کد خبر: ۱۱۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03

سطح تعاملات تجاری و اقتصادی ایران و اروپا رو به افزایش است

شفا آنلاین>اجتماعی>براساس سیاست‌های دولت در دوران پسا برجام قرار است تا همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای توسعه‌یافته و بخصوص اروپایی گسترس یابد و ایران بتواند باردیگر جایگاه گذشته خود را بازپس گیرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید البته همگان به خوبی می‌دانند که قرار گرفتن در چنین جایگاهی نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد زیر ساخت‌هایی مبتنی بر توسعه روابط بدون خط قرمزهای خاص و دلواپسی است. سال گذشته علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت اعلام کرد که باید نیازهای لازم برای توسعه اقتصادی و یک اقتصاد پویا فراهم شود و ایران بدون شک تا چندی دیگر در میان قدرت‌های اقتصادی قرار خواهد گرفت. این سخنان آقای وزیر در شرایطی مطرح می‌شد که مجلس گذشته با سیاست‌هایی که در دستور کار خود قرار داده بود هر از چند گاهی به برخی روابط ایجاد شده با کشورهای غربی شکواییه صادر و خواستار بررسی در روابط می‌شد.


       سال‌گذشته ایران میزبان بسیاری از مقامات کشورهای مختلف بود ازجمله ایتالیا، آلمان، اوکراین، استرالیا، فرانسه، ژاپن، چین و ... که این حضور آنان نشان‌دهنده پتانسیل بالای کشورمان در زمینه‌های مختلف است. بسیاری ازاین کشورها تنها به بازار 80 میلیونی ایران نگاهی ندارند بلکه بازار بیش از 450 میلیون نفر برای آنان در اولویت قرار دارد و می‌خواهند با ایجاد روابط زمینه‌های حضور در آسیای مرکزی، غرب و جنوب غربی را در اختیار گیرند. البته در این راستا برخی از فعالان اقتصادی نیز به دنبال حضور در بازار اتحادیه اروپا بوده و هستند. به تازگی نیز براساس هماهنگی‌ها جهشی تازه در روابط اقتصادی ایران واروپا شکل گرفته است و مرکز همکاری‌های اقتصادی و تجاری در آلمان تشکیل شده است. براساس گفته‌های نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اکنون سطح تعاملات تجاری و اقتصادی ایران و اروپا رو به افزایش است و باید در این خصوص با تمامی توان حرکت کرد.

       منصور کمال نیا، کارشناس اقتصادی در این خصوص می‌گوید: «باید با برنامه در اروپا حاضر شویم و از صدور هر گونه کالا به این اتحادیه خودداری کنیم. اینک زمان آن رسیده که محصولاتی که استانداردهای روز را رعایت می‌کنند مجوز لازم را برای صادرات دریافت کنند. امروز باید بدانیم که اروپایی‌ها به چه محصولاتی نیاز دارند و آیا محصول تولیدی ایران توان رقابت با برندهای دیگر را دارد یا خیر؟» وی می‌افزاید: «حضور مراکز مختلف در سراسر اروپا دارای مزایا و معایب مختلفی برای ایران است. این مراکز باید کم کاری رایزن‌های بازرگانی را جبران کنند چراکه تا به امروز رایزن‌های بازرگانی عملکرد قابل قبولی را در زمینه توسعه صادرات و همکاری‌های اقتصادی نداشته‌اند. البته باید بگویم که در میان رایزن‌ها هستند کسانی که تلاش‌های قابل توجهی برای اقتصاد ایران برداشته‌اند.»

       براساس بررسی‌ها در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال‌توسعه، رایزن‌های بازرگانی از دل بدنه بخش خصوصی آنان خارج شده‌اند این رایزن‌ها به خوبی می‌دانند که در صورت کم‌کاری و در نظر نگرفتن منافع ملی کشورشان موقعیت خود را از دست خواهند دارد و به همین دلیل نهایت تلاش خود را برای توسعه اقتصاد کشورشان بکار می‌گیرند. به‌طور مثال در کشورهای ژاپن و چین رایزن بازرگانی از میان شرکت‌هایی انتخاب می‌شوند که از بالاترین پتانسیل برای حفظ بازار تولیدات کشورشان برخوردار هستند.

       مهدی تقوی، مدرس دانشگاه نیز در این خصوص معتقد است که «باید دولت زمینه‌های حضور مقتدرانه را برای تولیدات محصولات ایرانی در بازارهای اروپایی و آمریکایی فراهم کند. اینکه مراکز مختلف در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی در کشورهای دنیا شکل گیرد مطلوب است اما باید دید که عملکرد آنان چگونه خواهد بود و به طور دقیق نظارت برفعالیت آنان در دستور کار قرار گیرد.» وی بیان می‌دارد که «در طی 37 سال گذشته مقامات برای توسعه اقتصاد ایران کم کاری کرده‌اند و ما باید همانند کشورهای کره‌جنوبی و ژاپن حرکت می‌کردیم. امروز این دو کشور توانسته‌اند بازار ایران را با محصولات خود در اختیار گیرند همچنین براساس سیاست‌هایی که از سالیان گذشته در دستور کارشان قرار داده بودند بازار اروپا و آمریکا را در اختیار گرفته‌اند. امروز اگر این دو کشور توانسته‌اند به این سطح از توسعه و رشد اقتصادی دست یابند به دلیل حمایت و ثبات رای در تمامی دولت‌های آنان بوده است و هیچگاه دولتی، دولت قبلی را متهم به کم کاری و خیانت نمی‌کرد.»

       علی ماجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیز با بیان این مطلب که توسعه اقتصادی نیازمند اقدامات برنامه ریزی شده است در خصوص راه اندازی مرکز همکاری‌های اقتصادی و تجاری می‌گوید: «افتتاح این مرکز جو خوبی را برای تعمیق رابطه ‌اروپا و ایران به‌ویژه آلمان به‌وجود آورده است و یک حرکت معناداری است. ‌ایران و آلمان همیشه همکاری تنگاتنگی با هم داشته‌اند و باید در این راستا به طور ویژه گام برداشت.» وی بیان می‌دارد که «این کشور همواره شریک اول یا دوم تهران بوده است و پیش‌بینی ‌می‌شود که در سه تا چهار سال آینده آلمان دوباره به شریک اول یا دوم ایران تبدیل شود. ما در حال حاضر شاهد ‌فصل جدیدی از همکار و روابط بین ایران و کشورهای غربی، اروپا و بویژه آلمان هستیم.» ‌

نظرات بینندگان