شفاآنلاین »عمومی» یک پرواز خطوط هوایی ایر کانادا روژ حامل ۸۹ مسافر، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بینالمللی پیرسون تورنتو، به دلیل بروز نقص جدی در سیستم هیدرولیک، مجبور به بازگشت و فرود اضطراری شد. فرود اضطراری ایرباس A319 در فرودگاه پیرسون که در تاریخ اول اکتبر رخ داد، بار دیگر بر اهمیت پروتکلهای ایمنی و عملکرد حرفهای خدمه پرواز تأکید کرد.
به گزارش شفاآنلاین جزئیات این رخداد به سرعت در فضای مجازی منتشر شد، به ویژه پس از آنکه یک کانال هوانوردی در یوتیوب به نام You can see ATC ویدیویی مستند حاوی مکالمات ضبط شده میان خلبانان و کنترلکنندگان ترافیک هوایی (ATC) را منتشر کرد.
هواپیمای مورد نظر، یک ایرباس مدل A319، با شماره پرواز ROU1711، سفر خود را به مقصد فرودگاه بینالمللی نیواورلئان در ساعت ۹ صبح از پیرسون آغاز کرده بود. با این حال، مدت کوتاهی پس از جدا شدن از زمین، خدمه پرواز متوجه بروز مشکل مکانیکی شدند.
خلبانان بلافاصله نقص در سیستم هیدرولیک را گزارش دادند و صعود هواپیما در ارتفاع ۷۰۰۰ پایی متوقف شد. خدمه پرواز درخواست کردند تا برای بررسی وضعیت، در نزدیکی فرودگاه پیرسون باقی بمانند. خلبان به کنترلکنندگان ترافیک هوایی اعلام کرد: «ما با مشکل سیستم هیدرولیک مواجه هستیم. ممکن است به تورنتو بازگردیم.»
فرود اضطراری در فرودگاه پیرسون و درخواست برای ماندن در حریم هوایی فرودگاه، نشاندهنده هوشیاری خدمه و آمادگی آنها برای مدیریت یک وضعیت غیرعادی بود.
چند دقیقه پس از گزارش اولیه، خدمه پرواز هواپیمای ایرباس A319 وضعیت اضطراری PAN-PAN را اعلام کردند. همچنین رسماً درخواست بازگشت به فرودگاه پیرسون را مطرح کردند. آنها به طور خاص خواستار دریافت مجوز فرود در طولانیترین باند فرودگاه شدند تا حداکثر حاشیه ایمنی را برای فرودی که احتمالاً سخت خواهد بود، فراهم کنند.
واژه PAN-PAN در ارتباطات ناوبری، نشاندهنده یک وضعیت فوری در کشتی یا هواپیما است. استفاده از این کد معمولاً زمانی صورت میگیرد که وضعیت پیش آمده جدی است. اما این کد برخلاف کد معروف و اضطراریتر Mayday که حاکی از خطر فوری برای جان انسانهاست، خطر جانی آنی وجود ندارد.
خلبان در تماس رسمی خود به ATC گفت: «مایلم این را رسمی کنم: «ما فشار هیدرولیک سبز را از دست دادهایم. به تورنتو بازخواهیم گشت. حدود ۲۰ دقیقه برای اجرای برخی چکلیستها و محاسبات عملکرد نیاز داریم.»
سپس خدمه، اطلاعات حیاتی پرواز را تأیید کردند: ۸۹ مسافر، هشت تُن سوخت و عدم وجود مواد خطرناک در هواپیما.
پس از اعلام وضعیت اضطراری، هواپیما برای مصرف سوخت و اجرای چکلیستهای مربوط به نقص هیدرولیک، چندین بار بر فراز مناطق میسیساگا و برامپتون به چرخش ادامه داد. سرانجام، پرواز ROU1711 در ساعت ۱۰:۰۵ صبح، یعنی حدود یک ساعت پس از برخاستن، با موفقیت روی باند ۰۵ فرودگاه پیرسون به زمین نشست.
با این حال، به دلیل نقص در سیستم هیدرولیک که به احتمال زیاد منجر به از دست رفتن قابلیت فرمانپذیری چرخهای دماغه شده بود، هواپیما قادر به حرکت مستقل روی زمین نبود. در نتیجه، ایرباس A319 حدود ۳۳ دقیقه روی باند فرودگاه متوقف ماند تا تیمهای عملیاتی فرودگاه خود را به محل رسانده و با استفاده از یدککشهای ویژه، هواپیمای از کار افتاده را به سمت گیت هدایت کنند.
مکالمات ضبط شده بین خلبان و کنترلکنندگان ترافیک هوایی به سرعت هزاران بازدیدکننده جلب کرد. بسیاری از کاربران، آرامش و حرفهایگری خارقالعاده خدمه و ATC را ستایش کردند.
یکی از کاربران در رابطه با فرود اضطراری ایرباس A319 در فرودگاه پیرسون در شبکه مجازی نوشت: «ارتباطات فوقالعاده واضح و حرفهای. هم خلبان و هم کنترلر با وضوح صحبت کردند. همچنین تمام اطلاعات درست را در اختیار یکدیگر قرار دادند. باعث میشود از خود بپرسید چرا هر تعاملی نمیتواند به این شکل باشد.»
کاربر دیگری فرود اضطراری ایرباس A319 در فرودگاه پیرسون را «یک نمونه درسی از نحوه مدیریت یک موقعیت» توصیف کرد.
این ستایشها بر نقش حیاتی آموزش مناسب و حفظ آرامش در شرایط پر استرس تأکید دارد، عاملی که سلامت ۸۹ مسافر را در این پرواز تضمین کرد. وبسایت خبری بلاگتو اعلام کرده است که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت دقیق نقص فنی ایرباس A319، با ایر کانادا تماس گرفته است.