کد خبر: ۹۸۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 18
شفا آنلاین>سلامت>فوق تخصص گوارش و کبد گفت: مطالعات انجام شده در کشور نشان می دهد که بیش از 50 درصد بیماران سلیاکی علائم مشخصی از این بیماری مانند اسهال و سوء جذب مواد غذایی ندارند بنابراین باید با دقت و ریزبینی بیشتری به این بیماری نگاه شود.
به گزارش شفا آنلاین، محمد جواد احسانی اردکانی روز پنج شنبه در اولین همایش بیماری سلیاک افزود: بیماری سلیاک معمولا با علائمی مانند اسهال شدید، کاهش وزن و سوء جذب همراه است اما درصد زیادی بیمار هستند در حالی که این علائم را ندارند.
وی اظهار کرد: حتی بررسی ها نشان داده بیش از 10 درصد از بیماران سلیاکی نه تنها کاهش وزن ندارند بلکه افزایش وزن دارند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم تمام بیماران سلیاکی لاغر باشند.
احسانی اردکانی ادامه داد: 20 درصد مبتلایان به بیماری سلیاک در بدو تولد تشخیص داده می شود اما انتظار داریم وقتی کودک شروع به خوردن غذا می کند این بیماری تشخیص داده شود، گاهی هم افرادی در سن 60 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند.
وی با بیان اینکه کمتر از نیمی از این بیماران با مشکل اسهال شدید مراجعه می کنند گفت: حدود 30 درصد بیماران با اسهال، درد شکم و استفراغ مراجعه می کنند، البته گاهی مشاهده شده که فرد مبتلا به یبوست هم سلیاک داشته است.
فوق تخصص گوارش و کبد تاکید کرد: افرادی که با علائمی در خصوص ایمنی کبد همراه با خارش، بالا بودن مداوم آنزیم های کبدی و کمبود آهن مواجه هستند باید از لحاظ ابتلا به سلیاک مورد بررسی قرار گیرند.
وی گفت: همچنین افرادی که دارای تیروئید، علائم عصبی، فامیل درجه 1 و2 مبتلا به سلیاک دارند، علائم روده تحریک پذیر و دیابت نوع 1 دارند هر چند علائمی نداشته باشند باید از لحاظ ابتلا به سلیاک بررسی شوند.
احسانی اردکانی افزود: انجمن تغذیه اروپا پیشتر اعلام کرده است افرادی که دارای اختلال در رشد، تاخیر در بلوغ ، کمبود آهن، تهوع، درد شکم و آفت مداوم در دهان هستند، باید از لحاظ ابتلا به سلیاک مورد بررسی قرار گیرند.
وی گفت: اتحادیه تغذیه امریکا نیز اعلام کرد افراد مبتلا به سندروم دون، دیابت نوع 1، تیروئید و فامیل درجه یک مبتلا به سلیاک دارند هرچند علائمی هم نداشته باشند باید مورد بررسی قرار گیرند.
وی تاکید کرد: خانم هایی که دچار سقط مکرر می شوند و یا افرادی که با خوردن شیر شکمشان به سرو صدا می افتد، مبتلایان به سردردهای میگرنی و پایین بودن سطح B 12 نیز باید تست سلیاک بدهند.
به گفته وی تست های سلولوژی بهترین روش برای تشخیص بیماری سلیاک در برخورد با بیمار است.
اولین همایش یک روزه بیماری سلیاک با حضور متخصصان این رشته در پژوهشکده بیماری های گواهش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: