سازمان تامین اجتماعی با انجام اقداماتی مبنی بر آسان کردن دسترسی مخاطبان به خدمات سازمان با حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی، نقش مهمی را در تولید ملی، اقتصاد کلان و در نهایت تامین معیشت مردم به ویژه از زمان ابلاغ سیاست های ٢٤ بندی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری ایفا کرده است.

شفاآنلاین>اجتماعی> طی چهار سال اول دولت تدبیر و امید، سازمان تامین اجتماعی، به عنوان بازوی توانمند دولت در تعمیم و گسترش پوشش بیمهای و حمایتی و نیل به توسعه پایدار که از اهداف اصلی تمامی دولت هاست با اتخاذ رویکردی منطقی تلاش کرد تا در کنار ارائه خدمات مطلوب تر، اقدامات گسترده ای در حوزه بیمه ای داشته باشد.
به گزارش
شفاآنلاین،این سازمان با انجام اقداماتی مبنی بر آسان کردن دسترسی مخاطبان به خدمات
سازمان با حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی، نقش مهمی را در تولید ملی،
اقتصاد کلان و در نهایت تامین معیشت مردم به ویژه از زمان ابلاغ سیاست های
٢٤ بندی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری ایفا کرده است.
براساس این
گزارش، به همین منظور سازمان تامین اجتماعی در بخش بیمه ای، جهت گیری
سازنده ای در پیاده سازی و ترویج این تفکر و فرآیند راهبردی دارد و با
طرح ریزی و اجرای طرح های عملیاتی گامهای مهمی را در تولید گفتمان اقتصاد
مقاومتی برداشته است.تجمیع وصولی و افزایش منابع حاصل از مطالبات
سازمان در دوره رکود اقتصادی، یکی از موفقیت های حوزه بیمه ای سازمان تامین
اجتماعی در طول دولت یازدهم بوده و همواره و در تمام شرایط سخت در کنار
جامعه بیمه شدگان و کارفرمایان بوده و به وظایفش عمل کرده است.
در شرایط
سخت اقتصادی و رکود حاکم بر آن که صاحبان بنگاه های تولیدی نقدینگی لازم
برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی ندارند ، تامین اجتماعی در سایه
کمک و همراهی دو طرفه و درک متقابل و ایجاد حس اعتماد ضمن کمک به ایجاد
اشتغال و رفع بیکاری با اخذ تدابیر و تمهیدات مقتضی همچون صدور بخشنامه های
راهگشا، تهاتر مطالبات پیمانکاران از وزارتخانه ها، شفاف سازی دستورالعمل
ها و اعتمادسازی، وصولی مطالبات سازمان را در دوره پنج ساله افزایش داده
است.
بخشودگی جرائم بیمهای کارفرمایان خوش حساب، یکی از مهم ترین
فعالیت های حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بوده است که در دولت تدبیر و
امید با هدف حمایت از تولید و رونق فضای کسبوکار اجرا شد.
سازمان
تامین اجتماعی در راستای افزایش رضایتمندی شرکای اجتماعی و به منظور کمک
به کارفرمایان بدهکار با اجرایی کردن مصوبه توقف ممنوع الخروج کردن و
توقیف ابزار تولید و تجهیزات کارفرمایان مدیون تا پایان برنامه پنجم توسعه،
راه را برای توسعه اقدامات تجاری و اقتصادی کارفرمایان گشوده است.
عدم
نیاز کارفرمایان کارگاههای دارای زیر ١٠٠ نفر متقاضی تسهیلات بانکی(
Bank facilities) به
دریافت مفاصا حساب، تعامل و گفتمان با تشکل های کارفرمایان و اتاق
بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی کشور به عنوان شبکه اثر گذار بر اقتصاد
مقاومتی، ایجاد امکان تقسیط پرداخت ٤ درصد بازنشستگی در مشاغل سخت و
زیانآور و اجرای ماده ١٠ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع
کشور در برنامه پنجم توسعه از دیگر فعالیت های حوزه بیمه ای سازمان تامین
اجتماعی در مدت یادشده است.
اجرای بند «و» ماده ٨٠ برنامه پنجم توسعه در
خصوص معافیت حق بیمه سهم کارفرما از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی
است که بر اساس آئین نامه اجرایی بند «و» ماده (٨٠) قانون برنامه پنج
ساله پنجم توسعه، کارفرمایان کارگاههای خصوصی و تعاونی که پس از اعلام
نیاز به ادارات کار و امور اجتماعی، نیروی کار جدید را علاوه بر نیروی کار
موجود به کار گمارند، از تخفیف حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع ماده (٢٨)
قانون تامین اجتماعی بابت نیروی کار جدید در طول برنامه پنجم توسعه
برخوردار خواهند شد.
طرح نام نویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تامین
اجتماعی (SSN) در کل کشور به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های این سازمان
اجرا شد.
ایجاد تسهیلات جهت قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی از دیگر
اقدامات سازمان تامین اجتماعی در طول دولت تدبیر و امید است که در این
سازمان اجرا شد.
در خصوص قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی که با یک یا چند
نفر به صورت دسته جمعی (اشخاص حقیقی) منعقد میشود و اسامی تمامی افراد در
متن قرارداد به عنوان پیمانکار درج شده باشد و عملیات پیمان با تایید
واگذارنده کار منحصرا توسط شخص یا اشخاص یادشده انجام شود، مقرر شد شعب
سازمان تامین اجتماعی که در آن پرونده مطالباتی تشکیل میشود، بدون اعمال
هرگونه ضریب و محاسبه و مطالبه وجهی بابت حق بیمه قرارداد، مفاصاحساب ماده
٣٨ قانون تامین اجتماعی را صادر کنند.
ایجاد تسهیلات قانونی برای شرکت
های دانش بنیان، بیمه کارفرمایان (اشخاص حقیقی) و مدیران اشخاص حقوقی
غیردولتی،قانون معافیت بیمه کارفرمایی کارگاههای کشاورزی مشمول نظام صنفی
کشاورزی و راه اندازی سامانه ارسال پیامک به کارفرمایان در هیات های تشخیص
مطالبات از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است که می
توان به آن اشاره کرد.
تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمه شدگان از دیگر
توفیقات سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است که بر این اساس با توجه
به افزایش چشمگیر تعداد بیمهشدگان و تنوع خدمات قابل ارائه به آنان و لزوم
تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مخاطبان، صرفه جویی در هزینهها، حفظ
امنیت اطلاعات و اطمینان از نحوه نگهداری مدارک و اسناد دریافتی، تشکیل
پرونده فنی الکترونیک بیمهشدگان با جدیت در دستور کار این سازمان
قرارگرفت.
اکنون پروژه پرونده الکترونیک بیمه شدگان در سطح 59 شعبه این
سازمان برای بیمه شدگان جدید عملیاتی شد و مقرر است در آینده نزدیک به
تمامی واحدهای اجرائی تعمیم یابد.
همچنین، امکان صدور و پرداخت غیرحضوری
(اینترنتی) حق بیمه تمامی بیمه شدگان خاص از جمله صاحبان حرف و مشاغل
آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، رانندگان، باربران، بافندگان قالی و
شاغلان صنایع دستی شناسه دار، زنبورداران از سوی سازمان تامین اجتماعی
فراهم شده است.
مشاهده اینترنتی سوابق بیمه شدگان با مراجعه به پایگاه
اینترنتی سازمان تامین اجتماعی به نشانی www.tamin.ir از خدمات مهم این
سازمان است که در راستای تسهیل دسترسی بیمهشدگان به سوابق پرداخت حق بیمه
خود و جلوگیری از رفت و آمدها انجام شده است. بیمه شدگان در منزل یا در هر
مکانی که دسترسی به اینترنت داشته باشند می توانند تمامی سوابق پرداخت حق
بیمه خود نزد سازمان تأمین اجتماعی را رویت کنند.
واگذاری تعهدات کوتاه
مدت به کارفرمایان، حضور نماینده اتاق تعاون در هیات های تجدیدنظر تشخیص
مطالبات، ایجاد هیات تجدیدنظر تشخیص مطالبات در تمامی ادارات کل استانها،
توسعه و تعمیم گسترش بیمهای (نخبگان و استعدادهای برتر) و اجرای طرح مربوط
به محاسبه پرداخت و تمرکز مستمری ها و بیمه بیکاری از دیگر اقدامات
سازمان تامین اجتماعی در جهت ارتقای خدمات است.
طرح پرونده الکترونیک و ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی نیز از سوی سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم اجرا شد.
هدف
از اجرای پرونده الکترونیک در سراسر کشور، پاسخ دهی به تمامی سؤالات
بیمهشدگان در تمامی شعبههای سازمان تامین اجتماعی است. در فرآیند این
پرونده، تمامی اطلاعات فرد بیمهشده به صورت الکترونیک ثبت و به دیتاسنتر و
یا مرکز اطلاعات و دادههای سازمان منتقل می شود.
پرونده های نام
نویسی، مطالباتی و مستمری بگیری در این طرح به صورت الکترونیکی ذخیره می
شوند، این طرح فعلا به صورت آزمایشی در چند شعبه تامین اجتماعی در حال
اجراست.
به منظور برون سپاری، مکانیزه کردن امور و حرکت به سوی تحقق
حکمرانی الکترونیک به جهت کاستن زمان پاسخگویی، بهبود انعطاف پذیری، سرعت
ارائه خدمات به شرکای اجتماعی، افزایش کیفیت ارائه خدمات و کاهش قیمت
تمامشده خدمات، کارگزاری های رسمی تامین اجتماعی ایجاد و بیش از 175
میلیون خدمت توسط کارگزاری های رسمی تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید
انجام شد.
گفتنی است علاوه بر کارگزاری های داخلی، مجوز فعالیت برای ١٢ کارگزاری برون مرزی نیز صادر شد.
کارگزاری
های رسمی برون مرزی تامین اجتماعی در کشورهای چین، امارات، عراق، ترکیه،
ایتالیا، انگلستان، عمان، روسیه، استرالیا، کانادا، سوئد و آمریکا پس از
انجام مراحل قانونی و اخذ استعلامهای لازم و انعقاد قرارداد، تاسیس می
شود.
از دیگر فعالیت های سازمان تامین اجتماعی در حوزه بیمه ای در دولت
تدبیر و امید می توان به معافیت حق بیمه سهم کارفرما در کارگاههای تولیدی
و صنعتی(
Industrial and manufacturing workshops)، تجمیع، تنقیح، روان سازی و تلخیص ضوابط، بخشنامهها و دستورالعمل
های حوزه امور فنی بیمهشدگان و کاهش زمان تعیین بدهی کارفرمایان به 6 ماه
در سال (صدور بیلان ٢ بار در سال) ارسال و ابلاغ احکام مطالباتی از طریق
صندوق پست الکترونیکی اشاره کرد.
همکاری و تعاملات موثر و کارآمد با
نهادها و مراجع سیاستگذار کلان کشور گسترش یافته است. براین اساس با توجه
به تاثیر گذاری تصمیمات متخذه از سوی دولت، مجلس در اهداف، سیاست ها و
برنامه های سازمان، به منظور ایجاد هماهنگی و هم سویی در راهبردهای بلند
مدت حوزه تامین اجتماعی و حفظ ثبات و پایداری سازمان و همچنین فراهم نمودن
زمینه های ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان، تعاملات سازنده ای با نهادهای
یادشده صورت پذیرفته است.
سازمان تامین اجتماعی اکنون بیش از 42 میلیون
نفر از اقشار گوناگون مردم شامل بیمه شدگان و بازنشستگان و اعضای خانواده
آنان را تحت پوشش قرار داده است.
خدمات سازمان تامین اجتماعی در حال
حاضر به بیش از 14 میلیون نفر بیمه شده اصلی و افراد خانواده شان، سه
میلیون مستمری بگیر و اعضای خانواده که در مجموع به بیش از 5 میلیون نفر می
رسند و تمامی ابعاد زندگی و معیشت آنان متاثر از فعالیت های سازمان است،
همچنین کارفرمایان و مدیران بیش از یک میلیون و 500 هزار کارگاه و واحد
تولیدی کشور نیز با سازمان در ارتباط هستند.
مطابق اصل 29 قانون اساسی،
برخورداری از تامین اجتماعی حق همگانی است و سازمان تامین اجتماعی نیز در
راستای اجرای این اصل از قانون اساسی خدمات گسترده ای را شامل 18 مزیت برای
شرایط مختلف از قبیل بیماری، سالمندی، بارداری، بیکاری و از کار افتادگی
به بیش از نیمی از جمعیت کشور ارائه می دهد.
سازمان تامین اجتماعی در
سراسر کشور دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است، 356 بیمارستان و
درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه
شدگان را به صورت رایگان تامین می کند و علاوه بر این تقریبا تمامی
بیمارستان ها و درمانگاه های کشور اعم از مراکز دولتی و خیریه و خصوصی و
همچنین آزمایشگاه ها، داروخانه ها و مطب پزشکان با سازمان تامین اجتماعی
طرف قرارداد هستند و بخش اعظم هزینه درمانی بیمه شدگان و بازنشستگان مراجعه
کننده به این مراکز نیز توسط این سازمان پرداخت می شود.
بخش بیمه ای
سازمان تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای
گسترده این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود،
همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به سازمان شعب اقماری و
کارگزاری های سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب مشغول به فعالیت
هستند.