وی در ادامه با اشاره با آمار تماسهای مردمی با اورژانس کشور افزود: به طور تقریبی با اورژانس کشور 12 هزار تماس گرفته میشود که از این تعداد فقط 4 هزار تماس با مرکز اورژانس مرتبط است. در حال حاضر مردم ما هنوز اورژانس و اهمیت آن را نمیشناسند. از این رو برای کاهش تماسهای مردمی که نیازی به ارائه خدمات اورژانس ندارند، رادیو سلامت میتواند نقش مهمی داشته باشد و فرهنگ تماس با 115 را نهادینه کند. همچنین، فرهنگ صبر و تحمل بیماران و همراهان آنها به ویژه در اورژانسهای بیمارستانی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که رسانه ملی میتواند در این زمینه اقدام به برنامه سازی کند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی با بیان اینکه رادیو سلامت میتواند در تغییر نگرش مردم نسبت به فعالیتهای مرکز اورژانس کشور کمک کننده باشد، ادامه داد: اگر در هنگام طوفان مردم میدانستند که نباید از منزل خارج شوند، شاید خسارتهای کم تری داشتیم. از این رو برای پیشگیری از حوادث میتوانیم از توان این شبکه رادیویی بهره بگیریم. همکاری صدا و سیما به عنوان رسانه ملی با اورژانس نباید به ارائه اخبار و رویدادها اختصاص یابد بلکه میتوانیم با برنامه سازیهای جذاب همچون بیان خاطرات از زمان امداد رسانی به هموطنان، حضور کارشناسان در برنامههای رادیویی و طرح و اجرای مسابقه برای فرهنگ سازی و کاهش خسارات گام های موثری برداریم؛ چرا که رسانه تاثیر زیادی بر افکار عمومی دارد.
همچنین، علیرضا بهفر مدیر شبکه رادیویی سلامت و دبیر شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدای رسانه ملی در این نشست با اشاره به اینکه امواج رادیو سلامت در سراسر کشور به صورت 24 ساعته قابل دریافت است، گفت: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، گروههای برنامه ساز شبکه رادیویی سلامت در حوزه های سلامت روان و خانواده، سلامت معنوی و سبک زندگی سالم، سلامت اجتماعی، سلامت جسم و پیشگیری و سلامت و تفریحات تشکیل و هر کدام با توجه به رویکرد و اهداف خود در قالب های مختلف کارشناسی، گزارش، نمایش، طنز، مسابقه و غیره اقدام به برنامه سازی میکنند.
وی در ادامه افزود: برای اثر گزاری بیشتر پیامهای ارائه شده به شنوندگان صدای دانش، نشاط و آرامش تلاش شده است تا پیامها به صورت غیرمستقیم در قالبهای شاد چون نمایش، مسابقه و ... به مخاطبان انتقال یابد تا ماندگاری و تاثیرگزاری موثری داشته باشد. برای اینکه بخواهیم دانش را تبدیل به باور کنیم، باید رسانهها پیامهای آموزشی را به طُرق مختلف و برنامههای شاد و هیجانی به مخاطبان ارائه کنند و این برنامهها به صورت گذرا نباشد؛ بلکه مداوم و مستمر در طول سال برای گروههای هدف تولید و پخش شوند که این امر مستلزم همکاری بیشتر این دو سازمان است.
در این نشست جعفر میعادفر معاون اجرایی مرکز، حسن واعظی رئیس اداره اورژانس بیمارستانی، حسن نوری رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی از مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی، و محمد رضا ابراهیمی مدیر روابط عمومی و مشاور مدیر شبکه رادیویی سلامت، سید سعید مجید زنوزی مدیرگروه سلامت جسم و پیشگیری، جمشید یزدانی مدیر گروه سلامت و تفریحات، حسین ماکنعلی مدیر گروه سلامت اجتماعی، مهناز خرمرودی مدیرگروه سلامت روان و خانواده، و حسن آقاجانی مدیرگروه سلامت معنوی و سبک زندگی سالم شبکه رادیویی سلامت به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.