کد خبر: ۹۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 03
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>«مرغ همسایه غازه». این، یعنی غاز از مرغ بهتر است. نتیجه‌گیری منطقی‌اش همین است. حالا اینکه بعضی‌ها مرغ را به غاز ترجیح دهند، دیگر دست خودشان است ولی این تفاوت سلیقه، چیزی از ارزش‌های غاز کم نمی‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،این مرغابی سان عاشق آب، جزو نخستین حیواناتی به شمار می‌رود که اهلی شده است، چنانچه بعضی از متون، اهلی شدن غازها را مربوط به 3هزار سال قبل در مصر می‌دانند.

غازها همانطور که به سادگی اهلی شدند، خیلی زود و راحت با زندگی در شرایط آب و هوایی گرم و شرایط جوی سرد وفق پیدا کردند و بدون حفاظ و سرپناه، زمستان‌های طولانی و سخت را پشت سر گذاشتند و به همین دلیل هم هست که تقریباً در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند.

غازهای علف خوار بی‌آزار، حتی با دور ریزهای غذایی زنده می‌مانند و رشد می‌کنند و از این جهت می‌توان آنها را پرندگانی باارزش و به صرفه دانست.

چند سال پیش بود که طرفداران محیط زیست و حقوق حیوانات، با انتشار تصاویری از وضعیت متأثر کننده غازها که مربوط به یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای معروف بود، بحث‌های زیادی را به راه‌انداختند. تصاویر، غازهای بخت برگشته‌ای را نشان می‌داد که در محفظه‌ای تنگ زندانی شده بودند و بوسیله یک قیف، مقادیر زیادی چربی به آنها خورانده می‌شد تا کبدشان هرچه بیشتر بزرگ  و چرب شود. جگر چرب غاز، غذای گران و معروف آن رستوران بود. به هرحال بهره‌مند بودن از فواید زیاد، گاهی باعث دردسر هم می‌شود.

در ایران اما استفاده از گوشت غاز، چندان مرسوم نیست. مگر در شمال کشور که خوراک‌های طبخ شده با گوشت این پرنده، جزو غذاهای محلی این خطه به شمار می‌رود.

غاز با توجه به ویژگی های خاص از جمله مدیریت آسان و ارزان در پرورش و نگهداری، سرعت رشد زیاد، توانایی بالای این پرنده در هضم فیبر و توان تولید پر، کرک و جگر چرب، از مطلوبترین پرندگان برای سیستم پرورش پایدار محسوب می‌شود. تاکنون در مورد خصوصیات این پرنده، بررسی و مطالعه قابل توجهی در ایران انجام نشده و مرکز تحقیقات کشاورزی استان آذربایجان شرقی را می‌توان اولین و تنها مرکزی دانست که به تحقیق و بررسی در این باره اقدام کرده است.

حسین لطفعلی زاده، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی در این باره می‌گوید: «خصوصیات فنوتیپی و توان تولیدی غاز در ایستگاه «ملکان» واقع در استان آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت تا به توسعه این بخش از پرورش ماکیان بینجامد. هدف اصلی این بررسی هم شناخت غازهای منطقه آذربایجان و اطلاع از توان تولیدی آنها و پارامترهایی در رابطه با فنوتیپ  و صفات اقتصادی این ماکیان بود.»

 لطفعلی‌زاده ادامه می‌دهد: «غاز را می‌توان مطلوب ترین پرنده پرورشی در سیستم پایدار دانست. این پرنده قدرت بالایی در مصرف و هضم مواد خوراکی با فیبر بالا دارد، همچنین پرورش آن به دلیل الگوهای رفتاری پرنده و مقاوم بودن آن، آسان است.

غاز سریع الرشدترین گونه پرنده گوشتی محسوب می‌شود و به دلیل سرعت رشد بسیار بالا و پایین بودن هزینه‌های بهداشتی به دلیل مقاومت بسیار زیاد این پرنده در برابر بیماری‌ها، دارای محبوبیت برای پرورش‌دهندگان است. همچنین توان تولید محصولات ارگانیک از سوی این پرنده به دلیل استفاده نکردن از دارو و واکسن در پروسه پرورش، مزیت ویژه‌ای برای غاز محسوب می‌شود.»

لطفعلی‌زاده، تحقیق و بررسی درمورد غاز را از جمله پروژه های شاخص مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی عنوان می‌کند و می‌گوید:«دستیابی به فناوری جوجه‌کشی صنعتی غاز با راندمان بالای  90 درصد، از جمله اقدامات این مرکز به شمار می‌رود که در صنعت پرورش غاز ایران بی‌سابقه است. همچنین طراحی و ساخت ماشین جوجه‌کشی صنعتی غاز برای نخستین بار در کشور، در این مرکز انجام شده است.  تعیین توان تولیدی و پتانسیل ژنتیکی غازهای بومی منطقه، دستیابی به فنوتیپ‌های همگن برای تولید و نگهداری ذخیره ژنتیک غاز بومی و تولید جوجه یکروزه غاز به روش صنعتی و توزیع میان بهره‌برداران از دیگر اقداماتی است که در این مرکز صورت گرفته است. همچنین دستیابی به اطلاعات ارزشمند در رابطه با تولید گوشت ارگانیک غاز به دلیل عدم استفاده از دارو، واکسن و آنتی‌بیوتیک در پرورش آن، از مهم ترین دستاوردهای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی قلمداد می‌شوند.»

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی با اشاره به دیگر تحقیقات  انجام شده در ایستگاه یادآور می‌شود: «بررسی خصوصیات تولیدی و فنوتیپی غازهای منطقه آذربایجان، بررسی سطوح مختلف پروتئین و انرژی در راندمان تولید گوشت غازهای بومی، بهبود روش‌های جوجه‌کشی مصنوعی غاز از طریق تغییر سیستم ماشین‌های جوجه‌کشی، تعیین نسبت مناسب نر و ماده به‌منظور بهبود باروری تخم در غاز‌های ایستگاه تحقیقاتی ملکان، تأثیر برنامه‌های نوری بر راندمان تولیدمثلی غاز و تعیین سطوح مصرف تفاله چغندرقند بر عملکرد رشد جوجه غازها از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در ایستگاه است.»

خوب است بدانید که بهترین زمان تخمگذاری غاز از نظر جوجه دهی، 2 تا 5 سالگی این پرنده است و طول دوره بهره‌وری اقتصادی آن هم 8 تا 10 سال است.جگر یا همان کبد چرب را در برخی کشورها بخصوص کشورهای اروپایی، از جمله محصولات ارزشمند غاز می‌دانند.

 لطفعلی‌زاده در این باره می‌گوید:«جگر چرب از طریق روش تغذیه اجباری حاصل می شود و تولید این محصول بین 14 تا 21 روز زمان می‌برد. غازهایی را که در سن 9 تا 25 هفتگی هستند برای این کار انتخاب می‌کنند. طی پروسه تغذیه اجباری، وزن جگر غاز از 80 گرم به 600 تا هزار گرم می‌رسد.

بعد از این مرحله پرنده را می‌کشند و جگر آن را به عنوان غذایی گران در رستوران‌ها سرو می‌کنند.»
مرغ همسایه حالا در آذربایجان‌شرقی خودمان، زیر ذره‌بین محققان قرار گرفته تا شاید روزی در آینده نزدیک، گوشت غاز به عنوان منبعی غنی از پروتئین سر سفره‌های ایرانی بنشیند. منبعی غنی و ارگانیک.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار