کد خبر: ۹۹۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 06
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها>نخستین همایش «همبستگی قهرمانان و مربیان بدنسازی» صبح دیروز با حضور جمعی از مسوولان غذا و دارو، پزشکان و مربیان و مسوولان باشگاه‌های بدنسازی تهران، برگزار شد.
 به گزارش  شفا آنلاین،به نقل از سپید حسین صانعی‌فرد سرپرست اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو خطاب به مربیان باشگاه‌های بدن‌سازی حاضر در این همایش گفت: «بحث مبارزه با قاچاق دارو یکی از مباحث مورد توجه ما در اداره کل بازرسی است. ما از سایر شرکت‌ها و باشگاه‌ها نیز که شخصا اقدام به تهیه دارو می‌کنند توقع داریم که زیر نظر وزارت بهداشت قرار بگیرند تا از این طریق بتوانیم به شکل اصولی از قاچاق داروهای مکمل در کشور جلوگیری کنیم.»

       او در ادامه از خود ورزشکاران و مربیان ورزشی نیز تقاضا کرد برای جلوگیری از توسعه هر چه بیشتر قاچاق دارو در کشور از خرید داروهای مکمل از قاچاقچیان اجتناب کنند.

       صانعی‌فردگفت: «بخش خصوصی زمانی که در جهت تهیه دارو و کالاهای مورد نیاز خود از مجاری صحیح استفاده کند بیشتر مورد حمایت ما قرار می‌گیرد. زیرا این کار در نوع خود فرهنگ‌سازی است.»

       او در مورد استفاده از مکمل‌های مورد نیاز در بدن سازی بیان کرد: «باید کالای صحیح و سالم با مرغوبیت بالا به دست مصرف‌کننده برسد و این موضوع فرهنگ‌سازی شود.تا زمانی که کالاهای تقلبی و فاقد استاندارد به شکل قاچاق وارد کشور شوند شاهدآسیب به ورزشکاران هستیم.»

       او برگزاری چنین همایش‌هایی را یک اتفاق مهمی دانست و افزود: «دررشته بدن‌سازی حرف و نقد‌های زیادی وجود دارد و افرادی طمع‌کار در این رشته وجود دارند که داروهای خود را در قالب مکمل‌های ورزشی به ورزشکاران می‌فروشند. اینکه در همایشی مربیان و ورزشکاران جوان و پزشکان در کنار هم جمع شوند اتفاق مبارکی است. باید در این چنین همایش‌هایی فرهنگ استفاده از داروهای دارای برچسب تایید وزارت بهداشت ترویج پیدا کند.»

       سرپرست اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو صحبت‌های مربیان باشگاه‌های ورزشی حول محور اصل بودن و کیفیت داروهای مکمل دانست و تاکید کرد: «همه به دنبال دسترسی به کالای اصلی و با کیفیت هستند. البته باید در مورد نحوه مصرف داروهای مکمل به بحث افراط و تفریط توجه داشت تا بدن ورزشکاران دچار بیماری نشود.»

       او دلیل وجود مکمل‌های تقلبی در بازار را سود جویی افرادی محدود دانست و افزود: «این داروها کیفیت پایینی نسبت به اصل دارو دارند و عوارض ناخوشایندی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند.»

       او فروش مکمل را تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز دانست و تاکید کرد: «فروش دارو تنها از طریق داروخانه دارای مجوز است و هموطنان ما در سراسر ایران در صورت مشاهده فروش دارو در مکانی به غیر از داروخانه می‌توانند این مورد را به ادارات بازرسی، دانشگاه‌ها و معاونت‌های غذایی ودارویی و دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران و سازمان غذا و دارو اطلاع دهند تا پیگیری و جلوگیری شود.»

       در ادامه این همایش، باستانی متخصص آسیب‌شناسی ورزشی نکاتی را در مورد استفاده از وسایل ایمنی در باشگاه‌های ورزشی ذکر کرد و گفت: «مربی باید به ‌هنرجویان خود در مورد آسیب‌های دارویی و نحوه استفاده از مکمل توصیه‌های لازم را انجام دهد.»

       دکتر مولایی دیگر آسیب‌شناس ورزش نیز توضیح داد: «ما پزشکان ورزشی باید به مصدومیت‌های ورزشکاران به موقع کمک کنیم تا ورزشکار به کارش بازگردد. مربی نباید به ارائه تمرینات و سیستم تغذیه‌ای عجیب و غریب خود را محدود کند.» او ادامه داد: «حضور متخصص تغذیه در باشگاه‌های ورزشی واجب است. زیرا هر ورزشکاری منحصر به فرد است و شباهتی بین ورزشکاران به هیچ وجه وجود ندارد.»

       این آسیب‌شناس ورزشی تاکید کرد: «خط اول شناخت آسیب با مربی است. 10سال در لیگ برتر فوتبال به عنوان پزشک حضور داشتم و متاسفانه مشاهده می‌کردم که برخی از مربیان خودشان به تشخیص انواع مصدومیت ورزشکاران می‌پرداختند و از مراجعه فرد آسیب‌دیده به پزشک جلوگیری می‌کردند که این امر غلط است.»

       سرهنگ بلاسی دبیرکل اسبق فدراسیون پرورش اندام نیز با وجود اینکه جراحی دندان انجام داده بود و به سختی سخن می‌گفت، خطاب به پزشکان حاضر در همایش، ابتدا به سخنان چند پزشک دیگر واکنش نشان داد و گفت: «بحث‌های پزشکان ده‌باشی و باستانی و مولایی به عنوان پزشکان حاضر در این همایش به عنوان همایش ارتباطی ندارد. صحبت‌های آنها خوب است اما همایش باید هدفمند باشد. در این همایش پزشکان بحث‌های ابتدایی می‌کنند که پایه ورزش پرورش اندام و برای 50 سال پیش است.»

       بلاسی طرح کمک‌های اولیه در باشگاه‌های ورزشی را برای 30 سال پیش دانست و بیان کرد:«در زمان حاضر باید پزشک متخصص و متخصص تغذیه در باشگاه‌های ورزشی حضور داشته باشند. این درحالی است که قوانین باشگاه‌های ورزشی برای پنج دهه پیش است و باید اصلاح شود. حضور متخصص تغذیه، قلب و عروق و روانپزشک در باشگاه‌های ورزشی الزامی است. نباید زمانی که ورزشکار در باشگاه آسیب می‌بیند منتظر آمدن اورژانس باشیم.»

       این پیشکسوت فدراسیون پرورش اندام گفت: «ما جهان سوم و در حال توسعه هستیم و دنبال جامعه آرمانی نیستیم. اما امروز ورزشکاران ما به نسبت چند دهه پیش تحصیلکرده شدند اما هنوز مجوز مربیگری و مجوز تاسیس باشگاه‌های ورزشی ما سنتی و قدیمی است.»

       یوسفی، دیگر پزشک حاضر در مراسم که خود نیز از ورزشکاران و فعالان عرصه بدن‌سازی است، گفت: «کسانی که در باشگاه‌های ورزشی ثبت نام می‌کنند به شکل هدفدار به ورزش نگاه نمی‌کنند و مربی نیز به شکل‌گیری این نگاه در هنرجویان کمک می‌کند.» او آنالیز بدن ورزشکاران توسط یک پزشک متخصص در باشگاه‌های ورزشی را از واجبات دانست و اظهار کرد: «متاسفانه ما در استفاده از دارو و مکمل در باشگاه‌های ورزشی روشی عقبگرد داریم و همچنان با استفاده ناصحیح از مکمل‌های دارویی در حال گسترش بیماری‌های روده‌ای در بین ورزشکاران هستیم.»

       در ابتدای این همایش که به همت سازمان «روشن‌نهاد حکیم» واردکننده محصولات اسپانیایی پی اند پی هارنا برگزار شد، مربیان باشگاه‌های بدن سازی سطح تهران به صحبت در مورد نحوه عملکرد خود با هنرجویان در باشگاه‌های ورزشی پرداختند. این همایش شش ساعت به طول انجامید.

خبرهای خوبی در راه است
       صانعی‌فرد در مورد زیرساخت‌های طرح استاندارد سازی داروهای مکمل گفت:«طرح ثبت اصالت کالا خوب است. زیرساخت‌های بسیاری نیز تاکنون برای این مهم انجام شده است که مردم و رسانه‌ها از آن بی‌اطلاع هستند. به زودی دکتر دیناروند و دکتر هاشمی خبرهای خوشی در این مورد اعلام می‌کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: