کد خبر: ۳۶۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025May 20

زیبایی عاریه‌ای با شیر بز و الاغ!

استفاده خودسرانه از محصولات مراقبت پوست در هر فردی متفاوت است و کرم‌هایی با ترکیبات عجیب و تبلیغات اغراق‌آمیز بیشتر تبلیغ هستند تا درمان؛ انتخاب درست و مداوم استفاده کردن از یک محصول، مهم‌تر از تنوع محصولات است.

شفاانلاین»سلامت بدون توجه به جمعیت انبوه مسافران چرخ دستی بزرگش را وارد واگن مترو می‎کند و با «سلام خوشگل خانم‎ها» به جلب توجه می پردازد تا آنچه را که امروز برای فروش آورده، معرفی کند. یک روز از کرم‎های معجزگر و جوان‎ساز می‎شنویم، روز دیگر صابون‎های موسوم به تریاکی که از بین برنده جای جوش و لک هستند! امروز هم طوری با آب و تاب از تأثیر کرم شیر الاغ و بز می‎گوید که افراد ترغیب می‎شوند، حتی برای یک بار هم که شده از این درمان پوستی ارزان‌قیمت جا نمانند. از مسافران می‌خواهند که برای نمونه از کرم روی پوست‎شان استفاده کنند و تأثیر قطعی آن را به چشم ببینند. یعنی بدون توجه به نوع پوست یک نسخه را به همه توصیه می‎کنند. اما به گفته متخصصان پوست هر تبلیغی نشانه‌ اثرگذاری نیست.

به گزارش شفاآنلاین استفاده خودسرانه از محصولات مراقبت پوست در هر فردی متفاوت است و کرم‌هایی با ترکیبات عجیب و تبلیغات اغراق‌آمیز بیشتر تبلیغ هستند تا درمان؛ انتخاب درست و مداوم استفاده کردن از یک محصول، مهم‌تر از تنوع محصولات است.
دکتر عباس دهقانی؛ متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تبلیغات محصولات پوستی که توسط دستفروشان مترو و بعضی از بلاگرها انجام می‎شود، می‎گوید: «متأسفانه بسیاری از این محصولات نه‌تنها پایه علمی ندارند، بلکه ترکیبات‌شان مشخص نیست و می‌توانند باعث حساسیت، التهاب یا حتی لک‌های پوستی شوند. روشن کردن پوست اگر هم قرار باشد انجام شود، باید تحت نظر پزشک و با محصولات استاندارد و مطمئن باشد. تبلیغات فضای مجازی بیشتر با هدف فروش است، نه درمان واقعی.»
جنس پوست در هر فردی متفاوت است و برای رسیدگی به آن باید بر اساس نوع پوست از محصولاتی که از طرف متخصص تجویز می شود، استفاده کرد، اما آنچه امروز در فضای مجازی به‌وفور دیده می‎شود، تجویز محصولات پوستی، سفیدکننده‎ها و... از طرف بلاگرهاست یعنی پیچیدن یک نسخه برای همه! دکتر دهقانی توضیح می‎دهد: «درمانی که برای یک نفر مفید است، ممکن است برای فرد دیگر مضر باشد. پوست افراد متفاوت است و هر نوع کرمی باید متناسب با نوع پوست، سن و شرایط خاص هر فرد تجویز شود. استفاده خودسرانه ممکن است باعث لک، آکنه، خشکی یا تحریک پوستی شود. کرم‌های شیر الاغ و شیر بز بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و اثراتشان علمی و مستند نیست. بعضی از این مواد ممکن است به پوست آسیب بزنند یا حاوی ترکیبات غیرمجاز و حتی کورتیکواسترویید باشند. کورتیکواستروییدها ممکن است در ابتدا باعث بهبود ظاهری شود، اما بدون تجویز پزشک در بلندمدت آسیب‌های جدی به پوست وارد می‌کند. توصیه می‌کنم مردم فریب اسم‌های عجیب و تبلیغات اغراق‌آمیز را نخورند.»
به گفته این استاد دانشگاه، یک روتین ساده ولی مؤثر شامل شست‌و‌شوی صورت با شوینده مناسب نوع پوست، استفاده از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب روزانه است. نیازی به استفاده از محصولات مختلف نیست، بلکه مداومت و انتخاب درست مهم است.
ماسک‌های پارچه‌ای با طعم‌های مختلف که گاهی فله‎ای آن در بازار‎روزها هم موجود است، جزو روتین پوستی بلاگرها شده که استفاده از آن می‌تواند حس خوبی در افراد ایجاد کند، دکتر دهقان در رابطه با تأثیر این نوع ماسک‎ها بیان می‎کند: «بیشتر این ماسک‌ها تأثیر موقتی و سطحی دارند و باعث حس خنکی یا نرمی پوست می‌شوند. اثر روانی آنها بیشتر از اثر واقعی‌شان است. البته ضرری هم ندارند، ولی برای درمان جوش یا لک بهتر است از محصولات تخصصی استفاده شود.»
 
جوان‎سازی پوست با کلروفیل!
کلروفیل نوشیدنی که این روزها توسط بلاگرها بسیار تبلیغ می‎شود، با این تعریف که نوشیدن آن سبب شادابی پوست خواهد شد! موضوعی که دکتر دهقان در رابطه با آن می‎گوید: «کلروفیل در گیاهان وجود دارد و حاوی آنتی‌اکسیدان است، اما مدرک علمی و قطعی وجود ندارد که نوشیدن آن باعث شادابی یا جوانی پوست شود. ممکن است تأثیرات محدودی در افزایش انرژی عمومی بدن داشته باشد، ولی نمی‌توان آن را به‌عنوان درمان یا مکمل زیبایی مؤثر دانست. جدا از این تبلیغات، اکنون کانال‎ها و سایت‎ها محصولات بیومیمتیک را تبلیغ می‎کنند. این محصولات با هدف تقلید عملکرد طبیعی پوست ساخته شده‌اند و اگر از برندهای معتبر و علمی باشند، می‌توانند تا حدی در جوان‌سازی پوست مؤثر باشند. اما نباید انتظار معجزه داشت. بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که این محصولات همراه با سبک زندگی سالم و مراقبت‌های درست پوستی استفاده شوند.»
 
این ترکیبات برای مو معجزه می‎کنند!
غیر از خوددرمانی‎های پوستی و تبلیغ محصولات بی‎اثر، یکی ‎دیگر از روش‎های جذب فالوور این روزها ارائه درمان‎های خانگی برای رویش مجدد مو، جلوگیری از ریزش مو یا اغراق‌آمیزتر آن درمان طاسی است. برخی بلاگرها محصولات گیاهی یا ترکیبات خاصی را برای درمان ریزش مو معرفی می‌کنند، مثلاً جوشاندن مواد طبیعی و اسپری آن روی سر، اما استفاده از این محصولات هر چند گیاهی، چقدر پایه علمی دارد؟ این متخصص پوست و مو درباره تبلیغات اغراق‌آمیز درمان طاسی می‎گوید: «بیشتر این ترکیبات پایه علمی ندارند. تاکنون هیچ ترکیب گیاهی اثبات‌شده‌ای که بتواند طاسی را درمان کند یا مو را مجدد برویاند، معرفی نشده است. ریزش مو علل مختلفی دارد و درمان آن هم باید تخصصی باشد. برخی گیاهان ممکن است اثر ضدالتهاب داشته باشند، اما درمان قطعی نیستند.»

 

برچسب ها: محصولات زیبایی
نظرات بینندگان