کد خبر: ۳۴۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 25
سید محی الدین حسینی ارسنجانی
در قانون اساسی ایران آموزش و درمان رایگان اعلام شده است. دو قانونی که بیشتر بر روی کاغذ است و هرگز و به طور واقعی عملیاتی نشده است.
شفاآنلاین>جامعه> درد و رنج مضاعف حوزه آموزش وجود مدارسی است که با روح قوانین کشور همخوانی ندارد. هزینه‌های ثبت نام و شهریه‌های گران برخی مدارس غیر دولتی بویژه در کلانشهر‌ها تا به آن اندازه مسأله ساز است که با شعار‌های مدیران ارشد کشور در محرومیت زدایی و رسیدن به یک وضعیت عدالت آموزشی همخوانی ندارد. مدارس غیر دولتی، از مسیر قشر متمول و حتی متوسط جامعه برای افزایش سطح آموزش فرزندانی است که تمایل به خدمات تحصیلی بیشتری دارند اما باید نظارت‌ها بر اخذ شهریه‌ها و نحوه ارائه خدمات تحصیلی به دانش‌آموزان این مدارس نیز به درستی انجام شود. شهریه‌های جدید مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳ که از ۲۰ و ۳۰ میلیون تومان تا ۶۰ و ۷۰میلیون و حتی تا صد میلیون تومان برای یک سال تحصیلی در برخی مدارس کشور و پایتخت تعیین و به هر بهانه‌ای مثل اردو و کلاس‌های فوق برنامه یا تغذیه، پذیرایی و وسایل کمک آموزشی و… از مردم گرفته می‌شود در کنار سایر مدارس با انواع و اقسام آن‌ها که متعلق به ادارات و مؤسسات مختلف بوده و هست شکاف و عمیق عجیبی به جریان آموزش کشور وارد کرده و عملاً راه را برای تحقق آرمانهای‌ایده‌آل حوزه آموزش کشور بسته و ناهموار کرده است. این صحبت درباره تمام آن دسته از مدارس غیر دولتی که گاه با سرمایه‌های شخصی مؤسسان ایجاد شده و خدمات قابل توجه آموزشی و فرهنگی به کشور داشته و سهم و نقشی مهمی در کمک به اموزش و پرورش کشور ایفا نموده‌اند صحت ندارد.

روی سخنم با مدارسی است که گاه به دلیل ناتوانی بازرسان و ناظران آموزش و پرورش از قوانین مصوب فرار کرده و تنها به گرفتن پول‌های اضافه بر مصوبه‌های قانونی می‌پردازند. این رویه خودسری و بی‌حساب و کتابی امور مالی و اجرایی در بخش آموزش مدارس غیر دولتی تنها به نفع مؤسسان و سرمایه‌گذارانی شده که با نفوذ‌های خود از پرداخت عوارض و درصد‌های لازم به آموزش و پرورش و… طفره ‌می‌روند و روز به روز بر ثروت‌های انبوهشان افزوده می‌گردد. لازم به ذکر است برخی مدارس غیر دولتی هم خدمات خوبی ارائه کرده و بعد از دریافت وجوه مختلف ثبت نام و شهریه ثابت و متغیر و… حقیقتاً رضایت اولیا را در امور آموزشی و فرهنگی فراهم کرده و از جهات آموزشی هم آموزش‌های لازم و مفید را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. نبود آموزش رایگان برای همه دانش‌آموزان و گسترش بی‌برنامه مدارس خصوصی متخلف و شکاف طبقاتی در آموزش و پرورش، عدم کیفیت آموزش دربسیاری از مدارس غیر دولتی در کنار مدارس دولتی فقر فرهنگی و نابرابری آموزشی را بیشتر و بیشتر می‌کند.‌امیدوارم مراجع ذیصلاح در مدارس غیر دولتی با بررسی و نگاه به مشکلات اقتصادی موجود خانوار‌ها و ناتوانی مالی برخی افراد در ثبت نام مدارس غیر دولتی که نزدیک به منازلشان است بتوان تحصیل دانش اموزان بیشتری برای بهره وری برتر آموزشی و دوری از تبعیض و بی‌عدالتی‌ها در حوزه آموزش را شاهد باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: