ارائه خدمات سلامتی با کمترین هزینه با اجرای طرح پزشک خانواده
شفا آنلاین>سلامت>رزیدنت تخصص پزشکی خانواده گفت: الگوی پزشک خانواده و سطح بندی نظام ارجاع بیماران در حال اجرا بوده که مزیت بارز آن بر الگوهای سنتی ارائه خدمات سلامتی با کمترین هزینه و مطلوبترین کیفیت است.

به گزرش شفا آنلاین، ابراهیم نوری گوشکی، رزیدنت تخصص پزشک خانواده، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرو در سیستم های سلامت محور مانند سوئد، نروژ، دانمارک، سوئیس و استرالیا که در وضعیت بسیار عالی از لحاظ شاخص های سلامت و معیارهای تندرستی هستند؛ الگوی پزشک خانواده(family doctor) و سطح بندی نظام ارجاع بیماران در حال اجرا است که مزیت بارز آن بر الگوهای سنتی ارائه خدمات سلامتی با کمترین هزینه و مطلوبترین کیفیت است. که خدمات سلامتی بصورت جامع ومداوم با استفاده از راهنماهای طبابت بالینی با بالاترین سطح شواهد علمی به بیماران ارائه می گردد.

وی افزود: در همایش پزشک خانواده چالش امروز ، امید فردا ؛ گزیده ای از راهنماهای آموزشی طبابت بالینی در زمینه بهینه نمودن کیفیت اجرای برنامه پزشک خانواده در ایران مورد بحث و تبادل نظر سیاست‌گزاران و صاحب نظران این رشته قرار خواهد گرفت.

قابل ذکر است که همایش پزشک خانواده: چالش امروز ، امید فردا دارای امتیاز باز آموزی با کد شناسه ١١١٠٢٤ بوده و در این همایش علاوه بر مباحث آموزشی، چندین پانل کار گروهی درحال برگزاری است.

عناوین موضوعات کار گروهی برای مدیران برنامه دستیاری:

1- مدل تقویت بنیه علمی اساتید و دستیاران پزشک خانواده با نگاهی به کوریکلوم مبتنی بر توانمندی

2- فیلد آموزش سرپایی و بخش ، چرخش ها و کلینیک پزشک خانواده

3- پرسپتورها (ناظرها) در بخش های بالینی و مشکلات آن‌ها

عناوین موضوعات کار گروهی برای دستیاران تخصص پزشکی خانواده:

1- پزشک خانواده و آینده شغلی در سه حیطه بخش دولتی، بخش خصوصی و هیئت علمی

2- مدل سازی نظام ارجاع(Referral system) در ساختار نظام سلامت و چگونگی پیاده سازی آن در سطح شبکه

3- راهکارهای ارتقاء کیفیت آموزش و نحوه ارزیابی دستیاران

گفتنی است این همایش هم‌اکنون با همت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درحال برگزاری است. در این همایش مدیران برنامه آموزش دستیاری تخصصی پزشکی خانواده و نمایندگان دستیاران پزشکی خانواده از ١١ دانشگاه علوم پزشکی کشور حضور دارند.