کد خبر: ۹۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 17
شفا آنلاین>سلامت>سالانه بیش از 14 هزار آمریکایی مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) می‌شوند. سرطانی که در مغز استخوان ایجاد می‌شود و تعداد زیادی گلبول‌های سفید خونی به مدت طولانی، بدن را احاطه می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،این نوع از لوسمی اغلب به درمان‌های معمول مانند شیمی‌درمانی و رادیوتراپی جواب نمی‌دهد و می‌تواند پیش‌آگهی بدی برای بیماران داشته باشد و شکست درمانی باعث خستگی آنها شود. اما به نظر می‌رسد یک داروی جدید به نام Venetoclax کاندید خوبی برای درمان این نوع سرطان باشد.

       براساس گزارش‌های جدید، در فاز اولیه یک کارآزمایی بالینی، نزدیک به 80 درصد از بیماران به داروهایی که پیش از این کمتر برای درمان سلول‌های لوسمیک از سوی پزشکان شناسایی شده بود، پاسخ مثبت دادند و در 20 درصد هم بهبودی کامل مشاهده شد. این نتایج درمانی بسیار چشمگیر است، به دلیل اینکه درمان سرطان پس از فاز اولیه بسیار سخت‌تر به درمان پاسخ می‌دهد و اغلب درمان‌ها با شکست مواجه می‌شوند.

        Venetoclaxبا هدف قرار دادن یک پروتئین به نام BCL-2 که در افراد سالم وجود دارد، به روند تنظیم زمانی سلول‌هایی که باید بمیرند، کمک می‌کند.

       در مبتلایان به CLL، یک ژن جهش یافته که فرم متفاوتی از پروتئین است، باعث می‌شود گلبول‌های سفید خون مدت زیادی در خون باقی بمانند و عملکرد سلول را تغییر دهند. Venetoclax گلبول‌های سفید سرطانی را از بین نمی‌برد، در عوض با توقف تولید BCL-2، این سلول‌ها را وادار به از بین رفتن می‌کند. Venetoclax که به تازگی ارایه شده، از رده داروهایی است که برای درمان CLL امیدوار کننده است

       این دارو نخستین درمانی با مولکول‌های کوچک است که ساخت آن دانشمندان را هیجان‌زده کرده، به دلیل اینکه اثرات موثر و شگفت‌انگیز آن در آزمایشات بالینی به اثبات رسیده است. محققان می‌گویند «این یک داروی قوی است. شبیه این است که ما یک ببررا با دمش بگیریم. این بیشتر به از بین بردن تومور شبیه است.» این دارو در بیمارانی که یک جهش باعث CLL شده و مقاوم به درمان هستند، بهترین درمان است،

       بسیاری از انواع دیگر سرطان که Venetoclax می‌تواند برای آنها سودمند باشد نیز در دست بررسی است. اما این دارو هنوز در بازار عرضه نشده است. Venetoclax نیاز به کارآزمایی‌های بالینی و بررسی‌های بیشتری دارد تا دوز مناسب درمانی در بیماران مختلف که نشانه‌های سرطان را دارند، مشخص شود که خود ناشی از عدم تعادل شیمیایی در خون است که در بسیاری از سلول‌های تومور، در یک دوره کوتاه منجر به مرگ سلولی می‌شود.

       اگر سازمان غذا و داروی آمریکا این دارورا تایید کند، می‌توان از آن برای درمان بیماری‌های دیگر که ناشی از یک جهش در ژن BCL-2 است، از جمله چندین نوع دیگر از سرطان خون، سرطان‌های پوست، پستان، پروستات، و یا ریه‌ها، نیز سود جست.

       تحقیق بیشتردر‌باره مهار کردن و یا افزایش BCL-2 نیز ممکن است راهکارهای جدیدی را برای درمان اسکیزوفرنی و یا بیماری‌های خود‌ایمنی یا دژنراتیو که در آنها سلول به سرعت می‌میرند، به ما نشان دهد. سپید
Popular Science
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: