شفا آنلاین-اول گفته شد ۴درصد و بعد تصحیح شد: ۴دهمدرصد. خبر را دیروز علیرضا جزینی، قائممقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: ۴درصد دانشآموزان حداقل یک بار «شیشه» مصرف کردهاند.
به گزارش شفا آنلاین،او این آمار را براساس آمار شیوعشناسی سال ۹۰
اعلام کرد؛ آماری که نشان میدهد ۴درصد دانش آموزان که اغلب در سن ۱۶ تا
۱۷سالگی قرار دارند یکبار محرک شیشه مصرف کردهاند که بیشتر این مصرف مواد
مربوط به شب امتحان است و این یعنی از بین ۱۲میلیون دانشآموز ایرانی،
۴۸۰هزار نفر، مصرف ماده مخدر «شیشه» را تجربه کردهاند. این نخستینبار
است که یک نهاد رسمی، آمارهای رسمی را درباره مصرف مواد میان دانشآموزان
اعلام میکند؛ موضوعی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش و دیگر سازمانهای
مرتبط یا سعی کردهاند حرفی درباره آن نزنند یا آن را تکذیب کنند یا حرف
زدن درباره آن را به وقت دیگری موکول کنند. دیروز اما چند ساعت بعد از
انتشار سخنان صریح قائممقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مصرف
موادمخدر بین دانشآموزان بود که فکس خبرگزاریها و سایتهای خبری یکییکی
به کار افتادند و برگهای را دریافت کردند که روی آن نوشته شده بود: «به
آگاهی میرساند در نشست خبری دکتر جزینی، قائممقام دبیرکل ستاد مبارزه با
موادمخدر شمار دانشآموزانی که حداقل یکبار ماده محرک شیشه را تجربه
کردهاند، ۴درصد اعلام شده اما رقم ۴دهمدرصد صحیح است که به اشتباه
۴درصد عنوان شده است.» بعد از انتشار این اصلاحیه، مسئولان آموزش و پرورش
مانند معاون سلامت و تربیتبدنی وزیر، گفتند
حالا که این آمار اصلاح شده، در اینباره حرفی نمیزنند. اما جزینی دیروز
حرفهایی دیگر هم داشته که ستاد مبارزه با موادمخدر آنها را تکذیب نکرده؛
حرفهایی که باز هم درباره مصرف موادهای محرک و البته روانگردان میان
دانشآموزان و دانشجویان ایرانی است: «طبق آمار شیوع شناسی سال ۹۰،
۱.۱درصد دانشآموزان قرص اکستازی مصرف کردهاند. تهوع، بیهوشی، سکتههای
مغزی و قلبی و افسردگی نیز از عوارض مصرف مواد محرک در شبهای امتحانی است
که گزارش شده است.» او با هشدار نسبت به مصرف سیگار و قلیان بین
دانشآموزان گفته است: «خطر ابتلای دانشآموزان پسر نسبت به دختر طبق آمار
بیشتر است ضمن آنکه با مصرف سیگار و قلیان زمینههای ابتلای آنها به مواد
مخدر افزایش مییابد.» براساس این آمار شیوعشناسی میزان خطرپذیری
دانشآموزان از نيمدرصد به یکدرصد افزایش یافته است. قائممقام دبیرکل
ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره شیوع مصرف مواد محرک بین دانشجویان هم
گفته است: «متاسفانه مصرف قرصهای روانگردان جدید بین دانشجویان دختر نسبت
دانشجویان پسر گزارش بالاتری را نشان میدهد و زمانی که از آنها درباره
مصرف قرصها سوال کردیم ناامیدی به آینده، پایین بودن اعتمادبهنفس و نبودن
برنامه برای اوقات فراغت را از علل گرایش به مصرف مواد عنوان کردند.» به
گفته جزینی حشیش، تریاک، هروئین، الاسدی و شیشه بین دانشجویان که در
منازل مجردی زندگی میکنند بیشتر است و منازل مجردی دانشجویان بهعنوان یکی
از آسیبهای این حوزه محسوب میشود. انکار آموزش و پرورش، اصرار ستاد مبارزه با مواد مخدر بحث
درباره دانشآموزان معتاد از چند سال پیش شروع شد؛ از وقتی حمیدرضا
حاجیبابایی، وزیر آموزشوپرورش دولت دهم گفت دانشآموز معتاد در ایران
وجود ندارد. این ماجرا تا همین روزها ادامه دارد. علیاصغر فانی، وزیر جدید
آموزشوپرورش در چند ماه گذشته چند بار اعلام کرده که نباید از واژه
«دانشآموز معتاد» استفاده کرد بلکه این افراد معتادانی هستند که وارد
مدرسه میشوند. حالا و اینطور که معلوم است، معاونان وزیر آموزشوپرورش هم
مانند او معتقدند آماری از این دانشآموزان وجود ندارد و البته نباید این
افراد را «دانشآموزانی» دانست که معتادند بلکه باید معتادانی دانست که
دانشآموز میشوند. بهمن سال گذشته بود که مهرزاد حمیدی، معاون سلامت وزیر
آموزشوپرورش، گفت هیچ آماری از تعداد دانشآموزان معتاد در دست نیست. بعد
از آن هم مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر که چندوقتی میشود به روشهای
مختلف نگرانیشان را از وضع اعتیاد دانشآموزان اعلام میکنند، گفتند طرحی
را در اینباره در نظر گرفتهاند تا بتوانند آموزشو پرورشیها را بیشتر به
سمت برنامههای پیشگیرانه از اعتیاد دانشآموزان بکشند. فرید براتیسده،
مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر یکی از این
مسئولان است. او اسفند گذشته بود که گفت ستاد مبارزه با موادمخدر تصمیم
گرفته برای شروع کار در این حوزه، ۱۰۰دانشآموز معتاد در یک شهرستان را ترک
دهد. براتی از تهیه پروتکل درمانی کودکان و دانشآموزان هم خبر داد و گفت
براساس این پروتکل و در مرحله پایلوت آن ۱۰۰کودک معتاد که بیشتر
دانشآموزان بدون خانوادهاند و در یکی از شهرستانهای کشور معرفی شدهاند،
تحت درمان قرار میگیرند. به گفته او سازمان بهزیستی پذیرفته تا این
کودکان را پس از درمان، تحت حمایتهای اجتماعی ازجمله شبهخانواده ببرد و
وزارت بهداشت هم گفته است که درمان این کودکان، اولویتش نیست و باید
هزینههای آن تامین شود، به همین دلیل هم مقرر شده تمام هزینه درمان این
کودکان که ۲۰میلیون تومان است با کمک ستاد و کمیته امداد امامخمینی(س)
تامین و این کودکان تحت درمان قرار بگیرند. به گزارش «ایسنا» براتیسده
دراینباره گفته است: «با درمان این ۱۰۰کودک، پروتکل درمانی کودکان به صورت
پایلوت در کشور آغاز میشود؛ چرا که درمان کودکان و نوجوانان یک بسته است
که در سازمان بهزیستی نوشته شده و مورد استفاده قرار میگیرد.» در یک سال
گذشته مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر چندین طرح را برای همکاری با وزارت
آموزشوپرورش با موضوع شیوع اعتیاد بین دانشآموزان در نظر گرفته اما
اینطور که معلوم است، هر بار به در بسته خورده است. براتیسده، مدیرکل
درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر که پیش از این معاون
دفتر مبارزه با اعتیاد سازمان بهزیستی بود، گلههایی از عملکرد
آموزشوپرورش درباره چگونگی بررسی وضع دانشآموزان دارد: «برای درمان
دانشآموزان معتاد، هر یک از دستگاهها بهطور انفرادی اعلام آمادگی
میکنند و این زنجیره بهصورت واحد تشکیل نمیشود. مثلا زمانی که در
بهزیستی بودم اعلام آمادگی کردم برای درمان اعتیاد کودکان ۲۰۰میلیون تومان
یارانه تهیه کنیم و این طرح تنها یک شرط داشت که آموزشوپرورش حتی یک
دانشآموز را اخراج نکند، چراکه با اخراج و دادن پرونده دانشآموزان به
دستشان عملا آنها را به سمت بزهکاری سوق میداد و چهبسا گروههایی در
بیرون از مدرسه در انتظار چنین افرادی برای توزیع مواد بودند. در آن مقطع
زمانی مقرر شد آموزشوپرورش در قالب مرخصی همانند کودک بیمار با آنها
برخورد کرده و حتی با مرخصی تحصیلی آنها موافقت کند تا آنها در مراکز تحت
درمان قرار بگیرند اما زمانی که همه مقدمات آماده اجرا شد و به قول معروف
شیرینی کار را هم خوردیم، آموزشوپرورش آمار نداد که بخواهیم منابع آن را
تامین کنیم.» او ادامه میدهد: «در این شرایط پیشنهاد دیگری به آنها دادیم
که در درمانگاههای فرهنگیان، درمان اعتیاد کودکان معتاد انجام شود، اما
مسئولان آموزشوپرورش بعد از کلی حرف زدن گفتند دانشآموز معتاد نداریم؛
این درحالی است که در یک شهر کوچک آمار ۱۰۰نفری دانشآموزان معتاد را به
ستاد دادهاند.» مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با
موادمخدر معتقد است: «آموزشوپرورش اگر نمیتواند آمار دانشآموزان معتاد
را به ستاد بدهد، حداقل میتواند آمار دانشآموزانی را که به این دلیل آنها
را از مدارس اخراج میکند ارایه کند و این آمادگی در دفتر درمان، در ستاد و
دستگاهها وجود دارد که خدماتدرمانی به این گروه بدهیم.» عضو کمیسیون آموزش مجلس: انکار فایده ندارد؛ باید واقعیت را بپذیریم قاسم
جعفری، دبیر کمیسیون آموزش مجلس میگوید که باید
به آمارهای رسمی اعتماد کرد و به جای انکار، دنبال راه حل گشت: «به هرحال
این مساله را انکار کنیم یا نه، اعتیاد میان دانشآموزان وجود دارد. ما
باید به این آمارهای رسمی اعتماد کنیم. با توجه به شرایط، ممکن است
خانوادههایی بهطور طبیعی آلوده اعتیاد باشند یا استفاده ابزاری از آنها
بشود. از طرف دیگر دانشآموزانی که در سن نوجوانی قرار دارند دوست دارند
حرکتهایی مانند مصرف موادمخدر را تجربه کنند. به هرحال انکار کردن مشکلی
را از ما حل نمیکند، باید واقعیت را بپذیریم.» او میگوید دیگر وقت آن است
که مسئولان بهجای انکار، آموزشهای پیشگیرانهای را درباره مصرف موادمخدر
توسط دانشآموزان درنظر بگیرند: «میتوان در متون آموزشی با نگاه
هنرمندانه و دقیق، این موضوع را آورد. آموزشهای غیرمستقیم هم دراینباره
بسیار مهم است، مثلا لازم نیست عنوان درسی را بگذاریم ضررهای موادمخدر چون
شاید نتیجه خوبی نداشته باشد ولی روشهای غیرمستقیم زیادی برای آموزش این
موضوع به دانشآموزان وجود دارد.» جعفری میگوید که با توجه به آمارهای
جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر در اینباره، کمیسیون آموزش مجلس این موضوع
را بهطور جدیتری پیگیری خواهد کرد.