کد خبر: ۱۵۳۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 28
تزریق این ماده جوان کننده این روزها شایع ترین عمل زیبائی در آمریکاست و در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد تا جایی که در اطراف مان افراد زیادی را می شناسیم که از این راه جوانی را به خود هدیه کرده اند.
شفا آنلاین:حتما تا به حال زیاد در مورد بوتاکس<Botox> شنیده اید و شاید حتی خودتان یک یا چند بار تزریق آن را تجربه کرده باشید یا دچار وسوسه تزریق آن شده باشید، یعنی تزریق سمی که در خیلی از موارد توسط یک باکتری تولید می شود و بعد از رقیق و ضعیف شدن باعث مهار حرکت عضلات می شود تا دیگر چروک ها کمتر روی پوست جلوه کنند.

به گزارش شفا آنلاین:تزریق این ماده جوان کننده این روزها شایع ترین عمل زیبائی در آمریکاست و در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد تا جایی که در اطراف مان افراد زیادی را می شناسیم که از این راه جوانی را به خود هدیه کرده اند. تا به حال در مورد بوتاکس زیاد صحبت شده است و ما نمی خواهیم دوباره همان حرف ها را تکرار کنیم بلکه به دنبال گفتن نکاتی در مورد این ماده جوانی هستیم که شاید کمتر جایی شنیده باشید.

چرا بوتاکس بهترین راه است ؟
تزریق بوتاکس روش سریع و موثری برای رفع چروک است زمان شروع اثر بوتاکس بین ۴ تا ۷ روز است. مدت تزریق آن بین ۱۰ تا۲۰ دقیقه طول می کشد و می توانید بعد از تزریق سریع به سر کار خود برگردید، حتی در اکثر مواقع هنگام خروج کمتر کسی متوجه تزریق ها خواهد شد.اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۴ تا ۶ ماه طول می کشد. اگر هر۳ ماه به مدت یک سال تزریق بوتاکس انجام شود، به تدریج فواصل تزریق های بعدی بیشتر می شود، یعنی عملا با تزریق بوتاکس کمتر اثرات طولانی تری حاصل می شود.

اگر بوتاکس را فرد غیر متخصص تزریق کند
عوارض پس از تزریق بوتاکس معمولا به سبب اشتباهات در تزریق کردن ایجاد می شود. برای مثال اگر بوتاکس در نقاط صحیح تزریق نشود یا دوز دارو مناسب نباشد و بیش از حد تزریق شود، دارو بسیار رقیق شده باشد و پخش شود یا نقاطی که تزریق می شود فشار و ماساژ داده شود یا اگر از داروهای تقلبی و غیر استاندارد استفاده شود و تزریق به وسیله اشخاص غیر متخصص و در مکان های نامناسب مثل آرایشگاه ها صورت گیرد، احتمال ایجاد عارضه افزایش پیدا می کند و اگرنه بوتاکس به خودی خود کارایی بسیار خوبی دارد و عارضه چندانی ندارد. اگر هم عارضه ای داشته باشد برای مثال سبب سر درد گذرا و علائمی شبیه سرماخوردگی بعد از تزریق می شود یا یک مقدار افتادگی پلک می دهد که این عوارض گذراست و خطرناک نیست. البته یادتان نرود افتادگی پلک ممکن است به سبب عدم مهارت کافی پزشکی در تزریق هم پیش بیاید.

اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۴ تا ۶ ماه طول می کشد.
انواع بوتاکس های (دیسپورت) موجود در بازار کشورمان از کشور انگلیس، کره و کاناداست. اما بوتاکس های نوع کانادایی مورد تایید وزارت بهداشت نیست چرا که این نوع بوتاکس در واقع ساخت کشور چین است و در بعضی بیماران سبب ایجاد عوارض آلرژی می شود. این نوع بوتاکس ها نه تنها کیفیت بسیار پایینی دارند بلکه قیمت پایینی هم دارند و به همین دلیل متاسفانه برخی پزشکان با خریداری بوتاکس چینی ارزان قیمت هزینه های بالایی را از بیماران و اشخاص علاقه مند به تزریق بوتاکس دریافت می کنند.

خطوط اخم دو نوع هستند
نوع ثابت
:
که در حالت آرامش هم وجود دارد. این خط با زدن بوتاکس به تنهایی از بین نمی رود و احتیاج به تزریق فیلر دارد.

نوع حرکتی :
یعنی در آرامش وجود ندارد، این نوع با زدن بوتاکس و ممانعت از انجام اخم به طور کامل از بین می رود.

در چه مواردی تزریق بوتاکس ممنوع است ؟
۱. اگر فرد بیماری اختلالات انعقادی داشته باشد.
۲. استفاده از داروهای ضد انعقاد خون
۳. دوران حاملگی
۴. سن کمتر از ۱۸ سال و همچنین سن بالاتر از ۷۵ سال
۵. بیماری ام اس ، میاستنی گراویس، نفروپاتی و نارسایی کلیه
۶. بیماری های قلبی و عروقی حاد
۷. ضعف ایمنی یا کسانی که عفونت فعال دارند.
۸. واکسیناسیون در ۲ هفته اخیر
۹. کسانی که بدون دلیل مشخص مبتلا به بیماری فلج عضلانی هستند.

تزریق بوتاکس در چه کسانی ممنوع است ؟
تزریق بوتاکس باید حتما توسط متخصصان پوست صورت گیرد. اما امروزه بسیاری از افراد غیر متخصص این کار را انجام میدهند. در این صورت احتمال ایجاد عوارض بسیار بالاست.بوتاکس یکی از سمومی است که برای انسان کاربردهای بسیاری دارد، از جمله اینکه تزریق دوزهای بسیار کم آن میتواند از ایجاد چین و چروک در سنین جوانی پیشگیری کند و ظاهر چروکها به خصوص خطوط ناحیه پیشانی، اطراف چشم و خط اخم را در سنین بالاتر بهبود بخشد و از پیشرفت آنها جلوگیری کند.

همچنین با استفاده از بوتاکس میتوان بدون انجام جراحیهای پرهزینه و پرعارضه، ابروها را بالا کشید.علاوه بر این برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل، تعریق کف دست و بسیاری از مشکلات دیگر نیز کاربرد دارد. اما برخی افراد و بیماران در شرایطی قرار دارند که تزریق بوتاکس میتواند برایشان همراه با عارضه باشد.اگر میخواهید بدانید چه کسانی مجاز به تزریق بوتاکس نیستند، این مقاله را از دست ندهید.

آیا شما به بوتاکس آلرژی دارید ؟
پی بردن به آلرژی نسبت به بوتاکس قبل از تزریق بسیار دشوار است، بنابراین فرد باید یک بار بوتاکس را تزریق کند تا به حساسیت داشتن یا نداشتن نسبت به آن پی ببرد.معمولا خطر ایجاد آلرژی در موارد عادی با بوتاکسهای استاندارد خیلی کم است، اما خطر حساسیت در بوتاکسهای غیر استاندارد و چینی بسیار بالاست.این آلرژی میتواند باعث سفت، قرمز و ملتهب شدن ناحیه تزریق شود یا ممکن است باعث واکنشهای کلی تر به صورت ضعف عضلات کلی بدن، تنگی نفس و .. شود. البته این موارد بسیار نادر است که توصیه ی ما به شما استفاده از بوتاکس استاندارد توسط پزشک دارای تخصص پوست،مو و زیبایی می باشد.

اگر از داروهای ضد انعقادی استفاده می کنید
در مورد مبتلایان به بیماریهای خودایمنی به طور قطعی نمیتوان تزریق بوتاکس را منع کرد، اما بهتر است این افراد تزریق نکنند.همچنین افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین استفاده میکنند بهتر است از یک هفته قبل از تزریق داروهایشان را قطع کنند. اصولا قطع داروهای ضدانعقادی بیشتر قبل از انجام جراحیهایی توصیه میشود که همراه با خونریزی هستند. با این حال بهتر است قبل از تزریق بوتاکس نیز مصرف آن را قطع کرد.

با دوز استاندارد در تزریق آشنا شوید
تزریق بوتاکس باید هر ۴ تا ۶ ماه تمدید شود و نیازی به استراحت دادن پوست نیست، زیرا اگر انقباض عضله بازگردد ممکن است اثر بوتاکس کم شود. پس بهتر است قبل از اینکه حرکات عضله کاملا بازگردد، تزریق تکرار شود تا عضله به این حالت عادت کند.همچنین این تفکر که بعد از ۴ یا ۵ بار تزریق، عضله برای همیشه فلج میماند اشتباه است، بلکه آن عادت عضله از بین میرود و ایجاد چینها به عقب میافتد، وگرنه اگر شما ۱۰ بار هم بوتاکس تزریق کنید، باعث فلج دائمی عضله نمیشود.علاوه بر این دوزهای بوتاکس که درپوست تزریق میشود، معمولا باعث ساخت آنتیبادی علیه بدن نمیشود و احتمال عدم جواب با تزریق دوزهای استاندارد خیلی کم است.

معمای بوتاکس و بارداری
بوتاکس در دو زمینه زیبائی و درمانی کاربرد دارد. مصرف زیبائی آن معمولا برای افراد زیر ۲۱ سال توصیه نمیشود.از طرف دیگر کسانی که بیماریهای خاص مانند میاستنی گراویس دارند و دچار ضعف عضلانی هستند نباید بوتاکس تزریق کنند، زیرا وضعیتشان بدتر میشود.در زمان بارداری و شیردهی نیز بهتر است بوتاکس استفاده نشود. حتی توصیه میشود سه ماه قبل از بارداری مصرف بوتاکس قطع شود، اما اگر خانمی بوتاکس تزریق کرد و بعد بدون برنامهریزی باردار شد، مشکل خاصی برایش پیش نمیآید و نیازی به سقط جنین وجود نخواهد داشت.این موضوع درحد یک توصیه است، یعنی تا حد ممکن بهتر است در این زمان بوتاکس تزریق نشود.

بوتاکس مناسب چه کسانی است ؟
برخی افراد عادت دارند هنگام صحبت کردن، حرکت کردن، مطالعه یا قرار گرفتن زیر نور آفتاب به طور ناخودآگاه با عضلات صورتشان بازی کرده و اخم کنند. این افراد خیلی زود دچار چین و چروک میشوند و بهتر است بوتاکس تزریق کنند.همچنین کسانی که دچار چروکهای ظریف شدهاند، میتوانند برای جلوگیری از پیشرفت آنها بوتاکس تزریق کنند.

تزریق بوتاکس عارضه ای هم دارد ؟
چند سالی است که استفاده از بوتاکس در کشور ما هم افزایش یافته و خیلی از افراد و مخصوصا خانم ها علاقه ی زیادی به آن پیدا کرده اند. در حالی که خیلی از آنها هنوز ماهیت واقعی بوتاکس را نمی شناسند. اینکه این ترکیبی که تزریق می شود واقعا چیست و چه تاثیراتی بر بدنشان می گذارد. در اینجا اصلا هدفمان خوب و یا بد گفتن از بوتاکس نیست. فقط می خواهیم اطلاعاتی درباره بوتاکس به شما بدهیم.بوتاکس نام تجاری یک نوع سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که البته غیر از بوتاکس نام های تجاری دیگری هم دارد مثل دیسپورت.تاثیر سم این باکتری بر فلج عضلات بدن، امروزه آن را به یک داروی بسیار موثر در از بین بردن چین و چروک صورت و در دید عموم مردم، به یک اکسیر جوانی تبدیل کرده است.

چگونه ؟
بوتاکس انتقال پیام های عصبی را از اعصاب محیطی بدن به عضلات مسدود می کند. پس عضله ای که بوتاکس به آن تزریق شده منقبض نمی شود و این باعث از بین رفتن چین و چروک و صافی عضلات صورت می شود.پزشک متخصص پوست ، ماهرترین افراد در تزریق بوتاکس است. پزشک دقیقا می داند بوتاکس را به چه مقدار و به کدام عضلات تزریق کند تا کمترین عارضه و بیشترین تاثیر را داشته باشد. تزریق بوتاکس تنها چند دقیقه طول می کشد و نیازی به بی هوشی ندارد. برای رسیدن به تاثیرات واقعی بوتاکس، ۳ تا ۷ روز زمان لازم است.پزشکان معمولا توصیه می کنند به منظور پیشگیری ازکبودی نواحی تزریق شده، بیماران دو هفته قبل از تزریق از مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهاب خودداری کرده و حداقل یک هفته قبل از تزریق به هیچ وجه نوشیدنی های الکلی استفاده نکنند.

اما بوتاکس عارضه ای هم دارد ؟
کبود شدن موقتی وبسیار جزئی ونادر پوست شایع ترین عارضه تزریق بوتاکس است. درموارد بسیار نادر ،سردرد نیز می تواند از عوارض آن باشد که معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از بین می رود.سعی کنید تا ۱۲ ساعت بعد از تزریق، به نواحی تزریق شده دست نزنید و آنها را نمالید و برای ۳ تا ۴ ساعت از خوابیدن و فشار آوردن به این نواحی خودداری کنید.

تمام این عوارض در خصوص تزریق بوتاکس توسط فردی جز پزشک متخصص پوست بود. اما متاسفانه علاقه مردم به تزریق بوتاکس و رسیدن به تاثیرات آن در زیبائی و جوانی پوست باعث شده خیلی از افراد توصیه های ایمنی آن را نادیده بگیرند. بدون شک این تزریقات اگر توسط پزشک متخصص پوست انجام نشود، عوارض بیشتر و خطرناک تری خواهد داشت.

بوتاکس در آرایشگاه
تزریقات بوتاکس آرایشی ، مخصوصا بوتاکس هایی که در آرایشگاه ها و مکان های غیر پزشکی انجام می شود، می تواند عوارض جدی و حتی مرگبار را به بار بیاورد.در صورتی که بعد از تزریق بوتاکس در این مکان ها مواجه شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:مشکل در بلع غذا و یا صحبت کردن و یا نفس کشیدن.این مشکلات می توانند ساعت ها و یا هفته ها بعد از تزریق ایجاد شوند. علت این است که عضلات تنفسی و دهانی و حلقی ممکن است بعد از تزریق ضعیف شوند. موارد شدید این عوارض و نادیده گرفتن آنها توسط فرد حتی می تواند باعث قطع کامل تنفس و مرگ شود.بیماران تنفسی مثل مبتلایان به بیماریآسم، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض بوتاکس هستند.پس باز هم تاکید می کنیم که تزریق بوتاکس واقعا می تواند برای مبتلایان بهبیماری تنفسی خطرناک باشد.

گسترش تاثیرات سم
در برخی موارد، سم باکتری بوتولینوم که به عنوان داروی تزریقی به کار می رود می تواند به مناطقی دور تر از مناطق تزریق هم گسترش یابد و باعث علائم بیماری بوتولیسم شود.پس فراموش نکنید تزریق بوتاکس باید حتما تحت نظر پزشک متخصص پوست و در مکان های پزشکی انجام شود.خانم هایی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند و یا خانم هایی که قصد بچه دار شدن را دارند، فقط تحت نظر پزشک متخصص خود، مجاز به تزریق بوتاکس خواهند بود.

در چه سنی بوتاکس تزریق کنیم ؟
با افزایش سن، در نقاط مختلف صورت چروکهایی ظاهر میشوند. این خطوط بهخصوص در ناحیه پیشانی، خط اخم و خطوط دور چشم به دلیل انقباض عضلانی به وجود میآید و اگر به موقع درمان شود مانع از تبدیل خطوط موقت انقباض به خطوط دائم (که در حالت استراحت هم وجود دارند) میشود.با تزریق بوتاکس که نوعی پروتئین حاصل از یک باکتری است، میتوان از انقباض این عضلات و ایجاد چروک پیشگیری و چروکهای موجود را درمان كرد. بهترین سن تزریق بوتاكس بین سنین ۲۰ تا ۶۵ سال است و استفاده از آن کاربردهای مختلفی دارد؛ پیشگیری از چروک، درمان خطوط ناحیه پیشانی، اطراف چشم و خط اخم، بالا بردن ابرو(لیفت ابرو) و درمان تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست.

اثر بوتاکس از ۲ ساعت بعد از تزریق شروع میشود و طی ۳ تا ۵ روز قابل مشاهده است و بعد از ۱۴ تا ۲۱ روز به حداکثر میرسد. دوام تاثیر بوتاکس حدود ۴ تا ۶ ماه است و بعد از این مدت اثر آن از بین میرود. البته بهتر است خانمهای جوانی كه باردار هستند، از بوتاكس استفاده نكنند و همچنین كسانی كه دچار نارسایی حاد کلیوی یا بیماریهای عصبی عضلانی هستند یا داروهای ضدانعقاد مثل هپارین و وارفاین مصرف میكنند، نباید بوتاکس تزریق کنند.دکتر «تیپورا شاینهوس» در این باره توضیح می دهد، ایده اصلی این است که شما به طور موقت ضربان های عصب ناحیه ای از صورت را برای عضلات ویژه ای مسدود می کنید به همین دلیل هم نمی توانید برخی از حالات خاص صورت را داشته باشید بنابراین در آن نواحی چروکی شکل نخواهد گرفت.

اگر بوتاکس به درستی انجام شود،قطعا بدون آسیب خواهد بود
اگرچه این کار عمدتا جنبه زیبائی دارد اما می تواند به منظور سلامتی نیز باشد.اکنون این سم می تواند در صدها موقعیت پزشکی از جمله تعرق بیش از اندازه بدن یا میگرن های مزمن مورد استفاده قرار گیرد.

معجزه ای برای از بین بردن کامل چروک ها وجود ندارد
بوتاکس از روند پیشرفت چین و چروک جلوگیری به عمل می آورد. انجام این کار تقریبا هرگز زود نیست و می تواندروندی برای جلوگیری از افزایش سن باشد.

بوتاکس چهره را بی حالت نمی کند
اگر میزان بوتاکس به اندازه و متوسط باشد می توانید حالات صورت خود را نیز کاملا نشان دهید.

بوتاکس تمام چروک ها را به طور کامل از بین نمی برد
بوتاکس تمام چروک های روی پوست را از بین نمی برد. در حقیقت با استراحت دادن به برخی از عضلات چهره را بهتر به نظر می رساند. درنتیجه زمانی که در آینه و به چهره خود نگاه می کنید تمام چروک های روی صورت تان به طور کامل از بین نرفته اند.اگر چروک های روی صورت تان هنوز هم باعث آزارتان می شوند بهتر است با پزشک متخصص پوست خود برای لیزر درمانی مشورت هایی را انجام دهید.بین سه تا ۵ روز طول می کشد که بوتاکس کار خود را انجام دهد. این زمان گاهی به دو هفته نیز افزایش پیدا می کند. بسیاری از افراد خودشان می توانند این زمان را تشخیص دهند.

بوتاکس تنها برای زنان نیست
از میان جراحی های زیبائی، بوتاکس در میان مردان رواج فراوانی دارد.: "این مورد ازجمله رایج ترین کارهایی است که برای مردان هم ،ایجاد زیبایی و حس خوب می کند.

تزریق بوتاکس فرایندی نیستکه یک بار انجام شود
اگر می خواهید شروع به انجام این پروسه کنید باید بدانید که فواصل بین سه تا شش ماه باید دوباره آن را تکرار کنید. چرا که این کار تنها یک ریلکس سازی مقطعی برای پوست به شمار می آید.تنها با گذشت چند ماه از تزریق بوتاکس، بدن گیرنده عصبیجدیدی را می سازد و عصب ها قادر به هدایت مجدد ضربان ها خواهند شد.

همیشه به پزشک پوست خود اعتماد کنید
یکی از علت هایی که بسیاری از افراد علاقه به انجام این کار دارند این است که بعدها دیگران به آنها خواهند گفت که چقدر بهتر از قبل شده ای.در واقع با انجام این کار شما درخشان تر شده و پوست هموارتری خواهید داشت.حتما قبل از تزریق از متخصص پوست خود سئوال کنید که چند واحد تزریق برای شما مناسب ترین است وبه گفته ی پزشک خود اعتماد کنید .از آنجایی که صورت هر فردی با دیگری متفاوت است نمی توان برای این تعداد واحدها عدد معجزه آوری را برشمرد. اما اینکه بار اول در جریان باشید که چه میزانی را دریافت کرده اید برای دفعات بعدی نیز برای تان مناسب خواهد بود.

مدت تاثیر هر بار تزریق بوتاکس چقدر است ؟
اثر بوتاکس کم کم از بین میرود و چروک ها دو مرتبه ظاهر می شوند. لذا برای اینکه بتوان نتیجه خوبی برای کاهش چروک های اخم و پیشانی و اطراف چشم حاصل شود لازم است تزریق بوتاکس حداقل سالی دو بار انجام شود.

آیا دارو و یا کرم و یا حتی لیزری وجود دارد که بر چروک اخم و پیشانی اثر داشته باشد ؟
با توجه به اینکه مکانیسم چروک در اخم و پیشانی انقباضات عضلانی است و کرم های ضد چروک و لیزر بر روی پوست اثر می کنند لذا تاثیری بر این چروک ها ندارند ، البته کرم های بوتاکس ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد که در واقع بوتاکس واقعی نیستند ، علت انکه نام بوتاکس را بر این کرم ها گذاشتند این است که مقداری ( نه کاملا ) شبیه بوتاکس عمل میکنند کاربرد اصلی این کرم ها برای پیشگری است ولی در از بین بردن انقباضات عضلانی و کاهش چروک به تنهایی تاثیر نسبتا کمی دارند لذا این کرم ها با توجه به اینکه گران هم هستند دو تا سه ماه بعد از تزریق بوتاکس تجویز می شوند تا اثر بوتاکس تزریق شده بیشتر و بهتر شود .در مورد لیزر هم در مورد چروک های عمیق در پیشانی که گفتیم بوتاکس نمی تواند کامل چروک ها را از بین ببرد میتوان بعد از تزریق بوتاکس برای تکمیل کردن اثر بوتاکس ا میتوان لیزر یا ژل را تجویز کرد.

البته در مورد چروک دور چشم فرق میکند چرا که علاوه بر انقباضات عضلانی شلی و چروک پوست هم در چروک دور چشم دخیل است لذا اگر هنگام تبسم دور چشم شخص دچار چروک می شود و در حالت عادی شخص چروک ندارد فقط تزریق بوتاکس کافی است ولی اگر در حالت عادی هم دور چشم شخص چروک داشته باشد در این موارد علاوه بر تزریق بوتاکس بهتر است شخص از کرم های دور چشم ضد چروک هم استفاده کند البته کرم دور چشم فقط برای پیشگری است واثرزیادی در درمان چروک پوستی دورچشم ندارد. لذا اگر هدف مراجعه کننده درمان و بهبودی واضح چروک پوست باشد بایدلیزر کند ، لیزرهایی وجود دارند که به طور موثر و واضحی می توانند چین و چروک پوستی دور چشم را کاهش دهند

پزشک آنلاین

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: