این روزها صنعت داروسازی کشور در مقطع پسابرجام، به آمادگی روزافزون برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و رقابت با شرکت های چندملیتی نیاز دارد و بنابراین ایجاد و گسترش برند دارو آثار اقتصادی متعددی به ارمغان خواهد آورد.

شفا آنلاین: ایجاد وجوه تمایز در محصول یکی از مهمترین لازمههای رقابت نه تنها در
بازار داخلی بلکه برای صادرات دارو است. در حال حاضر با وجود نظام ژنریک
امکان دستیابی به این مسئله کاملا میسر نیست زیرا در این نظام همه
تولیدکنندگان با وجود اینکه از منابع مختلف برای مواد اولیه استفاده
میکنند، اما ملزم به فروش محصولات خود در قیمت مشخص شده هستند.
به گزارش
شفا آنلاین:به نقل ازسپید بنابراین
این یکسانی قیمتها در داروهایی که کیفیت آنها مشابه نیست، انگیزه
تولیدکننده با کیفیت خوب را از بین میبرد. به طوری که در بسیاری از موارد
نبود امکان فروش محصولات دارویی مشابه با قیمت متفاوت، منجر به جنگ قیمتی
با حربههایی چون تسهیلات یا تخفیفهای مختلف خرید میشود. این روند هیچ
نتیجهای جز از بین بردن سرمایههایی که میتواند منجر به تحقیق و توسعه
شود، ندارد.
این روزها صنعت داروسازی کشور در مقطع پسابرجام، به آمادگی روزافزون برای
پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و رقابت با شرکت های چندملیتی نیاز
دارد و بنابراین ایجاد و گسترش برند دارو آثار اقتصادی متعددی به ارمغان
خواهد آورد.
در ایران برند نداریم
بابک
بهبودی، کارشناس برندینگ معتقد است که در حال حاضر در ایران برند وجود
ندارد. او میگوید:
«اعتقاد دارم که در ایران برند دارو نداریم. کشور
ایران از نظر حوزه دارویی چه جایگاهی دارد؟ سالی چند نوآوری انجام میشود؟
چقدر تولید دارویی ژنریک خود را داریم؟ امروز که درباره برندسازی دارو
صحبت میکنیم، یکسری اساسهای مهم را در کشور نداریم در حالی که در دنیا
شرکتهای دارویی هستند که تنها برای یک داروی اماس خود 23 میلیارد دلار
فروش دارند.»
بهبودی
معتقد است که کمتر شرکت داروسازی در ایران پیدا میشود که تحقیقات بنیادین
انجام دهد. این کارشناس برندینگ با تاکید بر اینکه در نهایت برندسازی
شرکتهای داروسازی میخواهند که داروهایشان به دست بیمار برسد، توضیح داد:
«باید توجه داشت که این بیمار کیست؟ صنعت داروسازی کشور اکنون دارد برای
نسلی دارو میسازد که از کودکی تبلت به دست دارد و میداند که چگونه باید
خود را درمان کند. پزشکی در حال پیشرفت است و تا سال 2050 بسیاری از
شرکتهای دارویی که به شکل امروز کار میکنند، دیگر وجود نخواهند داشت.
بازار هم فراموش میکند اما نمیبخشد و با ورشکست کردن شرکتها انتقام خود
را میگیرد.»
او
با اشاره به اینکه بیماریهای گوارشی و تنفسی در کشور افزایش یافته، توضیح
داد: « در حال حاضر ما پایتخت بیماریهای گوارشی و تنفسی در دنیا هستیم.
پس بازار آتی صنعت داروسازی کشور باید داروهای گوارشی و تنفسی باشد.»
همچنین
بهبودی معتقد است که تحقیق و توسعه در صنعت داروسازی دنیا تغییر کرده واز
فرمول بیرون آمده است. او توضیح میدهد: « پایداری، سود و رشد سه هدف اصلی
هر شرکت و کسبوکاری است. انسانها زمانی که نیازهایشان برآورده شود،
دیگر به سراغ شما نمیآیند. بیمار بعد از بهبودی نیازی به مصرف دارو
ندارند، در نتیجه برای تحقق این سه هدف، وفاداری بیمار نمیتواند پاسخ
مناسبی باشد. در دنیا شرکتهای داروسازی میتوانند کوچک باشند و بالاترین
رشد و توسعه را در صنعت داروسازی هم داشته باشند. پس برای ماندگاری نیاز به
برندسازی است که امکانپذیر است ولی آسان نیست. وقتی یک شرکت داروسازی
برند قوی داشته باشد، به عنوان یک برند شروع بسیار قوی خواهد داشت. همه
شرکتها میخواهند با آن رقابت کنند، فکر میکنند که چند ثانیه از آن عقب
هستند. در حالی که اگر برندی وجود نداشته باشد و رقبا همدیگر را نشناسند،
همه میتوانند موفق باشند.»
داروسازان به رسانههای ارزان بیتوجه هستند
امیرحسین
معینی زندی، متخصص مارکتینگ استراتژی و برندینگ شرکتهای دارویی در سمینار
یکروزه برندینگ در صنعت داروسازی گفت: «برندینگ یک هدف نیست بلکه یک
استراتژی است. یک شرکت دارویی را در نظر بگیرید که هدفش فروش 100 میلیارد
تومان از 120 محصول خود در یک سال است. برای رسیدن به این هدف باید یکسری
استراتژی انجام و هزینههایی صرف شود.»
او
معتقد است که یکی از مهمترین ویژگیهای برندسازی، اقتصادی بودن آن است و
بسیاری از شرکتهای داروسازی بزرگ کشور، میتوانند با استفاده از برندسازی
دوباره به اوج خود بازگردند.
معینی
زندی توضیح داد: «به عنوان مثال ممکن است یک شرکت دارویی برای تولید یک
تیزر حدود 17 میلیارد تومان هزینه کند در حالی که امکان دارد کل درآمد آن
این مقدار باشد.این هزینههای زیاد و سنگین است اما باید برند سازمان را
تقویت کنند و از لحاظ هزینهای این ارجحیت وجود دارد که این برندسازی انجام
شود.» این متخصص مارکتینگ استراتژی و برندینگ شرکتهای دارویی گفت: «در
حال حاضر تبلیغ از طریق رسانه ملی و رادیو بسیار گران است. اما میتوان از
رسانههای ارزانتر و موثری مانند تلگرام و اینستاگرام برای توسعه برندینگ
استفاده کرد. خوب نیست تعداد فالوئرهای اینستاگرام شرکتهای دارویی مطرح
ایران اینقدر پایین است.» او افزود: «برخی دلقکهای اینستاگرام 2 تا 3
میلیون فالوئر دارند اما تاسفبار است که شرکتهای ایرانی از چنین ظرفیتی
استفاده نمیکنند.»
این
متخصص مارکتینگ استراتژی و برندینگ شرکتهای دارویی معتقد است که زمانی که
یک شرکت دارویی برندسازی سازمانی را انجام دهد، محصولات بعدی خود را
راحتتر در جامعه پذیرفته میشود. معینی زندی توضیح داد: «زمانی من
داروخانه داشتم. دارویی یک برند را با اکراه خریداری میکردیم و تاریخ آنها
میگذشت. اما با گذر زمان این برند خواسته یا ناخواسته پذیرفته شده و با
برندی که تازه به بازار آمده متفاوت است.»
به گفته او هزینههای برندینگ بالاست اما در عین حال یک سرمایهگذاری بلند مدت است و در سالهای بعد به نتیجه میرسد.