کد خبر: ۹۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 28
شفا آنلاین>سلامت>مطالعه پژوهشگران نشان می دهد که هزاران نفر هر سال بر اثر کیفیت ضعیف هوای داخل خانه و یا اماکن مسقف به خاطر آلاینده های ناشی از اشیاء و لوازمی که هر روز در خانه استفاده می شود، سلامت و حتی جان خود را از دست می دهند
به گزارش شفا آنلاین، کالج پزشکان (RCP) و کالج پزشکان اطفال و بهداشت کودک (RCPCH) انگلیس در این گزارش با هشدار درباره خطر آلاینده های هوای خانه ها، به افشانه های مطبوع کننده هوا و محصولاتی که برای تمیز کردن منزل استفاده می شوند، به عنوان تهدیدآفرین ترین عوامل سلامتی اشاره کرده اند.
بر اساس این گزارش، شمار افرادی که هر سال بر اثر کیفیت ضعیف هوای داخل خانه جان خود را از دست می دهند، هزاران نفر بیشتر از براوردهای قبلی است و سالانه دستکم 40 هزار مورد مرگ با آلودگی هوا ارتباط دارد.
گرچه خطر آلودگی هوای خارج از منزل در سال های اخیر به خوبی مشخص شده است اما در این گزارش، خطرات ناشی از فاکتورهای مرگبار مخفی در هوای داخل منزل، مدارس و محل های کار برجسته و هشدار داده شده است که محصولات آشپزخانه که هر روز استفاده می کنیم، دیگ های معیوب بخار، شومینه ها، افشانه ها و حتی افشانه های مطبوع کننده هوا با کاهش کیفیت هوای داخل ساختمان ارتباط دارند.
براساس این گزارش، افشانه های مطبوع کننده هوا، محصولات بهداشتی شخصی و محصولاتی که برای تمیز کردن خانه استفاده می شوند از جمله نگران کننده ترین جنبه های آلودگی هوا در اماکن مسقف هستند و در ساخت این محصولات اغلب از مواد شیمیایی به نام ترکیبات آلی فرار (VOCs) استفاده می شود که به صورت جامد یا مایع هستند اما در هوا تبخیر می شوند.
علاوه بر این، برخی انواع مبلمان، پارچه، وسایل خانه، چسب ها و عایق ها می تواند بخار فرمالدئید منتشر کنند که باعث سوزش ریه ها می شود.
همچنین مواد بیولوژیکی در خانه ها مانند کنه های موجود در گرد و خاک خانه، کپک و شوره حیوانات نیز می تواند به سلامت انسان آسیب بزنند.
این گزارش هشدار می دهد، درحالیکه کودکان کم سن و سال و افراد سالمند به ویژه نسبت به آلودگی هوا حساس هستند، آلودگی هوای داخل ساختمان می تواند تاثیر منفی در کل طول عمر فرد داشته باشد.
این گزارش اثرات منفی آلودگی هوا بر رشد و تکامل جنین از جمله رشد و تکامل ریه و کلیه و نیز سقط جنین و افزایش حملات قلب و سکته مغزی را خاطرنشان می کند و آسم، دیابت، زوال عقل، چاقی و سرطان را از دیگر عوارض منفی آلودگی هوای داخل ساختمان ها عنوان کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: