شفاآنلاین»سلامت» اساسنامه مدرسه مجازی با امضای وزیر آموزش و پرورش، به منظور نهادینه کردن عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت ابلاغ شد. هدف مدرسه مجازی بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین مبتنی بر نظام معیار اسلامی با تأکید بر اصل اولویت آموزشهای حضوری است.البته این به معنی برگزاری همه کلاسهای درس در بستر آنلاین نیست. معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش این اساسنامه را مختص گروه خاصی از محصلان میداند و تأکید دارد همه دانشآموزان باید در مدرسه حضور داشته باشند مگر چهار گروه خاص از محصلان که مدرسه مجازی برای آنها راهاندازی شده است. موسیالرضا کفاش درباره هدف راهاندازی «مدرسه مجازی» میگوید: «در جهان امروز موضوع فناوریهای جدید و استفاده از ابزارهای فناوری جزو جداییناپذیر زندگی همه مردم است. علاوه بر این، بستر مجازی برای آموزش و پرورش یک ضرورت است، زیرا در زمانی که به هر دلیلی امکان حضور فیزیکی دانشآموزان در کلاس درس فراهم نبوده، استفاده از آموزشهای مجازی به ما کمک کرده و کار تعلیم و تربیت بهرغم مسائل و مشکلات ادامه داشته است.»
به گزارش شفاآنلاین: آموزش حضوری برای آموزش و پرورش همیشه اولویت دارد، کفاش با تأکید بر این موضوع میگوید: «همیشه آموزش حضوری مهمتر است، در حال حاضر نیز مدارس ما میتوانند در کنار آموزشهای حضوری از بستر مجازی برای فرآیند تکمیل آموزش استفاده کنند. اما اساسنامه مدرسه مجازی در راستای نهادینه کردن عدالت آموزشی، تربیتی، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت با بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین است. این اساسنامه مخاطبهای خاص خود را دارد، اما تأکید میکنم مدارس ما کماکان روال قبلی خود را دارند و دانشآموزان باید در مدرسه حضور داشته باشند.»
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تنظیم اساسنامه مدرسه مجازی میگوید: «اساسنامه مدرسه مجازی تنظیم شده که نشان میدهد، مدرسه مجازی فقط برای گروه خاصی از محصلان است؛ یک گروه خارجیان علاقهمند به تحصیل در نظام جمهوری اسلامی هستند. گروه دوم ایرانیان خارج از کشور هستند که امکان دسترسی به مدرسه و کلاس درس برای آنها مهیا نیست. سومین گروه اتباع خارجی هستند که میخواهند در نظام جمهوری اسلامی تحصیل کنند. گروه آخری که میتوانند از مدرسه مجازی استفاده کنند بازماندگان از تحصیل هستند. آموزش و پرورش تلاش دارد به هر نحوی دانشآموزان بازمانده از تحصیل را به چرخه آموزش برگرداند. ممکن است برخی از کودکان بازمانده از تحصیل، امکان حضور در کلاس درس را نداشته باشند، برای همین شرایط آموزش مجازی را برای آنها فراهم میکنیم. برخی از کودکان بازمانده از تحصیل مسئول خرج و مخارج خانواده هستند از این رو دولت جمهوری اسلامی موظف است امکانات و شرایط لازم را برای این دانشآموزان حتی به صورت مجازی فراهم کند. یک گروه دیگر از بازماندگان، بزرگسالان هستند که بیش از 18 سال سن دارند.»
او با تأکید بر اینکه ما بنا نداریم مدارس را مجازی کنیم، میگوید: «دانشآموزان لازم التعلیم ما باید در مدرسه حضور پیدا کنند، این مدرسه مجازی برای دانشآموزان لازم التعلیمی است که امکان حضور در مدرسه و کلاس درس را ندارند، سایر دانشآموزان باید به مدرسه بروند.»
کفاش در پاسخ به این سؤال که مدرسه مجازی در چه بستری به دانشآموزان ارائه میشود؟ میگوید: «اولویت ما شبکه دانشآموزی شاد است، البته ممکن است در آینده شبکههای دیگری هم بتوانند تأیید آموزش و پرورش را دریافت کنند اما اکنون اولویت با شبکه شاد است زیرا این شبکه ظرفیتهای زیادی دارد.»
آموزش و پرورش هزینه دانشآموزان لازم التعلیم را میدهد
اما نکته مهم این است که دانشآموزان بازمانده از تحصیل عموماً از دهکهای پایین جامعه هستند و برای شرکت در مدرسه مجازی به گوشی تلفن همراه، تبلت و اینترنت نیاز دارند. در این شرایط آموزش و پروش چه اقداماتی انجام میدهد؟ معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال میگوید: «ما تمام اطلاعات دانشآموزان بازمانده از تحصیل را داریم، بر همین اساس طبق ماده ۱۰ این اساسنامه وزارت آموزش و پرورش موظف است سرانه و تمام هزینههای دانشآموزان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل را تأمین کند.علاوه بر این باید، بودجه سالانه برای تهیه ابزار الکترونیکی و ارتباطی، از جمله رایانه، تبلت، بستهها و نرمافزارهای آموزشی برای دانشآموزان بیبضاعت با اولویت مناطق کمتر برخوردار روستایی مرزی و عشایری، در لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شود. ما صراحتاً در این تبصره تأکید داریم باید در بودجه سالانه برای دانشآموزان کم بضاعت، امکانات لازم و تجهیزات پیشبینی شود.»
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این اساسنامه چه زمانی اجرا خواهد شد، میگوید: «اساسنامه «مدرسه مجازی» تصویب شده و به امضای رئیسجمهوری رسیده، در حال حاضر هم وزارت آموزش و پرورش آن را ابلاغ کرده و به معاونتهای ذیربط داده تا آن را اجرا کنند. اما به هر حال اجرای آن نیازمند تمهیدات است، یکی از این تمهیدات تدوین یک شیوهنامه است و در آن شیوهنامه باید ساختار سازمانی، تیم پشتیبانی فنی، ارزیابی و خدمات مشاورهای در نظر گرفته شود.»