اعلام کند تا مسئولان مدرسه، از مدیر و معاون گرفته تا معلم ورزش ، از وضعیت دانشآموز مطلع باشند و مراقبت لازم صورت گیرد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت همکاری خانوادهها بیان کرد: اگر والدین در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند، مدرسه نه فقط همکاری میکند بلکه استقبال هم میکند. معلم به اندازه پدر و مادر برای دانشآموز دلسوز است؛ زیرا از نظر دینی و اخلاقی، معلم، پدر و مادر دوم دانشآموز بهشمار میرود.
فرهادی ادامه داد: زمانی که خانوادهها هیچ اطلاعاتی از وضعیت جسمی فرزندشان اعلام نمیکنند و دانشآموز در محیط مدرسه فعالیت بدنی دارد و دچار مشکل قلبی میشود، مسئولیتها پیچیدهتر میشود، بنابراین همه چیز از خانواده آغاز میشود و اطلاعرسانی بهموقع، نخستین گام در پیشگیری از چنین حوادثی است.
سخنگوی وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه آموزش و پرورش سلامت دانشآموز را در زمره اولویتهای نخست خود و حتی مهمتر از امر آموزش میداند اظهارکرد: تمامی ارکان و زیرساختها از جمله وجود مدارس ایمن، سیستمهای استاندارد سرمایش و گرمایش، فضای آموزشی مناسب و پلههای استاندارد، همگی برای حفظ سلامت دانشآموزان و پیشگیری از بروز خطر طراحی و پیگیری میشوند.