کد خبر: ۹۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 29
شفا آنلاین>اجتماعی> بر اساس آمارهای موجود سهم اعتیاد زنان به 10 درصد کل معتادان رسیده و این نشان از افزایش دو برابری اعتیاد آنها نسبت به 10 سال گذشته دارد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید در سال‌های اخیر الگو و تبلیغاتی که درباره مواد مخدر وجود دارد باعث شده میزان اعتیاد در زنان افزایش یابد. در طول این ده سال‌ مواد محرکی وارد بازار شده که گفته می‌شود اعتیادآور نیستند، اما اشتها را کاهش می‌دهند، حافظه را تقویت می‌کنند یا مواردی از این قبیل که همه اینها باعث شده افراد بیشتر به سمت آنها گرایش پیدا کنند.

 این اقدامات در مراکزی که بیشتر محل تجمع زنان هم است صورت می‌گیرد مانند باشگاه‌های ورزشی یا آرایشگاه‌ها و بنابراین دسترسی آنها را به این گونه مواد آسان‌تر می‌کند. در عین حال درباره اعتیاد زنان باید به مسائلی که زنان در جامعه با آن مواجه‌اند هم اشاره کرد و نگاهی که به آنها وجود دارد هم باعث شده این میزان رشد به وجود بیاید.

البته این را هم باید در نظر گرفت به دلیل حساسیت‌هایی که در جامعه ما وجود دارد همچنان میزان اعتیاد زنان در جامعه کم است و حتی با چنین رشدی، باز هم درصد کمی از معتادان جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و در گروه‌های با ریسک خطر کم هستند؛ اما در عین حال باید این رشد را جدی گرفت و برای کاهش آن برنامه‌ریزی کرد.

راه‌اندازی طرح ارزیابی سوءمصرف موادمخدر
       پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه زنان نسبت به مواد مخدر به ویژه مواد محرک، شکنندگی و آسیب پذیری بیشتری نسبت به مردان دارند، می‌گوید: «ثابت شده است که اگر یک مدت زمان ۵ ساله طول بکشد تا مردان معتاد، مهارت‌هایشان را از دست بدهند و به کف خیابان بیایند، این مدت در زنان بسیار پایین‌تر است.

البته در سال‌های اخیر آمار اعتیاد و استفاده از مواد روان‌گردان در زنان افزایش یافته است. در واقع حقیقت امر این است که طرح‌های ارزیابی که در کشور ما انجام شده، حکایت از این دارد که شیوع سوء‌مصرف مواد در زنان رو به افزایش است. در سال ۱۳۸۰ نزدیک به ۵ درصد از کل رقم معتادین کشور جمعیت خانم‌ها بودند که در سال ۱۳۹۰ این رقم به ۹ درصد رسیده است، یعنی نزدیک به دو برابر شده است.»

        وی گرایش زنان به سوی مواد محرک جدید را یک نگرانی مهم قلمداد و تصریح می‌کند: «این گرایش ممکن است دانسته یا نادانسته باشد؛ نادانسته به این دلیل است که خانم‌ها در پاره‌ای از محیط‌های زنانه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. متاسفانه در محیط‌های زنانه مانند آرایشگاه‌ها و مهمانی‌ها و باشگاه‌ها، پاره‌ای از افراد برخی خانم‌ها را به مصرف این گونه از مواد ترغیب می‌کنند. ما در همین راستا طرحی با عنوان ارزیابی سوء‌مصرف مواد ایجاد کردیم که این طرح برای آخرین بار در ۵ سال پیش انجام شد که آمار زنان معتاد را ۹ درصد بیان کرده است. طرح جدید نیز در حال انجام است و امیدواریم نتایج آن حداکثر در سه ماهه اول سال آتی منتشر شود. علاوه براین در این یک دهه سن اعتیاد تغییر زیادی نکرده است، اما معتقد هستیم با افزایش مواد محرک حتما سن اعتیاد پایین می‌آید، زیرا تمرکز مواد محرک در گروه زنان، نوجوانان و جوانان است.»

زن معتاد؛ سلول سرطانی آسیب‌زا
        چیستی و ماهیت اعتیاد به شکلی است که به دست آوردن آمار دقیق از آن بسیار مشکل است و نمی‌توان این امر را فقط مختص به ایران دانست زیرا این مشکل در همه جوامع وجود دارد.

 در همین زمینه اما‌ن‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه تعداد زنان معتاد نسبت به مردان معتاد به مراتب کمتر است به سپید می‌گوید: «متاسفانه در سال‌های اخیر تاثیر منفی رسانه‌ها در حوزه اعتیاد، اعتیاد افراد در خانواده و مسائلی از این دست موجب افزایش آمار اعتیاد در زنان شده است. اعتیاد یک زن واکنش شدیدتری نسبت به مردان در جامعه دارد، دلیل آن هم این است که در جامعه ما اعتیاد برای یک زن به عنوان سقوط اخلاقی شناخته می‌شود ولی برای یک مرد پذیرفته شده که یک بیماری است. علاوه بر این به دنبال اعتیاد زنان مشکلات دیگری نیز به وجود می‌آید که نه تنها خود فرد بلکه خانواده و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عبارت دیگر زن معتاد به صورت یک سلول سرطانی آسیب‌زا درمی آید.»

       در ظاهر می‌توان گفت مراجعه زنان معتاد به کمپ‌های ترک اعتیاد و تحت درمان قرار گرفتن آنها می‌تواند برای کاهش این آمار اتفاقی مثبت قلمداد شود، اما آمارها نشان می‌دهد که فقط تعداد کمی از زنان معتاد به کمپ‌ها مراجعه می‌کنند.

 قرایی مقدم در همین زمینه تصریح می‌کند: «برخی از آمارها به مراجعینی که در حوزه درمان هستند، برمی‌گردد، زیرا مراجعه زنان معتاد برای درمان به کمپ‌های اعتیاد بسیار کمتر است، چون امکانات برای درمان در حوزه زنان به صورت تخصصی کمتر بوده است. علاوه بر این زنان در صورت رفتن به این کمپ‌ها دچار مشکلات می‌شوند و انگ اعتیاد برای آنها به مثابه سقوط است. برای حل این مشکل نخست باید بدانیم کجا مصرف مواد آگاهانه اتفاق می‌افتد و کجا ناآگاهانه است. همچنین در برخوردهایی که والدین در خانواده و یا اقوام نسبت به یکدیگر انجام می‌دهند نیز در گرایش به این مواد موثر است.»
برچسب ها: زنان ، جامعه ، اعتیاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: